Digital PR

Berghs Professional

  • Distans_Piktogram Distans

Du som arbetar med PR och marknadsföring och vill bredda dina digitala kunskaper kommer här att få inspiration och konkreta verktyg. Kursen har särskilt fokus på Influencer Marketing och hur man skapar och sprider innehåll i sociala medier.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 31 aug 2020

Datum: 7 okt 2020 – 2 dec 2020

Sista ansökningsdag: 31 aug 2020

Hur: Distans

Egna studietimmar: ca 10 timmar per vecka

Kursdatum: Start online 7/10 kl 18:00–20:00. Avslut online 2/12 kl 18:00–20:00

Plats: Den här kursen hålls på distans

Om kursen

Välkommen till det moderna medielandskapet där oändliga kommunikationskanaler, kortare uppmärksamhetsspann och ’jakten på klick’ förändrat spelreglerna för oss PR-kommunikatörer. Vi kan inte längre luta oss mot pressmeddelanden, organisk räckvidd och journalistrelationer.

Om du ska lyckas med PR idag måste du gå till botten med vad dina målgrupper vill ta del av och hur du, utifrån ditt varumärke, kan ge dem detta. Vilka sociala kanaler ska du satsa på och ihop med vem ska du sprida det? En journalist? En YouTube-stjärna? En Facebookgrupp?

Vi går in på hur du kan visualisera ditt budskap, anpassa innehåll efter hur folk söker och gynnas av sociala algoritmer. Vi går igenom PR-hantverket för hur du skriver, pitchar och når ut. Hur du identifierar, briefar och samarbetar med influencers och vad exempelvis Growth Marketing, SEO och news jacking kan ha för fördelar för ditt varumärkes mål?

Du kommer bli inspirerad, utmanad och kanske lite omskakad när teori och praktik varvas med case från riktiga kampanjer, gästföreläsningar från experter i branschen och dina egna inlämningsuppgifter. De flesta av kursens uppgifter utgår från arbetsrelaterade case. Använd gärna ditt eget företag/organisation eller förbered ett att utgå från om du är konsult eller mellan jobb.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som redan arbetar med PR eller marknadsföring, till viss del eller helt och hållet. Du jobbar på en marknadsavdelning, byrå, som konsult eller driver eget och vill utveckla din förmåga att skapa engagemang, relation och konvertering kring ditt varumärke i sociala och digitala kanaler.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Kursansvarig

Edit.BrunnerEdit Brunnerfrilansande konsult inom digital kommunikation, PR & Influencer Marketing. Edit har tidigare varit Sverigechef på SplayOne och har över 10 års erfarenhet från digital marknadsföring b la från PR- och mediebyrå. Hon är från Stockholm men är bosatt i Los Angeles. Edit har även distanskursen Influencer Marketing på Berghs.

 

7 okt 2020 – 2 dec 2020

Sista ansökningsdag är 31 aug 2020

Hur: Distans
Egna studietimmar: ca 10 timmar per vecka
Kursdatum: Start online 7/10 kl 18:00–20:00. Avslut online 2/12 kl 18:00–20:00
Plats:

Den här kursen hålls på distans

Ansök nu Sista ansökningsdag är 31 aug 2020

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.

Det här får du

  • Tips på hur du skapar och pitchar in nyheter digitalt och viralt
  • Mediestrategi, taktik, timing och moderna presskitt
  • Strategier för hur du hittar och skapar content ihop med Influencers
  • Genomgång av sociala medier, visuell storytelling, SEO och spridningseffekter 
  • Förståelse för SEO, Growth – och Content Marketing och digitala verktyg 

Att läsa på distans

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och -avslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och -avslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.

  • Tips på hur du skapar och pitchar in nyheter digitalt och viralt
  • Mediestrategi, taktik, timing och moderna presskitt
  • Strategier för hur du hittar och skapar content ihop med Influencers
  • Genomgång av sociala medier, visuell storytelling, SEO och spridningseffekter 
  • Förståelse för SEO, Growth – och Content Marketing och digitala verktyg 

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och -avslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och -avslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Emelie Bröms, marketing & communications

"En fantastiskt givande kurs som inspirerar till att sätta tänderna i allt vad digital PR innebär!"

Emelie Bröms, marketing & communications

Det bästa av allt är alla konkreta verktyg och exempel som gör det enkelt att också omsätta det jag lärt mig i min vardag på jobbet. Jag upplever att kursen ligger väldigt nära verkligheten, både via väldigt kompetenta/relevanta gästföreläsare och genom uppgifter som är otroligt hands on. Positivt att jag kunnat använda mitt eget företag som utgångspunkt för uppgifterna - nu när kursen är slut står jag ju här med en massa spännande material redo att använda i skarpt läge. Jag kommer gärna tillbaka till Berghs i framtiden!

Behöver jag några förkunskaper?

Kursen är en fördjupande kurs inom PR. Det är därför bra om du har en grundläggande kunskap inom PR, kommunikation eller marknadsföring för att kunna tillgodogöra dig innehållet. Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. För kursen krävs goda kunskaper i svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
28 125 kronor

Studieavgift exkl. moms
22 500 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Kursen är en fördjupande kurs inom PR. Det är därför bra om du har en grundläggande kunskap inom PR, kommunikation eller marknadsföring för att kunna tillgodogöra dig innehållet. Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. För kursen krävs goda kunskaper i svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

28 125 kronor

Studieavgift exkl. moms

22 500 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

"En fantastiskt givande kurs som inspirerar till att sätta tänderna i allt vad digital PR innebär!"

Emelie Bröms, marketing & communications

Emelie Bröms, marketing & communications

Det bästa av allt är alla konkreta verktyg och exempel som gör det enkelt att också omsätta det jag lärt mig i min vardag på jobbet. Jag upplever att kursen ligger väldigt nära verkligheten, både via väldigt kompetenta/relevanta gästföreläsare och genom uppgifter som är otroligt hands on. Positivt att jag kunnat använda mitt eget företag som utgångspunkt för uppgifterna - nu när kursen är slut står jag ju här med en massa spännande material redo att använda i skarpt läge. Jag kommer gärna tillbaka till Berghs i framtiden!