Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

LRF tog hjälp av Berghsstudenter för att nå en yngre målgrupp

Berghs heltidsstudenter har avrundat sina examensprojekt och äntligen tagit examen. Deras sista uppgift var att ta fram nytänkande lösningar på briefer för olika företag och jobba med dessa under sex veckors tid. Vi har pratat med en av årets uppdragsgivare Lantbrukarnas Riksförbund, som med hjälp av studenterna ville nå en yngre målgrupp med budskapet att inte ta maten de äter för givet. Anna Ross, chef för sociala medier på Lantbrukarnas Riksförbund, berättar allt om samarbetet nedan.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för människor och företag inom de gröna näringarna. LRFs omkring 140 000 medlemmar driver tillsammans nästan 70 000 företag och det gröna näringslivet står för lite mer än 4 procent av Sveriges BNP. LRF medverkar till utveckling av företag och företagare med jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö som bas, så att de kan förverkliga sina ambitioner om tillväxt, lönsamhet och attraktionskraft. Berghs heltidsstudenter fick i uppdrag att hjälpa LRF nå en yngre målgrupp med budskapet att inte ta mat för givet och att öka medvetenheten om hur maten de äter är producerad.

Hej Anna! Vad fick er att vilja delta i Berghs examensprojekt?

– Vi ville få nya tankar och ideer på hur vi kan nå en ny yngre målgrupp.

Var var briefen ni gav studenterna?
Vår brief handlade om att vi vill få de yngre att inte ta maten för givet, och att de ska fokusera mindre på vad man äter, och mer på hur den är producerad.

Vilka utmaningar stod ni inför som ni behövde få hjälp med av studenterna?
Vi ville nå en yngre målgrupp.

Hur såg samarbetet ut med studenterna?
Vi hade ett fantastiskt samarbete. Jag fick en suverän uppställning av kreativa, öppna, driftiga och orädda studenter. Vi hade avstämningar varje vecka där inställningen från båda håll var att vara orädda och transparenta.

Vad hade ni för förväntningar på resultatet? Möttes dessa?
Jag har alltid höga förväntningar men häpnade ändå över resultatet. Kampanjen är modig, oväntad och helt utanför vår comfort zone, men ändå mycket genomförbar. Så nu hoppas jag att kunna få medel så att vi kan starta denna satsning efter sommaren!