Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Spotify utmanar kreatörer i förpackningsdesign

skarmavbild    kl

Under hösten tävlar studenter från heltidsprogrammen Grafisk Design och Produktionsledning - Operativ Projektledning på Berghs School of Communication om vem som kan skapa den bästa analoga förpackningen för Spotify. Det vinnande bidraget kommer sedan att lanseras av Spotify. Samarbetet, som går under namnet SPICE:14, pågår mellan september och oktober. Bakom tävlingen står, förutom Berghs School of Communication och Spotify, förpackningsföretaget BillerudKorsnäs.

Skrivet av Berghs School of Communication
September 22, 2014

Spotify vill testa ett nytt sätt att nå ut med sin digitala streamingtjänst, och hitta ett sätt att möta sin målgrupp fysiskt. Därför är de i år uppdragsgivare i designtävlingen SPICE, Sustainable Packaging & Innovation Communication Event, som för femte året i rad arrangeras av BillerudKorsnäs.

Uppdragets omfattning löper hela vägen från brief till lansering och den som är nyfiken kan följa studenternas arbetsprocess på hashtag #spice14 i sociala medier.

29 oktober presenteras vinnarna och resultaten.

– Vi vill att det ska vara kul för både Spotify och studenterna, men ändå så pass snävt definierat att de vet vad de har att förhålla sig till och vad vi vill uppnå. Vi ser fram emot vilka lösningar de här unga, intelligenta studenterna kommer fram till under hösten.
Jonathan Forster, MD för Spotify Norden.

– Med SPICE 14, och kursen Hållbar Förpackningsdesign kommer studenterna på Berghs att utmanas i möjligheterna att skapa innovativa sätt att förpacka ett digitalt varumärke inom musik. Intressant är också att se en tjänst med digitalt ursprung ta ett analogt kliv ut ifrån våra uppkopplade prylar och materialiseras – det ger onekligen nya perspektiv på vad begreppet förpackningsdesign kan vara. 
Pål Pettersson, ämnesansvarig Grafisk Design på Berghs.

– Vi är naturligtvis förväntansfulla och nyfikna på hur en förpackning för Spotify kommer att se ut och vi tror att det här är intressant att följa för många andra också.  
Jimmy Nyström, Business Development Director på BillerudKorsnäs och projektledare för SPICE:14.