Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Tom Løyche: “Gaming är den nya punken”

tom lores

Gamified är en sommarkurs med inriktning mot spelmiljö och kommunikation. Kursen hålls av Tom Løyche som också driver den tvååriga YH-utbildningen Futuregames: 3d och dataproduktion på Berghs. Tom är vd på utbildnings- och konsultföretaget Changemaker och utbildad kaospilot från Danmark.

Juni 13, 2011

Tanken bakom kursen Gamified är att spelvärlden och speltänket har blivit allt mer intressant för reklam- och kommunikations­branschen utifrån ett varumärkesperspektiv. För när ett spel som WOW (World Of Warkraft) har 11 miljoner användare måste man fråga sig – hur skapar man 11 miljoner interaktiva deltagare och hur kan man överföra dessa spelmiljöer till varumärken och företagsmiljöer? De generationer som växt upp med dataspelsmiljöer vill kanske använda det på andra ställen än i rena spelmiljöer?

”Spelbranschen har till exempel lärt sig av att titta på hur filmbranschen jobbat med storytelling och det har skett en crossover mellan dem. Nu är det dags för reklambranschen att titta på spelbranschen och föra in det tänket till kampanjer och varumärkesutveckling. Spelvärlden, storytelling och viral spridning – allt detta som präglar de framgångsrika spelen går att ta tillvara för sina uppdragsgivares räkning.”

”Inom spelbranschen har det också skett en intressant utveckling. Sedan 2009 har den omorganiserats och slimmats ner. Parallellt har flera mindre independentföretag bildats och det sker fler och fler crossover-samarbeten. Allt detta betyder bland annat att företagen är tvungna att ta fram nya organisationsformer och samarbetssätt och utveckla ett så kallat “agilt ledarskap”. Det betyder, i det här fallet, att ett spelföretag samarbetar med både kund och beställare kring utvecklingen av mjukvara. Vilket skapar goda förutsättningarna för att ta fram skräddarsydda spelmiljöer för nya konsumentplattformar som mobiler och iPads. Det öppnar helt andra möjligheter. Tidigare försökte man mer att överföra existerande spel till andra plattformar.”

”Nu uppstår ett växande behov hos företagen att ha projektledare med kunskaper och kompetens inom en överskridande värld fylld med spel, film, webb och reklam. I början kanske det mest kommer att handla om relativt enkla projekt som minikampanjer. På sikt kan det utvecklas en helt ny typ av varumärkesbyggande spelmiljöer – direkt anpassade för stora företag. Och kanske inte bara inom förväntade branscher som bilar och liknande, utan det kan lika gärna vara inom modebranschen eller läkemedelsindustrin. Det blir ett nytt sätt att möta kunder som kommer att redefiniera delar av branschen. Därför startar vi nu – igen här på Berghs – en helt ny utbildning i Agilt ledarskap inom spel, film och reklam. Det är intressanta tider och det finns en kul kombination av punkig attityd, nya arbetssätt och teknikdriven utveckling.”

“Berghs School of Communication har visat ett stort intresse för våra idéer och tankar, och de står precis för det vi sökte. Här finns en kreativ miljö som stöttar det vi vill och som har hög ambition. Berghs känns heller inte som en institution, utan mer som ett uppstickarföretag i deras öppenhet. De reagerar snabbt på det vi säger och föreslår. Deras engagemang för den här typen av utbildningar ger spelbranschen en viktig signal – att spelvärlden är strategiskt intressant och ligger i framkant inom nya utmanande former av marknads­kommunikation.”

INSPIRATION:

Boken Min kamp av Karl Ove Knausgård; Norstedts förlag. Jag älskar dessa stora mammututmaningar - 6 band, flera tusen sidor - en persons modiga försök på att skriva ner hela livet. och han skriver fantastiskt

Konstnären Walton Ford skapar fantastiska, enorma akvareller om kampen mellan natur och kultur. Märkliga och aktuella med ett tillsynes gammeldags uttryck. Bilderna handlar om industrialisering, kolonisering och vår påverkning av miljön. En utställning visades nyligen på Louisiana, Humlebæk, Danmark - men jag kan rekommendera boken Walton Ford: Pancha Tantra från förlaget Taschen.

Weekendavisen. Dansk veckotidning. Lite mindre panik och lite mer analys. Jag förstår fortfarande inte varför detta koncept inte fungerar i Sverige. Den är en snygg, genomarbetad, genomtänkt samling av veckans nyheter.

Wikileaks. Trots allt, så handlar Wikileaks om politik i verkligheten: Grym, brutal, modig. Din och min vardag påverkas.

TV-serien The west wing - alla 7 säsonger. Politik som det borde vara - utfört av begåvade, smarta människor som alltid är på språng i långa korridorer. Håller fortfarande. Igen och igen.

Projektet Going Ape to Stay Human. Gorillaz, virtuell musikgrupp som skapades av Damon Albarn och tecknaren Jamie Hewlet. Nyligen såg jag dem bli levande i Madison Square Garden med 20 gästmusiker - så här arbetar den moderna projektledaren med moderna projekt.

Filmen Ghost Dog: The Way of the Samurai. En liten film av Jim Jarmusch om att alltid uppföra sig ordentligt genom livet – no mattter what. Grace under Pressure. Med en av mina favoritskådisar Forest Whitaker.

Kaospiloterna. Homebase. Blir jag förvirrad i en förvirrande värld så är det hit jag återvänder, tänker till. Fortfarande en imponerande vital utbildning i utveckling. Nu kopplat med 20-års erfarenheter.

Futuramb. Ett sätt att sätta fingret på pulsen, tips, länkar, info om trender inom teknik och utbildning.

Institute of Play. Organisation som tagit leken på allvar för att konstant utveckla och lära nytt.