Praktik bland ballonger, kundresor och workshops

När det närmade sig praktikperiod valde de digitala strategerna Johanna och Hannah att kontakta en tidigare föreläsare som imponerat på dem i klassrummen. Ett samtal ledde till ett möte, som ledde till praktikplatsen på den nystartade byrån Alchemy. Här berättar Hannah och Johanna om sin praktik.

Johanna Andersson och Hannah Sommargren läser båda två heltidsprogrammet Digital strateg på Berghs. Johanna har tidigare jobbat som föreläsare inom entreprenörskap och Hannah har en kandidatexamen i kognitionsvetenskap, men när det var dags för att söka praktikplats slog de sina påsar ihop. Under mars 2018 begav de sig till den digitala byrån Alchemy.

Ni har praktik just nu, var är ni någonstans?

Vi gör vår praktik på Alchemy, en ny systerbyrå till Nord DDB med spetskompetens inom digital produkt- och tjänsteutveckling. Byrån startades i början av 2018 så det är en väldigt ny byrå men det är väldigt roligt att få vara med och uppleva hur det fungerar vid en uppstart.

Berätta, hur fick ni er praktikplats?

Vår handledare på praktiken, Kristina Berg, föreläste i vår klass under en kurs i höstas. Efter föreläsningen pratade vi med henne kring praktik. Några veckor senare hördes vi av igen och sågs på ett möte. Det kändes väldigt mycket lättare att kontakta någon som vi träffat innan och som dessutom redan visste vad vi läser på Berghs. När praktiken närmar sig är det superbra att ha kontakt med tidigare föreläsare, det gör att det blir lättare att veta var man vill vara någonstans.

Hur har det varit att få vara med under starten av en ny byrå?

Det har nog varit lite annorlunda jämfört med att vara på en mer etablerad byrå eftersom allt på ett sätt är nytt för alla. Men vi tycker att det har varit en av de största fördelarna, eftersom vi här har fått möjlighet att vara med och forma byrån, vilket har varit väldigt lärorikt och kul. Det känns verkligen som att vi har blivit en del av gänget.

Hur ser en vanlig dag ut på Alchemy?

Alla dagar har sett väldigt olika ut. Vi har fått arbeta med en mängd olika kundprojekt, interna strategiarbeten och hjälpa till att planera Alchemys invigning. Med andra ord har våra dagar bland annat bestått av att undersöka data för att ta fram kundresor, göra användartester och projektplanera. Vi blev välkomnade direkt och fick snabbt delta under interna workshops och även fått möjligheten att arbeta ut en intern sociala mediestrategi för Alchemy.

Under vår praktikperiod lyckades vi även pricka in den första Alchemy ART vernissagen. Ett initiativ som Alchemy startat upp där frågan kring konst i det offentliga rummet lyfts upp. Varje kvartal kommer konst från en konstnär pryda kontorets väggar och sedan avslutas med en vernissage.

Vad har varit det bästa med er praktik?

Vi har snabbt blivit en del av många projekt, fått möjligheten att ta mycket ansvar och visa vad vi går för på riktigt. Inriktningen på Alchemy är extra relevant för oss som läser till digitala strateger eftersom byråns fokus är digitala upplevelser. Vi tycker båda att vi har lärt oss mycket och att vi har kunnat använda våra kunskaper från Berghs i verkligheten. Vi har dessutom fått fylla lokalerna med 400 ballonger, varit statister på en filminspelning och fått anordna en workshop för hela byrån.

Taggar: