Artiklar

Produktions­lednings­studenten Lisa Broman vann Skillbridge Student Case Challenge 2021

I början av oktober avgjordes årets Skillbridge Student Case Challenge – en casetävling där studenter från Berghs, Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska Högskolan och Handelshögskolan i Stockholm samverkar för att ta sig an en utmanande brief. Vi har intervjuat vinnaren och Berghsstudenten Lisa Broman om tävlingsprocessen, vad hon tycker om Berghs hittills och hennes första intryck av programmet Produktionsledning.

Årets kund var Pfizer, som presenterade en caseutmaning på ämnet offentlig-privat samverkan. Studenterna, som bestod av kommunikatörer, ekonomer, ingenjörer och medicinare, blev ihopsatta i team där de med hjälp av innovativ problemlösning fick tackla ett verkligt problem. Det vinnande teamet hette Team Delta och bestod bland annat av Lisa Broman från heltidsprogrammet Produktionsledning, som vi har fått äran att intervjua.

Hej Lisa! Berätta, vem är du?
Lisa Broman heter jag och är 23 år gammal. Är en väldigt sprallig tjej som är född och uppvuxen i Skellefteå men som flyttade till Stockholm för att plugga produktionsledning här på Berghs. När jag inte hänger på Gasverket jobbar jag i delikatessen på ICA Kvantum Liljeholmen, åker snowboard när vädret tillåter och dricker kaffe i vad vissa skulle kalla ohälsosamma mängder.

Nu har du studerat heltidsprogrammet Produktionsledning i två månader. Hur har det varit hittills?
Hittills har det varit väldigt intensivt men sjukt roligt. Två månader låter kort när man tänker på allt vi har hunnit med på åtta ynka veckor. Det har varit och är fortfarande fruktansvärt kul! Och man märker att man lär sig saker för varje nytt projekt man tar sig an. I början var det lite känslan av att man slängdes i poolen och blev tillsagd att simma, fast man inte riktigt visste hur. Men nu kommer det på något sätt per automatik. För varje projekt blir vi vassare och processen blir mer och mer effektivt. Och det är rätt häftigt.

Mitt intryck överlag är att alla här är sjukt coola och drivna. Både elever, personal och föreläsare vill leverera. Och det är riktigt inspirerande. Att få vistas i en miljö där alla jobbar för att leverera på topp gör mycket med en själv. Sen känner jag mig också väldigt trygg här, både i skolan men framförallt i min klass. Vi har på väldigt kort tid blivit en självklar del i varandras liv eftersom vi spenderar så mycket tid med varandra. Den trygga men samtidigt nyfikna kulturen vi har i klassen gör tiden här ännu roligare. Peppen, förståelsen och stödet jag får från mina fellow PL:are är oslagbar!

Du och ditt team vann årets upplaga av tävlingen Skillbridge. Stort grattis! Hur känns det?
Tack så mycket! Just nu känns det ironiskt nog rätt tomt haha. Det har varit väldigt intensiva dagar med fullt fokus och nu är det helt plötsligt slut. Men självklart känns det otroligt kul! Jag är så stolt över teamet och vad vi har åstadkommit på väldigt kort tid. 

Hur var det att jobba i tvärfunktionella team?
Ja, vart ska man börja?! Lärorikt, utmanande och väldigt väldigt roligt. Anledningen till att jag sökte till tävlingen från första början var för att få prova på hur det är att jobba med personer som inte nödvändigtvis (läs: inte alls) har kommunikationen i fokus. Och oj vilken resa! Det har pendlat från att bli tillfrågad som någon typ av expert, till att få kriga sig nästintill blodig för att få de andra i teamet som är väldigt vana med fakta att förstå värdet och vikten av att även inkludera mjuka värden som exempelvis känslor i pitchen. 

På vilket sätt bidrog du till teamet?
Jag bidrog med en väldig sprallig energi och ett sätt att se på saker som mina teammedlemmar inte alls var vana med. En stor skillnaden mellan mig och de andra i teamet var helt klart deras ovana att jobba mot kund. Och inte minst att stå och presentera sina idéer framför kunden. Klyschigt nog ställde jag också frågan “varför?” kanske en miljon gånger under dessa dagar. Delvis för att jag behövde få det förklarat för mig när de svävade iväg i diskussioner innehållandes en massa medicinska termer jag aldrig hört, men också för att få dem att förstå vikten i att kunna förklara sina idéer och tankar. Annars skulle jag säga att delen då jag hade mest att komma med var just kring pitch och presentation. Men också en så enkel sak som att förklara hur Sverige och svensk sjukvård fungerar då ingen i mitt team kommer från Sverige. 

Vad var den största utmaningen med uppdraget?
Den absolut största utmaningen enligt mig var att lyckas förklara vår idé med allt vad den innebär på ett så enkelt och greppbart sätt som möjligt. Utan att för den sakens skull skala bort för mycket av detaljerna. Många i juryn jobbar dagligen med denna fråga och är därav också experter på området. Men inte alla och det var viktigt för oss att alla skulle känna att det förstod. Vi ville inte tappa folks intresse för att det var för krångligt eller otydligt. Men att på 10 minuter lyckas få med allt det väsentliga till en väldigt komplex fråga, det var en utmaning. 

Sen innefattade även våran lösning att på lång sikt helt göra om Pfizers Business Model och det är alltid pirrigt och nervöst när man presenterar någonting så extremt för en väldigt stor och etablerad kund. Men det verkar ju uppenbarligen ha gått hem! 

Berätta kort om briefen, och vad er lösning var!
Jag som aldrig jobbat med en färdigskriven brief som varit längre än tre sidor fick en smärre chock när skrivaren spottade ur sig 48 sidor, haha. Men enkelt förklarat så handlar briefen om hur Pfizer Sweden kan introducera Precision Medicine på den svenska marknaden. Sverige är ett land där det forskas väldigt mycket och där forskningen stödjer användandet av PM. Dock implementeras inte dessa innovativa metoder i svenska sjukvårdssystemet tillräckligt mycket i dagsläget, vilket resulterar i att det hela faller lite mellan stolarna.

Vår lösning resulterade tillslut i ett ”ekosystem” som vi valde att kalla det. Och någonting vi sa under projektets gång som beskriver tanken väldigt bra är ”the more you invest, the more you get”

Kortfattat består lösningen av tre steg som innefattar utbildning, genomförande och data drivna insikter. Alla tre är lika viktiga och fungerar inte utan varandra och har sina egna samarbetspartners. I utbildningsfasen vill vi arbeta med redan utbildad och blivande vårdpersonal. I genomförandet vill vi ha med regeringen, kommun och landsting samt GMS (Genomic Medicine Sweden). I de datadrivna insikterna föreslog vi samarbetspartners som tex OVH, IBM och tempus. 

För varje cykel som går växer kunskapen och insikterna vilket tvingar igång en ny cykel för att utvecklingen och resan framåt ska fortsätta. På så sätt kan man i det långa loppet få PM att bli en standard inom svensk sjukvård, mer effektivt och dessutom billigare. 

När det kommer till att ändra Pfizers Business Model så vill vi att de ska vara det stora företaget som faciliterar alla dessa steg. En av frågeställningarna i briefen var hur Pfizer kunde gå “beyond the pill”. Svaret från mitt team blev “value should replace volume in moving from selling products to selling outcomes”. 

++

Det vinnande Skillbridge-teamet Team Delta bestod av:
Lisa Broman, Produktionsledning på Berghs School of Communication

Ala Abdallah, MSc Bioentrepreneurship på Karolinska Institutet
David Borer, MSc Molecular Techniques in Life Sciences på KTH
Kavya Shukla, MSc Business & management på Stockholm School of Economics