Minska stressen – Berghs kursansvarigas bästa tips

Både arbetsliv och studentliv kan stundtals vara väldigt stressigt. För att hålla i längden är det viktigt att ta sig tid för återhämtning. Vi har frågat några av våra kursansvariga hur de gör för att stressa ner när de har som mest på jobbet.

Stress är tyvärr ett ständigt återkommande ämne både på arbetsplatser och för dig som studerar. Det finns en mängd olika faktorer som kan orsaka stress och olika sätt att hantera detta. Här delar några av Berghs kursansvariga med sig av sina egna erfarenheter och ger sina bästa tips.

Hur gör du för att stressa ner när du har som mest på jobbet?

 

jens-wedin-berghsJens Wedin, Design Leadership
Mitt bästa tips är att ta tillbaka din kalender. I mitt jobb blir jag ofta uppbokad då alla på företaget har tillgång till min kalender. Så i höstas började jag med att blocka tid i min egen kalender. Detta gjorde att det inte gick att boka upp mig lika mycket. Men det viktiga var också att jag fick egentid för arbete, planering och reflektion. Det har gjort mitt arbete och liv lite enklare och mindre stressigt.

 

Geta.Kroon.BerghsGeta Kroon, Strategisk marknadsföring
När det är som mest behöver jag bromsa snarare än gasa. Att stanna upp och skaffa mig en överblick gör att jag kan sortera och prioritera. Lite som den klassiska berättelsen om att stycka en elefant… Att resonera med en klok person i min närhet brukar funka avstressande. Det gör problemen mindre. Att omge sig med bra personer och ta sig tid för reflektion är avgörande. Kan man dessutom kombinera det med fysisk aktivitet utomhus blir det oslagbart.

 

Fredrik.Heghammar.BerghsFredrik Heghammar, Leda innovationsprocesser, Berghs Upgrade: Digital Producer
När det är som mest stressigt på jobbet så får jag svårt att släppa taget. Min hjärna går på fullvarv och är i konstant ”lösningsmode”. Jag har lärt mig med åren att ta 5 minuter att skriva ner saker för då kan jag få dem ur huvudet och gå vidare. Utöver det så tar jag gärna en promenad med en pod i öronen för att låta hjärnan pausa, få lite luft och bara vara. Gå på bio är också bra, där tvingas man att ”checka ut” och bara ta in och tanka intryck.

 

Jimmy.PoopuuJimmy Poopuu, Gräns­snitts­design/UX
Då jag har tagit mig genom utmattningsträsket en gång med livet i behåll är jag numera väldigt lyhörd för när stressymtomen kommer krypande. Långvarig stress måste tas på största allvar om man inte vill gå sönder. Mina tips är nog inte unika på något sätt; men se till att lämna utrymme för sådant som ger energi och gör dig glad. Återhämtning är A och O i kreativa yrken. Långvarig stress nöter sönder en, även om jobbet är sjukt kul. För mig handlar det om att åka ut med båten och nöta vasskanter efter gädda – då är jag hundra procent avkopplad, får frisk luft och gör något jag älskar! Det är också lätt att fastna i en övertro på sin kapacitet och hur mycket tid man kan trycka in i ett projekt. Man vill gärna tro att en arbetsvecka är 40 timmar, men då glömmer man bort vardagens alla små oplanerade inspel. Så som sjuka barn, hämtning/lämning och andra aktiviteter som äter tid i kalendern. Planera för att du har mindre tid, så blir kraven på hur mycket du ska hinna med mer realistiska.

 

sofia-zetterqvist-berghsSofia Zetterqvist, Digital copywriting
Jag är en rastlös person som är ganska dålig på det där med balans i livet. Men det finns två saker som alltid gör mig lugn och nedstressad: att befinna mig på resande fot, till exempel på ett tåg eller ett flygplan (jag vet, det låter motsägelsefullt för vissa), och att bada badkar. Att man löser världsproblemen i duschen är redan uttjatat, för mig är det alltså badkaret som gäller. Raka vägen efter varje arbetsdag.

 

Jonas.LyckstedtJonas Lyckstedt, Berghs Upgrade: Content Manager
Säger tack å hej och flyr kontoret. Jag är väldigt mån om att de jag arbetar med gör samma sak. Det låter så himla samtidslarvigt men de bästa idéerna har vi kläckt tillsammans när vi varit ute och sprungit. Det är premiumtreat för hjärnan. En annan grej är att tillåta sig själv att inte överleverera i varje detalj. Det där sista pillet kan ibland vara det som stjälper mer än hjälper. Man måste få unna sig lite slack på jobblinan ibland.

 

Hanaw.RashidHanaw Rashid, Marknadsföring på Facebook & Instagram
Eftersom jag föreläser och utbildar mycket innebär det att jag spenderar mycket tid på en scen. Under dessa timmar behöver jag prestera på topp för att dels vara inspirerande att lyssna på och dels vara pedagogisk så att gruppen kan ta till sig av informationen. Att ge mycket energi tar också mycket energi och även om jag älskar mitt jobb är återhämtning A och O för mig. Det bästa jag vet efter en dag på scenen är att åka hem, lägga ifrån mig mobilen, koppla bort alla ljud och bara njuta av tystnaden (det ska helst vara mörkt i rummet). Det kanske kan låta lite märkligt men för mig som pratar så otroligt mycket i mitt yrke och alltid har massor med ljud och ljus runt omkring mig är den stunden av total bortkoppling guld värd för mig.

 

Martin.Löfqvist.BerghsMartin Löfqvist, Motion Graphics
Bästa återhämtningen för mig är, utan någon som helst tvekan: träning. Boxning, löpning, styrketräning eller yoga spelar ingen roll. Med svetten så försvinner stressen ur kroppen.

 

Karolina.mobergKarolina Moberg, Marknadskommunikation
Jag tycker att det är otroligt viktigt med en balans mellan arbete och avkoppling. För mig så är fysisk aktivitet och att vara aktiv ett av de allra bästa sätten att både komma ner i varv och få ny energi. Allra bäst effekt tycker jag att jag får när jag tränar utomhus och får kombinationen av träning, frisk luft och natur – gärna med trevligt och peppande sällskap. Det är en kompott jag verkligen rekommenderar.

 

annika-rehn-berghsAnnika Rehn Frobell, Insiktsdriven strategi
När jag känner att det börjar tjocka på, så är det första jag gör att sortera och prioritera. Om det då fortfarande är tjockt så förhandlar jag med omgivningen för att hitta mer tid. Sen kavlar jag upp ärmarna ännu ett varv och bara köttar på, visualiserar leveransen och drömmer om helgen. Då latar jag mig och har absolut ingenting inbokat. Jag varslar också hemma så att maken är förberedd och kan stötta, och så är jag extra noga med träning och mat.

 

Magnus.EngströmMagnus Engström, Kreativt ledarskap
De självklara tipsen handlar väl om att hitta tid för att koppla av, träna, vila och sådant. Men jag skulle säga att mitt bästa – och absolut mest snusförnuftiga – tips är att planera sitt arbete noga, alltid stämma av sin att-göra-lista för dagen med kalendern för att se om det man har på skrivbordet ens är möjligt att göra på de timmar som finns lediga, och att få kontroll över sin egen tid. För om man har det så klarar man stressiga perioder bättre, inte minst för att man oftast kan se att det finns ett slut. Dessutom blir det mycket enklare att se till att det finns luckor för återhämtning, innan de verkligen behövs.

 

Ylva.Björnström.BerghsYlva Björnström, Copywriting Start och Copywriting
Stress är inte kul och direkt hämmande för kreativiteten. Jag försöker i möjligaste mån att ha bra framförhållning, men självklart uppstår det arbetstoppar ibland. Då gör jag något kul en stund så jag får en massa energi innan jag sätter mig med jobbet – lyssnar på musik, målar, tränar eller ringer en kul kompis. Träning är skitviktigt och ju mer tid jag lägger på gymmet eller tennisen desto mindre stress känner jag när det hettar till. Först på senare år har jag insett hur mycket återhämtning betyder och jag har alltid en lång sommarsemester och försöker att lära mig att gör ingenting ibland. Fasen vad svårt det är!

 

Niklas.Palmklint.BerghsNiklas Palmklint, Foto Start
Många kunder tror att de är den ”enda” kunden, så ofta förväntar de sig snabb leverans av färdiga  bilder/filmer. Det bygger upp stress hos mig, då jag vet att flera andra kunder är före i kön. Jag brukar oftast fråga när de behöver materialet samt berätta när det kan vara klart. För att dra ned på stressen stänger jag alltid av alla sociala medier, mail och telefonsignaler. Sedan tar jag ett jobb i taget, alltid ett jobb i taget. Står pingisbordet uppe i studion kan det bli några bollar där med någon kollega. Jag gillar kaffe så det blir flera espresso och lite snack i köket med en kollega. En annan sak som jag gillar är gående möten. Lämna kontoret ca 40 minuter och prata igenom något projekt, eller prata utställning etc.

 

mikael-rosen-berghsMikael Rosén, Att skriva för att övertyga och Att skriva för att övertyga intensiv
För mig är koncentration ett sätt att undvika för plågsam stress. Att inte göra allt samtidigt. Att det är bra att kunna ha många bollar i luften samtidigt är en modern myt. Det leder bara till ökad stress men är ingen garanti för att det blir mer gjort. Därför stänger jag av mobilen. Helt. Och alla andra uppkopplingar och skärmar. De är utmärkta arbetsredskap. Men de tar tid, kraft, fokus och splittrar koncentrationen. Jag tror det är viktigt att inte bli slav under några redskap utan att använda dem just som redskap på sina egna och inte andras villkor.

 

Embla.Sue.Panova.BerghsEmbla Sue Panova, Copywriting
Jag har själv haft problem med stress och efter det fungerar jag annorlunda. Mitt första tips är därför att dra i bromsen i tid – det kan vara arbetsamt att komma tillbaka.Mitt andra tips är sen att lyssna på sig själv. Vi är alla olika och har våra egna sätt att fungera. Jag måste ha kontroll och gör därför listor som jag bockar av. Det gör mig faktiskt mer flexibel när det gäller att kunna ta snabba puckar. Men det gäller också att säga nej ibland – ett evigt ja-sägande leder lätt till att man tas för given.Återhämtning är ett måste om man nu inte kan ducka stress helt, vilket kan vara svårt och kanske inte heller är nödvändigt.Alla har sina energikällor, själv försöker jag öva på att vara i stunden utan att snegla på telefonen. Att kompensera är också bra. Efter en stressig vecka tar jag gärna en kravlös innehelg med bara familjen och efter en fullsmockad period behöver jag byta miljö så då kanske jag jobbar från stugan. Man får, som man säger, ta igen på gungorna det man förlorar på karusellen.
andris-zvejnieksAndris Zvejnieks, Communication Management
Jag har alltid försökt hålla lördagarna fria från insatser som är kopplade till mitt arbete, för det rensar tankarna och ger mig en regelbunden återhämtning. Då kopplar jag av och fyller på med energi, genom att göra något som jag gillar och mår bra av. Det kan vara att ta en lång promenad eller att besöka någon kul utställning. Eller att ge ordentligt med tid till att umgås med nära och kära. Nyckeln är att jag själv bestämmer. Jag styr bort tankarna om att det är så mycket annat som ”borde” göras. Sen schemalägger jag träning 2-3 gånger i veckan. Den tiden är lika viktig som andra bokade möten. Det finns förstås perioder då det helt enkelt inte går att klämma in gympan i kalendern. Då kan ändå 15 minuters meditation på morgonen göra stor skillnad. Det är mycket värt att kliva upp en kvart tidigare för att att starta dagen med att skapa ett bra tillstånd i kropp och tanke.

 

anna-kleinwich-magnusson-berghsAnna Kleinwichs Magnusson, Berghs Upgrade: Digital Copywriting
Jag har ofta väldigt mycket att göra och skulle inte klara mig utan mina listor. Genom att skriva ner allt får jag kontroll och kan släppa jobbet när jag är ledig. Familj, vänner och resor får mig att koppla av. Kanske för att det ger välbehövlig distans till uppdrag och kunder. Jag unnar mig även små pauser mellan möten, föreläsningar och uppdrag, det blir bubblor av lugn och tid för större tankar (som ofta resulterar i nya listor). Eftersom jag mår bra av spännande möten, nya situationer och personliga utmaningar blir tempot ibland högt. Att göra-listorna och vetskapen om att allt alltid ordnar sig gör att jag hittar lugn ändå.

 

asa-myrdal-bratt-berghsÅsa Myrdal Bratt, Varumärkes- och affärsstrategi
Jag har haft olika mer eller mindre bra metoder genom åren. Sämst är att inte göra nåt alls. Det som funkar bäst för mig är egen tid helt för mig själv en stund om jag är riktigt stressad och trött. Exempelvis ta en promenad i naturen – eller meditera (sitta eller bara ligga på golvet och låta tankarna komma och gå utan att fastna i dem – kräver lite träning märklig nog). Annars gillar jag en mer aktiv återhämtning med fysisk yoga eller gym. Att rensa huvudet med boxning funkar också bra (en ganska ny upptäckt), liksom en bra film eller middag ute med nån riktigt god vän.Att praktisera self compassion är också bra – och t ex inse att du inte är perfekt och att det är helt ok. Det är ingen annan heller. Self compassion handlar mycket om att ta ansvar för att själv tänka ut i stunden vad kan du göra för att underlätta för dig själv när det är svårt. Sträck sen gärna ut det sen till att känna medkänsla med dina kompisar, som kanske har det lika stressigt eller tufft? Då mår du bättre, blir allmänt mer empatisk, samarbetar bättre och håller i längden. En bonus är att det är det bästa sättet att bli att bli lycklig visar modern hjärnforskning.

 

Johan.ÅgrenJohan Ågren, UX Product Development
När jag har mycket på jobbet så brukar jag försöka att koppla bort det helt på hemmaplan, för att ladda batterierna. Jag leker med barnen, kollar serier, badar/bastar, eller om schemat tillåter – spelar innebandy med lite kompisar. Få saker är så avkopplande som att att få jaga efter den där lilla bollen.

 

Ann.WestfeltAnn Westfelt, Strategisk projektledning och Projektledning
1. Tokdansar. Det ger energi!
2. Fokuserar på det allra viktigaste, och tar det största först (det som tar längst tid)
3. Kommunicerar om läget till berörda.
4. Ser till att ligga steget före. Startar nya saker så tidigt som möjligt så att tankarna får mogna, medan jag gör andra saker.
5. Påminner mig om hur roligt mitt jobb är – det ger också energi.
Moa.Blomkvist
Moa Blomkvist, UX Writing
För mig är stress synonymt med oro och i förlängningen är det oro över att inte ha kontroll över situationen. Därför är mitt råd att skriva ner vad du är orolig över och gå igenom listan med frågeställningen “kan jag göra något åt det här just nu? Eller är det någon annan som har makt eller kontroll över situationen”. Ofta handlar det om att man tänker på saker som ska göras längre fram i veckan, månaden eller till och med den dagen. Då är det viktigt att sålla och börja fokusera på nuet. Sen är det viktigt att hålla sina arbetstider och vara ledig när dagen är slut. Då brukar jag arbeta med kroppen istället för hjärnan, med handarbete eller träning. Det är ett bra sätt att skapa skiljelinjer i vardagen.