Artiklar

Så designade Linnéa diplomet till årets operastipendium

Linnea.Svensson

Linnéa Svensson går Berghs heltidsprogram Communication Design. Denna vår fick hon äran att skapa ett diplom som delades ut på Kungliga Operan. Här berättar Linnéa om sin kreativa process och hur det är att studera på Berghs.

Skrivet av Anette Hamel
Maj 30, 2024

Barbro Salén var en svensk mecenat. Hon bildade Barbro Saléns stiftelse som delar ut ett årligt stipendium för lovande sångare. Stipendiet är riktat till studerande vid Stockholms konstnärliga högskola (SKH Opera) för att ge möjlighet till fortsatta studier utomlands. Sopranen Sandra Bendrik fick ta emot årets stipendium på 200 000 kronor.

Berghs School of Communication har ett mångårigt samarbete med stiftelsen som går ut på att en förstaårsstudent på heltidsprogrammet Communication Design får designa diplomet för ett stipendium som sedan delas ut vid en ceremoni på Kungliga Operan i Stockholm. 2024 föll valet på Linnéa Svensson.

GRATTIS Linnéa! Du fick äran att designa diplomet för årets operastipendium. HUR LÖD BRIEFEN?

– Ja, det är så roligt! Kunden (stiftelsen) ville ha något unikt och konstnärligt, i övrigt hade jag fria händer att utforma diplomet som jag ville.

Berätta NÅGOT om din kreativa process!

Linnéas första skiss.

– Jag inspirerades väldigt mycket av det lite galna och lekfulla med operans värld. Samlade en massa bilder på Pinterest av stora dramatiska kostymer och visste ganska snabbt att jag ville göra någonting med det som inspiration. Skissade lite på papper men det mesta gjorde jag i Procreate, på min iPad. Den första skissen var väldigt snabb och slarvig. Skissade ner några olika idéer innan jag valde en och gick vidare med en mer ”ordentlig” skiss.

Hur lång tid tog det att skapa dIN FÄRDIGA illustration, på ett ungefär?

– Jag skulle gissa att det tog runt 10 timmar sammanlagt. I Procreate kan man se hur länge man har jobbat på en viss bild, där står det 6h och 17m. Utöver det har jag letat inspiration, skissat och lagt på typografi. Och innan jag började skissa ordentligt funderade jag ganska länge på vad jag skulle göra.

Arbetade du i tystnad eller lyssnade du på något medan du skapade?

– Jag lyssnar ofta på musik eller podd, eller ser en serie när jag jobbar. Under just det här arbetet minns jag att jag och min sambo såg serien Midsommarnatt på Netflix.

Hur kändes det att se din design delas ut vid ceremonin på Kungliga Operan?

– Det var väldigt häftigt. Kändes lite konstigt att något jag suttit och ritat på hemma i soffan nu var uppe på operascenen.

Illustration av Linnéa Svensson till Barbro Saléns stiftelse 2024.

Du HAR STRAX AVSLUTAT år 1 av 2 på Berghs heltidsutbildning Communication Design. Vad lockade dig till en utbildning inom design?

– Jag har länge vetat att jag vill jobba med något kreativt. Tidigare har jag ägnat mig mycket åt dans och jobbat lite med det. Efter att ha tagit en del kurser i bland annat teckning och illustration, växte också mitt intresse för visuellt skapande. Och då öppnades mina ögon för grafisk design.

Visst gick du någon kurs på Berghs innan du började heltidsprogrammet?

– Ja, det stämmer! Jag gick en distanskurs i illustration under hösten 2021 och sen blev jag nyfiken på grafisk design och gick en kurs i det ämnet hösten därpå. För mig var det skönt att ha ”testat på” lite vad design kan vara och om det var något för mig innan jag började studera på heltid.

Var hämtar du vanligtvis inspiration till din design?

– Mycket från Pinterest! Även från saker jag ser på stan eller designers och konstnärer som jag följer på Instagram. Och det är också väldigt inspirerande att gå i en klass full av kreativa människor.

Vad tycker du än så länge är roligast eller mest lärorikt på din utbildning?

– Vi får lära oss många olika områden inom grafisk design och visuell kommunikation. Det är kul att upptäcka vilka områden jag är mest intresserad av och vill jobba mer med. Animation, eller motion design, har varit min favoritkurs än så länge och det är något jag vill fortsätta utforska. Dessutom är det roligt att få jobba med riktiga kunder och att utmanas i skarpa briefer.