pr

Public Relations

Du som vill bygga relationer, har öga för nya möjligheter och älskar att skapa gemensamma idéer kan se fram emot ett väl investerat år på den här utbildningen. Här lär du dig allt om hur du skapar effektiv kommunikation med utgångspunkt i genuint engagemang där uppmärksamhet och förtroende förtjänas

Om utbildningen

Programmet ger kompetenser i både strategisk och praktisk kommunikation. Du ngdr dig om varumärkes- och affärsstrategi, omvärldsanalys, redaktionella beslut, innehållsproduktion, medierelationer och konceptutveckling.

Du lär dig även att presentera idéer samt hur arbetet går till i praktiken.PR bygger på att förstå sin omvärld och hur varumärken, organisationer och personer ska relatera till den.

Det betyder att du lär dig att sätta idéer i ett sammanhang och som blir värdefullt för både ett varumärke och dess omgivning. Du lär dig att involvera andra i idéer, något som blir allt viktigare i takt med hur mediekonsumtionen förändras.

Jennie.berghs
"Skolans koppling till näringslivet är väldigt värdefull för verklighetsförankringen."
Jennie Knutsson, VD – Juno Public Relations
 

Viktiga datum

Sista ansökningsdag: 20 april
Start: 14 augusti 2017
Slut: 1 juni 2018
Pris: 144 000 kronor Finansiera med CSN
Tillkommande kostnader: Litteratur om max 5 000 kronor inkl. moms

Fyll i din e-post för att ladda ner arbetsprover

E-post
Ladda ner arbetsprov
Vad är en PR-kommunikatör?

En bred roll som innebär att skapa kommunikation där uppmärksamhet och förtroende förtjänas snarare än köps. Du arbetar med idéer och innehåll som människor själva vill föra vidare, t ex genom press, sociala medier, projektledning, kunskaper inom konceptutveckling, strategi och budskapsformulering.

Vem borde söka?

Du vill arbeta med PR på en kommunikations- eller marknadsavdelning eller på en PR- eller reklambyrå. Du är intresserad av varumärkesfrågor, kommunikationsstrategi, medielandskapet och journalistkontakter. Du tycker om att skriva, engagera andra, tänker strategiskt och gillar att kavla upp ärmarna och jobba hårt.

Programansvarig

Tor Löwkrantz Waxin har arbetat med kommunikation i över 15 år, som journalist på Sveriges Radio, via musikbranschen, till strategisk rådgivare på PR-byrå. Tor har ansvarat både för strategi och taktisk aktivering i en rad kampanjer, varav några belönats i tävlingar som European Excellence Awards, IPRA och SPINN, och han har en grammis i byrålådan.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Personligt brev (max en A4).
4. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner.

Frågor om programmet?

Frågor om programmet?

Du kan maila våra studenter genom pr@berghs.se och ställa de frågor du har.

Maila studenter

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Personligt brev (max en A4).
4. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner.

Vad kostar programmet?

Studieavgift inkl. moms

144 000 kronor Finansiera med CSN

Studieavgift exkl. moms

144 000 kronor

pr

Public Relations

20 april

Sista ansökningsdag

22 juni

Antagningsbesked

14 augusti

Start

Ladda ner arbetsprov