Utbildning och arbetsliv i förändring: Charlotta Rydholm

I denna artikelserie berättar några av Berghs kursansvariga om hur coronaviruset har påverkat dem i arbetslivet och i deras lärarroll. De delar även med sig av erfarenheter och lärdomar. Här har vi pratat med Charlotta Rydholm, kursansvarig för Facilitering.

Hej Charlotta! Har du behövt utbilda dig inom nya områden under coronapandemin?

– Jag kom hem från svenska skolan i Spanien i mitten av mars, två dagar innan det spanska luftrummet stängdes och blev tömt på flygplan. Tom blev även min kalender. Alla föreläsningar och utbildningar avbokades eller sköts upp. Så, då bokade jag istället in mig på ett antal webinarier varje dag. De handlade om allt du kan föreställa dig. Jag ville se vad som fungerade bra… och vad som fungerade mindre bra. Det var som en specialskapad digital utbildning om hur du delar kunskap digitalt.

Vilka lärdomar har du fått under denna coronatid?

– Att vi behöver SLUTA tänka ”ah jag flyttar hela min fysiska planering online”. Det blir väldigt sällan ens godkänt. BÖRJA testa, prova och omvärdera hur du involverar och delar den kunskap som på något sätt ska förmedlas. Var snäll mot dig själv. Jag gjorde ett dåligt försök med ett nytt angreppssätt för bara ett par veckor sedan. Well. I live and learn. FORTSÄTT vara nyfiken. Börja från början. Varför vill du vara digital? Hur ska det i så fall se ut? Vad ska de som är med dig i mötet/utbildningen få vara en del av? Vilket resultat vill du ha? Om du svarar på dessa frågor, märker du ganska snabbt att ett digitalt möte/utbildning kräver ett skifte av vad som ska hände Före, Under och Efter ett möte/utbildning.

Vad har fungerat bra?

– Livet. Jag har fortsatt fokusera på det vi vill förändra och förädla, oavsett i vilken kanal kommunikationen ska ske. Arbetslivet har värderat ordet Kultur som något som definieras med många fysiska parametrar (tänk bara på uttrycket ”det sitter i väggarna”). Nu behöver vi vilja definiera kultur som något som uppstår mellan människor utan att blanda in fysiska parametrar.

Vad har varit den största utmaningen?

– Att få alla att vilja fokusera på de möjligheter som ges. Det okända kan vara skrämmande eller helt enkelt olustigt rakt igenom. Jag vill att vi väljer att se det som en förändring full med möjligheter och ny kunskap.

Hur håller du jobbmotivationen uppe i krävande tider som dessa?

– Hmmm. Jag tänker på tiden som annorlunda. Jag bor på en ö, så morgonen börjar med en promenad runt ön. Sedan fylls dagen med roliga möten, digitalt 11-kaffe med de som vill, sköna stunder i växthuset (ok, det går rätt fort, för det är endast 5 kvadratmeter stort), föreläsningar eller bokprat.

Vad är det bästa du tar med dig från coronadigitaliseringen?

– Allt jag har fått lära mig. Att förstå mer om hur olika tekniska hjälpmedel pratar (eller inte alls vill synka) med varandra. Vad som händer i de digitala rummen, när vi kopplar bort prestation och kopplar in relearn-tanken.

Här hittar du fler artiklar i denna artikelserie och svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs hos oss.

Taggar: