Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

UNICEF plockar upp Berghs-studenternas kampanj

Askachild_unicef

Att kärlek inte går att köpa för pengar har vi hört förut. Men förmodligen aldrig så tydligt som i UNICEF nya kampanj, där barn får svara på vad kärlek egentligen handlar om. Bakom kampanjen står PR-studenterna Line, Patrizzia, Lamin, Sebastian och Demet.

Skrivet av David Lindh
Februari 8, 2018

PR-studenterna Line Bomark, Patrizzia Ohlson, Lamin Ceesay, Sebastian Lund, Demet Assali ligger bakom idén till kampanjen som UNICEF lagom till alla hjärtans dag plockar upp och gör verklighet av.

Berätta om kampanjen! 

– Syftet är att uppmärksamma att kärlek går att visa helt gratis. Kärlek handlar om omtanke. Och att du istället för att köpa presenter på Alla hjärtas dag kan lägga pengarna på ett gåvopaket som gör verklig skillnad för utsatta barn i världen.

Intressant – men vad ska vi fråga barnen?

– Vad kärlek handlar om! Vi har väldigt mycket att lära av barn i frågor som vi själva tror att vi har bäst koll på. Ibland kan det till och med handla om så grundläggande saker som hur man visar kärlek och uppskattning. Vi frågade flera barn vad kärlek betyder och fick svar som ”mysa, röd, kramar” – långt ifrån rosor, choklad eller andra presenter.

Hur såg briefen ut?

– Under en kurs fick vi i uppdrag att skapa en Alla hjärtans dag kampanj för UNICEF. Syftet var att driva trafik till deras gåvoshop tiden innan den 14 februari. Uppdraget var fiktivt, så det var väldigt roligt när UNICEF hörde av sig och ville köra på riktigt.

Vad tror ni UNICEF fastnade för?

– Vi tror att de fastnade för vårt annorlunda tillvägagångssätt att angripa frågan. Oftast är den här typen av kampanjer lite “skuldbeläggande”, vilket vi ville ändra på. Vi ville helt enkelt visa hur bra vi har det i Sverige och att kärlek inte behöva kosta pengar. Alla hjärtans dag handlar om den kärlek vi får och inte det vi ger, det vill säga det materiella – och vilka säger det bättre än barn?

Stötte ni på några utmaningar i processen?

– Vi ville verkligen att kampanjen skulle lyfta det faktum att UNICEF jobbar med just barnrättsfrågor, men att ha med barn i kampanjen kan ofta vara knepigt. Vi tycker dock att vi lyckades bra med att lyfta deras röster på ett fint sätt.

Vad hoppas ni få för reaktioner?

– Vi hoppas på att få positiva reaktioner och att det ska kännas självklar att vilja ge en gåva som räddar barns liv.

Ni har läst lite mer än halva utbildningen i PR på Berghs. Vilka är de bästa tillvägagångssätten idag för att nå igenom bruset?

– Vi tror det är viktigt att hitta något människor kan känna igen sig i och som samtidigt berör. Idag så ser vi så mycket budskap och reklam att det är lätt att bara stänga av, men lyckas man hitta beröringspunkter eller ämnen som människor kan känna igen sig i och relatera till är vi övertygande om att det går att ta sig igenom bruset.

Finns det något ni tycker företag borde jobba mer med?

– Vi tycker att många företag missar vikten av att de budskap de går ut med i kampanjer måste genomsyra hela verksamheten. Att våga ta ställning som företag i samhällsfrågor och agera därefter tror vi är nödvändigt i framtiden. Kampanjen ligger väldigt nära UNICEFS arbete för barns rättigheter.

Vad sysslar ni med om ett år?

– Det ser lite olika ut. Vissa vill arbeta med PR på kreativa byråer medan andra vill starta eget. Gemensamt är att vi brinner för PR.