Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Studentprojekt vinner guld i Indigo Design Awards

Emelie Svensson, Mikaela Sandström, Disa Hein och Lisa Liljenberg

Berghsstudenterna Emelie Svensson, Mikaela Sandström, Disa Hein och Lisa Liljenberg vann en bronskub i One Show med sitt projekt, som nu också blivit belönat med guld i Indigo Design Awards.

Vi bad studenterna att själva beskriva både tävlingen och projektet, och så här skriver de:

Indigo Design Awards är en ny design- och kommunikationstävling som i år hölls i Tokyo den 24:e maj. De vill hylla nytänkande och vågad design. Tävlingen är till för både professionella och studenter och vi vann guld för en kampanj och förpackningslösning för Rexona.

Processen för projektet har varit lång och lite annorlunda. Det började med en kurs i motion design där klassen fick ett svenskt modemärke som kund där resultatet skulle leda till en kampanjfilm. Det blev en lustfylld och glädjerik filmproduktion med fjärilar, dansande lejon och babianer samt ett djungelfyllt klassrum. I slutändan presenterade vi vår film för kunden. Vi fick positiva kommentarer för finish och inte minst det filmade materialet från växthus runt om i Stockholm. Materialet var bra men var inte helt on-brand och kunden valde därför att gå vidare med andra. 

Vi var stolta över det vi gjort och såg potential att kunna ta det vidare med rätt varumärke. Då började en ny process för att sätta materialet i en ny kontext.

Viljan var att kommunicera åt ett varumärke som inte hängt med i dagens kommunikativa utveckling. Vi hade en bild av att göra något etiskt rätt, modernt och oväntat. 

Genom att skapa en produkt som är samtida och inte könsstereotypisk kan hjälpa till att belysa hur stagnerad deodorantvärlden är. Vi ville alltså bort från deodoranter som Sexy Bouqet och Kobalt Original. Rörelse blev den starka kopplingen till vår nya kund - Rexona. Alla rör på sig, alla svettas. Svett är unisex.

Även om vi hela tiden var taggade och glada i projektet har vi fått göra många svängningar och även fått kill-our-darlings i sista sekund, men även om det kändes jobbigt då var det det som behövdes för att ta oss i mål. 

Vi är jätteglada och stolta över de priser vi fått, både Indigo och ADC Young Ones, men det bästa med det här projektet var att skapa något vi verkligen trodde på och brann för. 

Vårt program har som stor uppgift att lära oss skapa en tilldragande vacker yta men vad få vet är att det även är en tung strategisk grund som ligger bakom. Vi hade nog inte fått den utdelning vi har fått om vi inte hade haft båda delarna. Vi får alla ta roller som strateger, ADs och designers på Communication Design.