Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

Studenter pitchar That’s What She Said i New York

I Client Pitch erbjuds studenter från hela världen möjlighet att vinna pris i Young Ones baserat på en pitch, som sker live inför en jury på plats i New York. Några av de utvalda var Berghs-teamet Rasmus, Hanna, Nils och Carl, som reste över Atlanten med sitt case That's What She Said. Här berättar gruppen om sin upplevelse av pitchen och visar upp sitt case.

Av de nominerade bidragen till Client Pitch var två av tio team från Berghs. Ett av dem är gruppen bakom kampanjen Netflix and Chill – ta en titt på den här! Gruppen bakom That’s What She Said, bestående av Rasmus Tsardakas Renhuldt, Hanna Eriksson Viita, Nils Axel af Malmborg och Carl Dag, berättar om sin upplevlse av pitchen:

Svettiga, jetlaggade och lite, lite pirriga fann vi oss plötsligt i lokalerna på den internationella byrån Droga5:s New York-kontor. Det var ju inte allt för länge sedan som vi såg de gula taxibilarna susa förbi på Wall Street, fast då genom TV-skärmen. Men nu var vi där. Live in New York, tio stycken små Berghskreatörer med ett mål i sikte: One Shows Client Pitch.

The Client Pitch Competition ger studenter chansen att vinna pris inom Young Ones baserat på deras förmåga att, precis som det låter, pitcha. Man pitchar alltså in sin idé för en jury – live. Till skillnad från den stora Young Ones-tävlingen är Client Pitch mer fokuserad på strategi än idé. Studenter från hela världen får skicka in sina bidrag och sen väljs de bästa ut till att delta i pitchen – i år var vi hela tio stycken som körde. Dessutom får det vinnande laget 2000 dollar (!!!) under Young Ones-ceremonin.

Och vet ni? Det är inte så lätt att förbereda sig för något man inte vet vad det är. Tur var väl det att vi fick öva med Droga5 innan den riktiga pitchen skulle äga rum. Efter en hisstur som gav oss lock för öronen fann vi oss på 120 Wall Streets högsta våning med utsikt över hipstermekkat Brooklyn. Tanken var att träningspitcha inför ”the big thing” som skulle äga rum bara några timmar senare, men med vårsolen pressandes på fönsterrutorna blev det mest en svettfest. Speciellt när en massa duktiga kreatörer sitter framför dig och analyserar varenda litet ord du säger och hur du rör dig.

Efter två snabba omgångar av gör om/gör rätt, “konstpauser!” och hundra felsägningar senare befann vi oss plötsligt på platsen för pitchen: Slate.

Slate visade sig vara en mörk källarlokal som påminde mer om sunkhaket Lion Bar, mittemot Berghs i Stockholm, än en plats för flashiga pitcher. En lokal fylld av pitchmumlande nervvrak från hela världen som vankade av och an. Och det tog inte lång tid förrän vi själva gick runt och mumlade manuset till “That’s What She Said” om och om och om och om igen.

En pre-pitchpizza senare var det vår tur: “You’re up”. Snabbt in, 7 minuters pitch, ett “thank you” och ut igen. Tomhet. Lättnad. Bira. Och sen 30 timmars väntan på svar.

Resultatet? Ingen vinst för någon Berghsare tyvärr men stort grattis till killarna från Miami Ad School Brazil. Heja!

Så.
Vad är kul med Client pitch? Att pitcha.
Vad är läskigt med Client pitch? Att pitcha.

Här kommer lite pitch-tips:
Det ska pirra.
Träna manus överallt och hela tiden: på baren, i sängen, på flyget, på stan.
Förenkla alla steg i idéen, det är första gången juryn/kunden/någon hör idéen.
Öva inför några som inte hört idéen innan, det tar bort den största nervositeten.
Tro inte att de installerar typsnittet om ni skickar med det (helvetica är svinsnyggt men inte när man designat keynoten med ett annat typsnitt).

Avslutningsvis, det case som tog oss till Client Pitch, That’s What She Said: