Public Relations

På programmet Public Relations jobbar vi med att skapa uppmärksamhet, bygga relationer och tänka strategiskt. PR handlar också att arbeta fram kreativa idéer, producera texter och genomföra aktiviteter på ett sätt som gör att viktiga “påverkare” får förtroende för ett varumärke och sprider ett budskap vidare till relevanta människor, t.ex. läsare, tittare, följare, influencers och kompisar. Vi arbetar med research, omvärldsspaningar, medierelationer, idéarbete och projektledning. Utbildningen innehåller också ämnen som juridik, projektledning, hållbarhets­kommunikation, copywriting och visuell kommunikation.

Program­information

Ansökning senast:
7 april
Start:
16 augusti
Slut:
3 juni 2022
Pris:
155 000 kronor Finansiera med CSN
Tillkommande kostnader:
Litteratur om max 5 000 kronor inkl. moms

Just nu kan du inte ansöka

Vill du bli kontaktad när ansökan öppnar?

Om utbildningen

Under ditt år på programmet får du utveckla din strategiska och kreativa förmåga i allt från varumärkesstrategi, medielandskapet, omvärldsanalys, kriskommunikation till idéarbete och copywriting. Du tränas praktiskt i att jobba med uppdrag för olika varumärken i verklighetsnära projekt. Under året fokuserar vi på att skapa PR-drivna idéer och strategier som ska bygga förtroende och väcka nyfikenhet bland människor. I bästa fall skapar vi en snackis som gynnar affären. 

Som PR-student lär du dig att förstå din omvärld, i både små och stora drag, och att omvandla dessa till insikter som ligger till grund för kreativa och smarta PR-drivna idéer. Vi spanar ständigt för att hitta spännande ämnen att diskutera, i allt från politik till populärkultur. 

I programmet ingår en praktikperiod och under de veckorna kommer du att lära dig ännu mer om vad PR-yrket innebär och vilken typ av roll och arbetsplats som passar dig i framtiden. 

Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.

"Skolans koppling till näringslivet är väldigt värdefull för verklighetsförankringen."
Jennie Knutsson, kommunikations­chef på Aller Media.

Programmet innehåller

  • Varumärkesstrategi och affärsdriven PR
  • Omvärldsanalys
  • Medielandskapet
  • Projektledning
  • Copywriting och visuell kommunikation
  • Internkommunikation
  • Samhällsrelationer
  • Juridik
  • Argumentation och retorik
  • Lärande i Arbete (praktik)
  • Samverkansprojekt med studenter från andra program på skolan

Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner.

Studieavgiften är 155.000 kr och utbildningen är momsbefriad

Vad kostar programmet?

Studieavgift
155 000 kronor

Utbildningen är momsbefriad.

Finansiera med CSN

Tillkommande kostnader

Litteratur om max 5 000 kronor inkl. moms

Program­information

Ansökning senast:
7 april
Start:
16 augusti
Slut:
3 juni 2022
Pris:
155 000 kronor Finansiera med CSN
Tillkommande kostnader:
Litteratur om max 5 000 kronor inkl. moms

Just nu kan du inte ansöka

Vill du bli kontaktad när ansökan öppnar?

Vad innebär jobbet efter examen?

Som PR-kommunikatör är din främsta uppgift att utveckla kommunikation som skapar uppmärksamhet och förtroende bland människorna du vill nå. Du jobbar med att förstå vilken typ av information och innehåll som människor kan bli intresserade av och själva vill dela i exempelvis sociala medier och press. Som PR-kommunikatör är du expert på hur varumärken uppfattas och vad människor bryr sig om, tack vare din analytiska och strategiska förmåga. Du är också kreativ och kommer på smarta idéer för olika typer av kampanjer. 

Efter examen kan du till exempel jobba på PR-byrå, reklambyrå, produktionsbolag, inhousebyrå, kommunikationsavdelning, marknadsavdelning, startups – inom en mängd olika branscher! 

Vem borde söka?

Du är skicklig på att bygga nya relationer och hålla igång dina nuvarande relationer. Att skapa diskussioner, engagemang och opinion är något du ofta gör i olika sammanhang – gärna med hjälp av text och bild. Du är strategiskt och kreativt lagd och ser möjligheter för hur varumärken kan spetsa till sin kommunikation. Även om du gillar att planera och analysera, ser du också till att jobbet blir gjort och kavlar gärna upp ärmarna när det krävs.

Programansvarig

Rosalin Gustafsson är programansvarig för heltidsprogrammen Strategisk kommunikation och Public Relations. Hon har tidigare arbetat med strategi, PR och projektledning på Jung Relations, Edelman Deportivo, House of Radon och på en välgörenhetsorganisation i New York. Rosalin inspireras av människor på tunnelbanor och flygplatser och tycker att årets höjdpunkt är när Superbowl-reklamerna släpps.  

Frågor om programmet?

Inga frågor är dumma frågor! Välkommen att fråga oss i chatten här nedan eller sök ditt svar i vår FAQ.
Till FAQ
”PR på Berghs gav mig en stabil kunskapsbas samt modet att sikta högt.”
sandraolt
Sandra Olt, juniorkonsult – PR & Communications Manager på Storytel AB.

Så ansöker du till Berghs heltidsprogram

Läs mer
  1. 1. 
    Ladda ner ditt arbetsprov
  2. 2. 
    Paketera din ansökan
  3. 3. 
    Skicka in
  4. 4. 
    Din ansökan behandlas
  5. 5. 
    Antagningsbesked