Digital PR

Berghs Professional

  • Distans_Piktogram Distans

Du som arbetar med PR och marknadsföring och vill bli ännu mer slipad på de digitala delarna kommer att få många verktyg och tips med dig från den här kursen, med särskilt fokus på influencer marketing och sociala medier.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 15 feb 2019

Datum: 20 mar 2019 – 15 maj 2019

Sista ansökningsdag: 15 feb 2019

Hur: Distans

Egna studietimmar: ca 10 timmar per vecka

Kursdatum: Start online: Onsdag 20/3 2019 kl 13:00-16:00 Avslut online: Onsdag 15/5 2019 kl 13:00-16:00

Om kursen

Hur paketerar vi vårt budskap för sociala medier? Hur pitchar vi och når ut med vår nya kampanj? Hur använder vi Instagram effektivt i kanalmixen? Frågor som dessa kommer vi behandla i kursen som ger dig de kunskaper du behöver för att arbeta med modern PR i det föränderliga medielandskapet.

Digitaliseringen öppnar upp för nya möjligheter att arbeta smartare och mer effektivare med våra PR-strategier, både i egna samt förtjänade kanaler. I denna kurs får du verktyg och insikter i hur du skapar strategier för relationsbyggande, från bloggare till journalister till YouTube stjärnor, men främst lär du dig att se möjligheterna med att proaktivt använda digital PR som ett affärsstödjande verktyg. Vi går igenom hur digitala medier har blivit en naturlig del av PR-arbetet samt hur du kan utnyttja möjligheterna i ett medielandskap som ständigt förändras. Kursen ger dig också kunskap i PR-hantverket för hur man skriver, pitchar och når ut, vad du ska tänka på vid en lansering, vilka verktyg som finns tillgodo och hur du ska jobba för att nå maximal effekt.

Teori och praktik varvas med case kring nytänkande kampanjer, webbföreläsningar och egna uppgifter. De flesta av kursens uppgifter utgår från arbetsrelaterade case. Använd gärna ditt eget företag/organisation eller förbered ett att utgå från om du är konsult eller mellan jobb.

Vem är kursen för?

Det här är en kurs för dig som arbetar med PR och marknadsföring på företag, byrå eller annan verksamhet och som önskar mer insikter i det digitala medielandskapet samt vilka möjligheter som finns att hämta.

Kursansvarig

louise-ljungberg-berghsLouise Lundqvist, frilansande konsult under det egna företaget Loui Loui som just nu är Acting Marketing Manager på HOPE. Hon har bland annat tagit fram guldäggsbelönade kampanjen ‘Avicii x You’ för Universal Music; Electrolux matlagningsblogg ‘Now You’re Cooking’, samt PR-strategier för globala företag inom B2C samt B2B. Louise driver även eget regi under Loui-Loui där hon erbjuder sina tjänster inom fotografi, PR samt driver det populära Instagram-kontot @Louiselj (med över 175 000 följare). Hon är även en av medlemmarna i pro-bono organisationen ‘Creative Mornings’.

20 mar 2019 – 15 maj 2019

Sista ansökningsdag är 15 feb 2019

Hur: Distans
Egna studietimmar: ca 10 timmar per vecka
Kursdatum: Start online: Onsdag 20/3 2019 kl 13:00-16:00 Avslut online: Onsdag 15/5 2019 kl 13:00-16:00
Ansök nu Sista ansökningsdag är 15 feb 2019

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.

Det här får du

  • Navigering genom medielandskapet och sociala medier
  • Verktyg för att skapa samt aktivera strategier
  • Förståelse för POEM – paid, owned, earned marketing
  • Inspiration och aktuella trender

Att läsa på distans

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Kursstart och -avslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och -avslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.

  • Navigering genom medielandskapet och sociala medier
  • Verktyg för att skapa samt aktivera strategier
  • Förståelse för POEM – paid, owned, earned marketing
  • Inspiration och aktuella trender

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Kursstart och -avslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och -avslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Emelie Bröms, marketing & communications

"En fantastiskt givande kurs som inspirerar till att sätta tänderna i allt vad digital PR innebär!"

Emelie Bröms, marketing & communications

Det bästa av allt är alla konkreta verktyg och exempel som gör det enkelt att också omsätta det jag lärt mig i min vardag på jobbet. Jag upplever att kursen ligger väldigt nära verkligheten, både via väldigt kompetenta/relevanta gästföreläsare och genom uppgifter som är otroligt hands on. Positivt att jag kunnat använda mitt eget företag som utgångspunkt för uppgifterna - nu när kursen är slut står jag ju här med en massa spännande material redo att använda i skarpt läge. Jag kommer gärna tillbaka till Berghs i framtiden!

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
25 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
20 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

25 000 kronor

Studieavgift exkl. moms

20 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Datum

15 feb
Sista datum för ansökan

20 mar
Kursstart

"En fantastiskt givande kurs som inspirerar till att sätta tänderna i allt vad digital PR innebär!"

Emelie Bröms, marketing & communications

Emelie Bröms, marketing & communications

Det bästa av allt är alla konkreta verktyg och exempel som gör det enkelt att också omsätta det jag lärt mig i min vardag på jobbet. Jag upplever att kursen ligger väldigt nära verkligheten, både via väldigt kompetenta/relevanta gästföreläsare och genom uppgifter som är otroligt hands on. Positivt att jag kunnat använda mitt eget företag som utgångspunkt för uppgifterna - nu när kursen är slut står jag ju här med en massa spännande material redo att använda i skarpt läge. Jag kommer gärna tillbaka till Berghs i framtiden!