Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

"Förändring sker inte av sig själv, vi måste driva den tillsammans"

PatrizziaHaisam

Patrizzia Ohlson och Haisam Mohammed skapade föreläsningsserien Perspektiv TALKS i syfte att ge unga kommunikatörer analys och verktyg för att ta ställning och förändra skevheter i branschen. Här berättar studenterna om initiativet, som löpte som en röd tråd under deras studietid på Berghs.

Hej Patrizzia och Haisam! Vilka är ni?

Hej! Vi är två klasskompisar som går PR-programmet på Berghs i ca en månad till. Förutom att vi bryr oss om att förbättra den här branschen är vi också ytliga. Haisam älskar parfymer och Patrizzia är besatt av serum.

När föddes idén till Perspektiv TALKS? Hur gick allra första tankegången?

Under början av vår tid på Berghs insåg vi ganska snabbt att föreläsarna som kom till oss var väldigt lika. Dels kom de från samma bakgrund, hade gjort liknande karriärresa, men framförallt så sa de exakt samma saker. I kurserna talades det mycket om omvärlden och medvetenheten kring sociala frågor i kommunikations­branschen kändes bra, men det var konstigt att bredden på erfarenhet och kunskap bland våra föreläsare och lärare var väldigt snäv när det pratades så mycket om mångfald och inkluderande kommunikation.

Vi började diskutera tillsammans och valde att enbart lyfta frågan samt underlätta för kursansvariga genom att erbjuda dem en lista på intressanta människor som skulle vara bättre lämpade att föreläsa för oss om normbrytande och inkluderande kommunikation på olika sätt.

Perspektiv Talks

Från tanke till handling - beskriv processen? Bildade ni en projektgrupp eller drog ni hela lasset själva?

Det började som sagt med mycket diskussioner sinsemellan och med Berghs. När vi sedan kom fram till att en föreläsningsserie vore ett bra sätt att faktiskt göra något som når många satte vi igång att planera och konceptet Perspektiv TALKS föddes. Syftet har hela tiden varit att ge unga kommunikatörer analysen och verktygen för att ta ställning och förändra skevheter i branschen, samt att få ta del av perspektiv och föreläsare som kan ge oss mer än det vi brukar få i undervisningen. Även om vi självklart pratat mycket med andra på Berghs och utanför har det varit vi två som dragit lasset och realiserat projektet.

Det landade i en serie föreläsningar - berätta om dem!

Vi är så glada och stolta över att vi fick hit så grymma människor som föreläste. Var och en av dem bidrog med ett unikt perspektiv och öppnade våra ögon för hur det faktiskt ser ut där ute och vad man kan göra åt det. Vi hade Seher Yilmaz från Rättviseförmedlingen, modeskaparen och entreprenören Faduma Aden, Babak Azarmi från Trans94, Suzan och Hany Hourieh från The Social Few, Maja Bredberg från Forsman & Bodenfors, grafikern Parasto Backman, aktivisten och kommunikatören Fanna Ndow Norrby samt Lamin Sonko från Jung och medgrundare till Stockholm Open.

Perspektiv Talks 2

Hur tänkte ni kring målgrupp? Ni valde att bjuda in externt, hur var mottagandet?

Först tänkte vi att vi bara skulle bjuda in Berghs-studenter, men insåg fort att fler än bara vi har behov av fler perspektiv. Därför bjöd vi in elever från Beckmans, Hyper Island, Forsbergs och Konstfack, samt spred eventet i olika grupper och forum på Facebook. Mottagandet var över förväntan! Det kom till och med åskådare från skolor utanför Stockholm.

Vad har ni själva lärt er av Perspektiv TALKS och, vad hoppas ni att de som deltog under en eller flera kvällar fick med sig?

Att en förbättring av branschen inte sker av sig själv utan det är vi tillsammans som måste driva förändring. Det står mer eller mindre still även om vi pratar om det, och det är upp till oss att ändra på det på riktigt.

Snart tar ni examen från Berghs. Hur viktigt är mångfald och inkludering för er när ni väljer arbetsplats inför framtiden?

Det är superviktigt även om det tyvärr ser ut så att många byråer inte lever upp till att ha en bred representation bland sina anställda. Det viktigaste är att det finns en genuin kraft för att göra inkluderande och normbrytande kommunikation på riktigt.