Spicy ketchup och heta böcker – så vann de juryns hjärtan i New York

Med en idé som förenar het ketchup och trendig litteratur tog förstaårsstudenterna på programmet Art Director/Copywriter Alice, Martha och Channa hem vinsten i den internationella tävlingen Client Pitch i New York. Genom humor, kreativ fingertoppskänsla och en kompromisslös tro på sin idé lyckades de inte bara charma juryn – utan visa att det lönar sig att våga vara både smart och kul. Här berättar de om vägen till vinsten, pitchnerver i Chinatown, och varför kemi i gruppen är nyckeln till allt.
1. Berätta hur det känns att bli prisad på den här nivån för sitt arbete?
Alice: Det går ju inte riktigt att vara annat än extatisk.
Martha: Så kul! Vi alla höll ju tummarna att vi skulle ta oss till New York, men att det faktiskt skulle hända kändes nästan overkligt.
Channa: Superkul såklart! Speciellt eftersom vi bara går i ettan. Att få åka till New York och dessutom vinna ett pris var otroligt. Och skönt att allt vårt jobb gav resultat!
2. Vad tror ni var det som gjorde just er idé så stark och vinnande?
Breakfast in Bed grundande sig i koppla ihop ‘spicy ketchup’ (Heinz Jalapeño) med ‘spicy books’ (erotisk litteratur, som fått ett uppsving online under de senaste åren). Styrkan i idén låg nog i att den var rolig, och lätt att förstå och ta till sig. Vi befann oss i en värld vi alla tyckte var superkul, vilket oftast är ett tecken på en bra idé. Framförallt bidrar det till att man orkar sitta alla arbetstimmar som krävs, utan att ge upp eller kompromissa med kvalitén. Idén var även grundad i ett väldigt stort community, vilket fick den att kännas extra relevant.
Att hitta bryggan som kopplar ihop två helt oväntade ting – på ett sätt som känns roligt utan att vara plojigt, och smart utan att vara torrt – är oftast en nyckel som öppnar upp till en hel del kreativitet. Och sedan hjälpte det att vi pitchade bra, såklart.

3. Hur förberedde ni er inför själva pitchen?
När vi fick reda på att vi gått vidare till final var det bara att mötas upp på kvällarna efter våran praktik och jobba på med keynote, manus, och storytelling. Vi delade upp manuset mellan oss på ett sätt som skulle kännas levande och inte så uppstyltat. Dessutom såg vi till att anpassa allt utifrån våra personligheter och presentationstilar – vad som skulle lyfta idéen bäst – vilket definitivt var viktigt att lägga fokus på.
Vi hade även en ledig helg i NYC innan självaste tävlingen. Då gick vi runt och övade lite medan vi turistade. Typ, vi satt på en bar i Chinatown, och efter några margaritas sa vi: “Ska vi köra igenom det igen?” Det gjorde att vi repade utan att kompromissa på annat skoj.
4. Hur har ni arbetat som grupp – vad har varit era styrkor tillsammans?
Det allra viktigaste är att vi har haft väldigt roligt ihop. Arbetet har verkligen varit smärtfritt, i och med att vi har kunnat skämta, hänga, och haft en öppen och bra stämning. Varje gång vi har fått en idé som fått oss att skratta – vare sig det varit till casefilmen, enheterna, eller pitchen – har vi kört på det.
Vi har gemensamt trott på idén hela vägen och egentligen aldrig tröttnat på den. I och med detta, behöll vi lusten i arbetet hela vägen in i maj, trots att vi hade jobbat på det sedan januari. En annan bra grej är att alla tre jobbade med både copy- och AD-grejer. Det gjorde att vi hela tiden kunde säga till om vi gillade eller inte gillade, för det hade ingenting med en specifik person eller roll att göra – det handlade bara om helheten.
En teknisk styrka som vi har är nog vår gemensamma scennärvaro och att vi har en naturlig kemi mellan oss som är tacksam för presentationer. Och framförallt: humor! Någonting vi märkte under pitchen var att amerikanerna inte var helt vassa på att få publiken att garva, vilket faktiskt var lite förvånande.
5. Vad betyder den här vinsten för er personligen?
Alice: Det är en bekräftelse på att man faktiskt blir belönad av att pitcha idéer på ett kreativt och nytänkande sätt – i och med att mycket av jobbet går ut på att vinna pitcher. Speciellt för mig som vill jobba utomlands i framtiden, är det ju inte så pjåkigt att ha på CV:t.
Martha: Det är ju verkligen ett kvitto på att man lärt sig så mycket under bara första läsåret på Berghs. Det betyder även mycket att vi vann med just detta bidrag, eftersom det visar på att vad man själv tycker är kul går hem!
Channa: För mig betyder det att jag kan våga lita på min magkänsla. Man tvekar ju såklart ibland, men det känns skönt att det lönar sig att göra något lite knäppt och kul.
6. Vad skulle ni vilja säga till framtida studenter som också ska tävla i Client Pitch?
Alice: Var roliga! Ni tjänar så mycket på att köra lite skämt, skruva upp den torra svenska humorn ännu en grad, och inte vara rädda att göra eller säga saker som kommer få er att sticka ut bland mängden. Juryn är också bara människor, och alla i hela världen älskar att få garva litegrann.
Martha: Det finns otroligt mycket hjälp att få av folk på Berghs, f.d. vinnare, och folk i branschen, som alla är så hjälpsamma och villiga att ge feedback och tips – men i slutändan är det viktigt att själv avgöra vad man tycker visar upp ens idé på bästa sätt.
Channa: Förenkla så mycket det går, det ska vara enkelt att ta till sig för de som tittar. Och man märker om personerna som pitchar tror på idén själva och det gör så himla mycket! Se till att ta hjälp från andra och få feedback, men lita på magkänslan också. Se till att lägga tid på att repa så att ni kan allt som ett rinnande vatten, då blir det också lättare att vara öppen och anpassa sig ifall något inte blir som man tänkt sig.
Relaterade artiklar
BERGHS ÄR BÄST I VÄRLDEN - HISTORISK TOPPLACERING I YOUNG ONES
I årets upplaga av den internationella studenttävlingen Young Ones kammar Berghs hem förstaplatsen i den globala rankingen, och utses därmed till världens mest kreativa skola – en historisk bedrift som befäster Berghs position som ledande inom kreativ kommunikation och utbildning.
Från flygplansfrukost till global succé – idéerna bakom priserna
De har tagit hem vinster i både Young Ones och Clio Awards – två av världens mest prestigefulla kreativa tävlingar.