Digital strateg / Digital kreatör

Digitala kanaler är de snabbaste växande inom kommunikationsbranschen. Som digital strateg eller digital kreatör lär du dig behärska de verktyg som behövs för att göra kommunikationen så effektiv som möjligt.

Sammanfattning

Datum: 15 Aug 2016 – 2 Jun 2017

Sista ansökningsdag: 20 Apr 2016

Just nu kan du inte ansöka, men vill du bli kontaktad när det är dags?

Vad är en digital strateg eller kreatör?

Digital strateg och Digital kreatör är samlingsnamn för personer som arbetar med digital kommunikation. De använder data och webbpsykologi i kombination med traditionella marknadsföringsprinciper för att göra kommunikationen mer effektiv. Under året på Berghs kommer du ha möjlighet att specialisera dig på ett område som du brinner extra mycket för, t.ex. ux-design, webbanalys, sociala medier, growth hacking, sökmotoroptimering eller något av de övriga områdena programmet innehåller.

Om utbildningen

Det här är Berghs utbildning för dig som vill bli expert på digital marknadsföring! Programmet är ingen kodutbildning och vi ställer inga krav på kodkunskaper när du söker in. Du kommer istället lära dig bl.a. digitala affärsmodeller, sökmotoroptimering, webbanalys och UX-design. Detta i kombination med kurser i konceptutveckling och varumärkesskommunikation. Efter utbildningen kan du arbeta både på kundsidan och byråsidan.

Du söker antingen som digital kreatör eller digital strateg. Digitala kreatörer fokuserar på UX-design och Digitala strateger fokuserar på webbanalys. Flera av kurserna är samlästa, men genom att välja inriktning får du möjlighet att fördjupa dig extra i något av de två områdena.

Studierna omfattar både teori och praktik. Föreläsningar och seminarier varvas med workshops, projekt och praktiska övningar. På så sätt skapas en verklighetsnära studiemiljö som rustar dig för den framtida yrkesrollen. Du kommer också att bli placerad mitt i verkligheten på en arbetsplats under din fyra veckor långa praktikperiod.

Vem borde söka?

Vid antagningen till Digital kreatör / Digital strateg söker vi efter problemlösare som har en passion för det digitala. Kanske har du tidigare arbetslivserfarenhet inom SEO, sociala medier, UX, kod, webbanalys, på en reklambyrå eller en marknadsavdelning. Kanske har du själv drivit en blogg eller en webbshop. Kanske har du ingen tidigare erfarenhet, men brinner för det digitala – då är du välkommen att söka!

15 aug 2016 – 2 jun 2017

Sista ansökningsdag är 20 apr 2016

Just nu kan du inte ansöka, men vill du bli kontaktad när det är dags?

Programmet innehåller

  • UX-design
  • Webbanalys
  • Sökmotoroptimering
  • Inbound Marketing
  • Konverteringsoptimering
  • Konceptutveckling
  • Growth Hacking
  • Presentationsteknik
  • Digitala Affärer
  • Yrkespraktik
  • Personlig och professionell utveckling
  • Samverkansprojekt

Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt utbildningsbevis med delbetyg.

Vanligaste frågorna

Vill du veta mer om Berghs heltidsutbildningar?

Här ser du svaren på våra vanligaste frågor.

Programansvarig

tobiasTobias Lundqvist är programansvarig för Digital strateg/Digital kreatör, skolans digitala inriktning. Han har ett förflutet inom filmbranschen, men fokuserar nu på berättande i digital form – senast som copywriter på R/GA. Tobias har bl.a. jobbat med kunder såsom Unilever, Adlibris, WWF, Ray-Ban och P&G. Han brinner för entreprenörskap, jämställdhet och kommunikation som berör.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen måste du ha förkunskaper som motsvarar utbildning på gymnasienivå eller motsvarande.

Du ska ha minst 1 års yrkeserfarenhet inom valfritt område.
Yrkeserfarenheten kan även motsvaras av 1 års eftergymnasiala studier.

Skicka också med

1. Gymnasiebetyg eller motsvarande.
2. CV, inklusive intyg som styrker yrkeserfarenhet/eftergymnasiala studier, kompletterat med ett personligt brev (max en A4) där du beskriver dig själv och varför du söker utbildningen.
3. Fullständiga arbetsprover

När får jag besked om jag kommit in?

För att vara behörig till utbildningen måste du ha förkunskaper som motsvarar utbildning på gymnasienivå eller motsvarande.

Du ska ha minst 1 års yrkeserfarenhet inom valfritt område.
Yrkeserfarenheten kan även motsvaras av 1 års eftergymnasiala studier.

Vad kostar programmet?

Studieavgift inkl. moms

141000 kronor

Studieavgift exkl. moms

141000 kronor

Datum

20 apr

Sista datum för ansökan

15 aug

Programstart

Relaterade artiklar

Studenter prisas i Cannes för innovativ lösning för att spara miljö och pengar

Av Berghs redaktion - 1 månad sen

Matsvinnet är en dyrbar affär för miljö och ekonomi. I studenterna Filip, Olga, Amelie, Sofia och Ebbas lösning IKEA Hållbar blir kylskåpet smartare och du slipper slänga ätbar mat. Här berättar studenterna som vann det prestigefulla priset Future Lions i Cannes om sin lösning och hur det känns att vara en av fem utvalda studentgrupper från hela världen som reser hem från Cannes med ett lejon i bagaget.

Läs mer

Så kan alla kommunikatörer börja tänka som startups – på mindre än en timme!

Av Berghs redaktion - 2 månader sen

Vad är det som digital natives som Netflix, Airbnb och Avicii har förstått som gjort dem så framgångsrika i dagens kommunikationsklimat? Enligt den digitala entreprenören Nils von Heijne handlar det lika mycket om att de kommunicerar som digital natives som att de lyckas kombinera gedigna digitala strategier med snabba och effektiva verktyg. Här delar Nils med sig av sina tips för hur du kan börja skapa digital kommunikation i klass med världens bästa startups.

Läs mer

Berghsstudenter bjuder på frukostseminarium under eCommerce

Av Berghs redaktion - 3 månader sen

I mitten av maj är det dags för eCommerce-dagarna på Kistamässan i Stockholm. Bland talarna hittas i år två Berghs-studenter, Frida Gauw och Jennifer Hammervald, som båda läser vid Berghs program Digital strateg/Digital kreatör och tar sin examen i juni. De kommer att hålla i ett frukostseminarium på tema ”Design som påverkar din försäljning i webbshoppen”. Här berättar studenterna om hur det kommer sig att de talar på mässan, och listar de vanligaste misstagen som webbshoppar (fortfarande) gör 2016.

Läs mer

Skickar du nyhetsbrev eller skräppost?

Av Berghs redaktion - 4 månader sen

Statistiken kring marknadsföring via e-post är en sorglig historia. Bara en av fem öppnar sådana utskick. Det är obegripligt dåligt, med tanke på att mediet som sådant bygger på att mottagaren aktivt säger "Ja tack, skicka mig ditt nyhetsbrev!". I den här artikeln delar Michael Kazarnowicz, kursansvarig för onlinekursen Digital Strategy in English på Berghs, med sig av sina insikter och tips kring hur du på bästa sätt skapar nyhetsbrev som faktiskt öppnas och blir lästa.

Läs mer
Visa fler