Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Rapport från Career Day 2012

img
Det är lunchtid på Career Day och energin som mötena mellan studenter och byråer på Berghs genererar är lika påtaglig som sprudlande. Men hur fungerar det egentligen? Vad hinner man berätta på tio minuter? Träffas man för att söka specifika jobb eller knyta allmänna kontakter? Vi frågar några av studenterna och företagen.

Skrivet av Berghs School of Communication
Februari 4, 2012

Lina Kellgren, Marknads­kommunikation

Hittills har jag hunnit träffa Jung, Storåkers McCann och Garbergs och kvar på listan är Lowe Brindfors. Det har varit jätteroligt men extremt stressigt, man springer upp och ned i trapporna mellan rummen. På tio minuter hinner man mest presentera sig och ge en kort bild om vem man är och hur man jobbar, det funkar bra för man fokuserar på det mest relevanta. Det liknar en intervjusituation, men är kortare, lite som att snabbdejta. Vid den första idag var jag nervös men de visade sig vara jättetrevliga. Samtalet flöt på bra, nästan för bra eftersom jag nästan blev sen till mitt andra möte. En byrå jag fick väldigt gott intryck av var Jung, där kommer jag definitivt se till att hålla kontakten.

320

 

Mandarva Mörner Hansen, PR-rådgivare och projektledare på Jung Relations

Det är första gången Jung är med på speedating på Berghs men vi har gjort liknande flera gånger tidigare med Handels. Vi hoppas få träffa Berghs-studenter som brinner för vad de gör och drivs av lust, engagemang och nyfikenhet. Då man träffas så kort är det viktigt att vara ärlig, både mot sig själv och de företag man träffar, viktigt också att försöka vara tydlig med vad man tror att man vill jobba med eller vad man är bra på.

Vi väldigt goda erfarenheter av Berghs-studenter, många som jobbar på Jung idag började sin karriär på Berghs!

323

 

Channa Ortmark, Produktionsledning/Operativ projektledning:

Jag har inte hunnit träffa någon ännu men tycker att det ska bli jätteroligt och lite nervöst. Idag har jag ingen portfolio med mig utan ett visitkort och tänker försöka få höra mer om vad byråerna gör och berätta om mig själv. Tio minuter är ju inte så långt. Jag tror den bästa strategin vid mötena är att vara sig själv och förklara vad det är man vill göra i framtiden, i mitt fall är det produktionsledare. Idag ska jag träffa Forsman & Bodenfors, DDB Sverige, Jung, Prime och Lowe Brindfors. Eftersom jag redan har praktik på Åkestam & Holst träffar jag inte dem idag, men är förstås väldigt nyfiken på dem också. Personligen är jag mest sugen på att jobba på en reklambyrå men ska träffa några PR-byråer också av rent intresse och för att det är kul att veta hur de arbetar. Mina förhoppningar om dagen är att få mer inblick i andra reklambyråers arbete och träffa människorna bakom dem. Dessutom är det jättebra att öva på att gå in i en sådan här situation och berätta om sig själv. Man får vara sig själv och inte ta det alltför seriöst, se det som ett trevligt möte där man presenterar sig själv.
 

Mirjam Skogsäng Slimani, Marknadskommunikation:

Hittills har jag träffat Jung men fler står på tur. På tio minuter får man mest en känsla för personerna som sitter där, det känns okej med tio minuter eftersom då hinner man inte gå in på ett djup utan håller sig på en viss nivå i mötena. Efteråt kan man skicka sitt CV och träffas igen, men det här fungerar mest som ett första möte. Själv har jag redan jobb så jag tänker inte i termer av att skaffa ett nytt, men jag har hört många som har blivit erbjudna praktikplatser idag. Lite nervös är man nog alltid inför möten av den här typen, men det blir lättare och lättare under dagen. Första är alltid mer nervöst än när man gjort det tre gånger. Mitt mål är att träffa människor i branschen, höra vad de gör och nätverka. 

322

Taggar: