“Jag är otroligt nöjd med kursen Digital PR”

Emelie Bröms bor i Mora, jobbar med kommunikation och marknadsföring och läste distanskursen Digital PR under hösten 2016. Här berättar Emelie om kursinnehållet och lärarna, varför hon valde Berghs och att hon efter kursavslut hade en hel uppsättning spännande material redo att användas i skarpt läge.

Hej Emilie! Vem är du och vad jobbar du med?

Mitt namn är Emelie Bröms och jag bor i Mora där jag jobbar med kommunikation och marknadsföring på Morakniv.

Vad var det som fick dig att söka till en kurs på Berghs?

Berghs är ju något av en institution inom kommunikationsbranschen, så det är svårt att inte hålla koll och vara nyfiken på vad som är på gång där. Flera vänner och kollegor har tidigare läst kurser på Berghs. Med deras positiva omdömen i bakhuvudet föll sig valet naturligt när jag ville lära mig mer om PR.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Mina förväntningar motsvarades mer än väl och överträffades till och med. Visst hade jag på förhand hört mycket gott om Berghs praktiska inriktning och den nära anknytningen till verkligheten och arbetslivet, men nu blev det så otroligt konkret! Först och främst hade vi en fantastisk lärare, Louise Ljungberg, som aktivt jobbar med just det kursen handlar om. Det gjorde att kursinnehållet och de olika teman vi behandlade låg väldigt nära verkligheten. Både via väldigt kompetenta och relevanta gästföreläsare samt genom uppgifter som är otroligt hands on. Tack vare kursen har jag fått en bra och stabil grund att stå på när jag ska jobba med PR i jobbet. Förutom att jag fått en bred överblick av området i stort har jag även kunnat hitta de mer specifika verktyg som är bäst applicerbara för just Morakniv och vår verksamhet. Dessutom har jag fått massvis med uppslag, inspiration och idéer på vad vi kan göra framöver!

Fick du någon typ av ”aha-upplevelse” under kursen?

Vi som läste kursen hade väldigt varierande bakgrunder och ingångar, vilket gjorde att varje redovisningstillfälle blev något av en aha-upplevelse. Att vi alla utifrån samma grundpelare, det vi lärt oss i kursen, kan applicera och forma kunskaperna till just våra verksamheter var så häftigt att se! Det är lätt att tänka att PR bara är för en viss typ av företag, kanske stora sådana där hela avdelningar får jobba med frågorna. Men det här motbevisade alla sådana tankar. Det blev en verklig aha-upplevelse, eller snarare en rejäl inspirationsboost, att se hur PR-verktygen kunde appliceras i alltifrån ideella djurorganisationer till personliga varumärken, start-ups och mer väletablerade företag. PR kan verkligen skapa mervärde för många!

Har du fått användning av dina nya kunskaper?

Absolut! Det bästa av allt är alla konkreta verktyg och exempel som gör det enkelt att också omsätta det jag lärt mig i min vardag på jobbet. Positivt är också att jag genomgående kunde använda Morakniv som utgångspunkt för uppgifterna. Så när kursen var slut hade jag en hel uppsättning spännande material redo att användas i skarpt läge. Jag är otroligt nöjd med kursen Digital PR.

Här kan du läsa mer om distanskursen Digital PR. Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.

 

Foto: Louise Forslycke-Garbergs

Taggar:

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.