Digital PR
- Skapa och pitcha in nyheter
- Visuell storytelling, Influencers & SEO
- Content, Growth och spridningseffekter
Du som arbetar med PR och marknadsföring och vill bredda dina digitala kunskaper kommer här att få inspiration och konkreta verktyg. Kursen har särskilt fokus på hur du skapar och sprider innehåll i sociala medier.
20 sep - 15 nov
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Om kursen
Välkommen till det moderna medielandskapet där oändliga kommunikationskanaler, kortare uppmärksamhetsspann och ’jakten på klick’ förändrat spelreglerna för oss PR-kommunikatörer. Vi kan inte längre luta oss mot pressmeddelanden, organisk räckvidd och journalistrelationer.
Om du ska lyckas med PR idag måste du gå till botten med vad dina målgrupper vill ta del av och hur du, utifrån ditt varumärke, kan ge dem detta. Vilka sociala kanaler ska du satsa på och ihop med vem ska du sprida det? En journalist? En YouTube-stjärna? En Facebookgrupp?
Vi går in på hur du kan visualisera ditt budskap, anpassa innehåll efter hur folk söker och gynnas av sociala algoritmer. Vi går igenom PR-hantverket för hur du skriver, pitchar och når ut. Hur du identifierar, briefar och samarbetar med influencers och vad exempelvis Growth Marketing, SEO och news jacking kan ha för fördelar för ditt varumärkes mål?
Du kommer bli inspirerad, utmanad och kanske lite omskakad när teori och praktik varvas med case från riktiga kampanjer, gästföreläsningar från experter i branschen och dina egna inlämningsuppgifter. De flesta av kursens uppgifter utgår från arbetsrelaterade case. Använd gärna ditt eget företag/organisation eller förbered ett att utgå från om du är konsult eller mellan jobb.
Vem är kursen för?
Kursen vänder sig till dig som redan arbetar med PR eller marknadsföring, till viss del eller helt och hållet. Du jobbar på en marknadsavdelning, byrå, som konsult eller driver eget och vill utveckla din förmåga att skapa engagemang, relation och konvertering kring ditt varumärke i sociala och digitala kanaler.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Lästips! Ofta finns det längst ner på en kurssida relaterade artiklar om just den kursen – ett bra sätt att få veta mer.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Kursen är en fördjupande kurs inom PR. Det är därför bra om du har en grundläggande kunskap inom PR, kommunikation eller marknadsföring för att kunna tillgodogöra dig innehållet. Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. För kursen krävs goda kunskaper i svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
34 375 kronor
Studieavgift exkl. moms
27 500 kronor
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
20 sep - 15 nov
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Kursansvarig
Edit Brunner, en av tre grundare till PR byrån Second Home PR and Commerce och bor sedan 2019 i Los Angeles där hon hjälper Skandinaviska bolag att få uppmärksamhet och sälja i USA, b la genom Influencer Marketing. Hon läste Berghs heltidsutbildning Public Relations och har därefter jobbat med PR, digital kommunikation och sociala medier i över 15 år.
Det här får du
- Tips på hur du skapar och pitchar in nyheter digitalt och viralt
- Mediestrategi, taktik, timing och moderna presskitt
- Strategier för hur du hittar och skapar content ihop med Influencers
- Genomgång av sociala medier, visuell storytelling, SEO och spridningseffekter
- Förståelse för SEO, Growth – och Content Marketing och digitala verktyg
Att läsa en distanskurs på Berghs
• Kursen har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
• Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter och sker live i videoplattformen Zoom*. Gäller dock inte 15-veckors kurser samt ARU. Se alltid på kurssidan exakt vad som gäller för just din kurs.
• Du får personlig feedback på varje veckouppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
• Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
• Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.
• Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
• Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Tidigare kursdeltagare
"En fantastiskt givande kurs som inspirerar till att sätta tänderna i allt vad digital PR innebär!"

”En inspirerande kurs!"
