Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Stina Gustafsson: PR handlar om att bygga relationer

stina gustafsson pressbild
"Du ska vara kommunikativ, nyfiken, kreativ och proaktiv. Det är också bra att vara samhällsintresserad i allmänhet och intresserad av medier i synnerhet." Det menar Stina Gustafsson, ansvarig för Berghs nya distanskurs i Marknads-PR, är bra egenskaper för att bli riktigt vass inom just marknads-PR.

Skrivet av Berghs School of Communication
Augusti 22, 2012

Hallå, Stina Gustafsson! I höst är du kursansvarig för Berhgs nya kurs i Marknads-pr på distans, kan du inte berätta lite om den kursen?
Det är en kurs om hur PR kan användas i marknadsföringssyfte. Marknads-PR innebär att vi använder kommunikation i förtjänta medier, dvs. egna och icke-köpta kanaler som bidrar till att nå verksamhetens mål. Vi kommer att gå igenom arbetsprocessen och passande verktyg för marknads-PR. Kursen ger deltagarna flera praktiska råd om sociala medier och medierelationer, dvs. kontakter med journalister. Vi går även igenom hur man lanserar en produkt eller tjänst med hjälp av marknads-pr. Deltagarna får också kunskap om hur pr-aktiviteter kan målsättas, mätas och utvärderas. Kursen riktar sig både till dig som vill lära dig hantverket och till dig som vill bli bättre på att kravställa och beställa tjänster inom marknads-PR.

Vad har du själv för erfarenheter inom marknads-pr? 
Jag jobbar sedan flera år tillbaka på pr-byrån Prime där jag är projektledare och specialiserad på medierelationer. Jag jobbar både strategiskt och operativt med PR inom ett flertal olika branscher och för några av Sveriges största konsumentvarumärken. Jag har en bred erfarenhet av marknads-PR, från komplexa varumärkesprojekt till stora produkt- och konceptlanseringar. Jag har även jobbat på kommunikationsavdelningar på några stora företag med fokus just på PR, sociala medier och medierelationer.

Varför hamnade fastnade du för just medierelationer och marknadsföring? 
Jag har alltid brunnit för kommunikation och haft ett stort intresse för medier. Det började när jag var yngre och spelade fotboll, då hjälpte jag även klubben med marknadsföring och ansvarade för hemsidan. Jag var ingen fotbollstalang men däremot var jag bra på att skriva för olika medier och att skapa kommunikation åt fotbollsklubben. PR handlar just om att bygga relationer och föra dialogen mellan organisationen och olika intressenter. Det är en utmaning att få uppmärksamhet i förtjänta medier, skapa engagemang och ett värde hos målgruppen – det är det jag gillar.

Kan du nämna fem egenskaper som är riktigt bra att ha om man ska lyckas inom just Marknads-pr?
Du ska vara kommunikativ, nyfiken, kreativ och proaktiv. Det är också bra att vara samhällsintresserad i allmänhet och intresserad av medier i synnerhet.

Vilka sidor på internet går det inte en dag utan att du besöker?
Resume.se, DN.se, Facebook och omvärldsbevakningen på Retriever.se. Sedan följer jag ett antal olika bloggar inom PR och marknadsföring också.

Vad ser du mest fram emot med att jobba som kursansvarig på Berghs?
Det ska bli roligt att få dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter inom PR och medierelationer. Kursen handlar om att deltagarna ska dela med sig och lära av varandra. Jag ser fram emot den dialogen som vi kommer ha inom kursen. Jag ser även fram emot att vara kursansvarig just för marknads-PR, eftersom det är ett allt viktigare marknadsföringsverktyg som fler borde lära sig att utnyttja möjligheterna med.

 

Marknads-pr på distans startar varje höst och vår och löper över 15 veckor. Studierna bedrivs på distans.