Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Utbildning och arbetsliv i förändring: Helena Söderblom
I denna artikelserie berättar några av Berghs kursansvariga om hur coronaviruset har påverkat dem i arbetslivet och i deras lärarroll. De delar även med sig av erfarenheter och lärdomar. Här har vi pratat med Helena Söderblom, kursansvarig för Kriskommunkation.
Hej Helena! Har du behövt utbilda dig inom nya områden under coronapandemin?
– Kriser är vår expertis på 4C Strategies, där vi lär ut just hur man förbereder sin organisation för exempelvis pandemier. Så mentalt och tekniskt var vi nog mer redo än de allra flesta. Men eftersom jag i normalfallet håller mycket utbildningar och workshops på plats har det varit en stor omställning att göra det digitalt. I mitt fall har det inneburit en snabb och rolig learning by doing, men visst hade det varit värdefullt att gå en utbildning om digitala verktyg för att få inspiration och redan från början utnyttja alla fördelar som finns med digitala möten.
Vilka lärdomar har du fått under denna coronatid?
– Att restiden mellan olika möten före Corona inte bara var ”dötid” utan faktiskt helt nödvändig tid för att hinna ställa om och fokusera på nästa uppgift.
Vad har fungerat bra?
– Att intervjua folk på distans har varit oväntat positivt. De flesta blir faktiskt mer öppna och personliga än vid ett fysiskt möte. Jag har under perioden intervjuat flera krisledningar för att utvärdera deras hantering av corona, framför allt i kommuner. Först var vi skeptiska till om det skulle funka att göra digitalt, men det har faktiskt i många fall blivit bättre intervjuer än när vi har utvärderat och intervjuat i samma rum.
Vad har varit den största utmaningen?
– Att hålla koncentrationen. Jag upplever att det krävs mer energi för att följa med i en presentation eller lyssna uppmärksamt på den som talar över nätet. Efter en lång dag med digitala möten är hjärnan helt förbrukad om man inte har bra rutiner även med pauser.
Hur håller du jobbmotivationen uppe i krävande tider som dessa?
– Jag har haft flera uppdrag där jag har stöttat viktiga samhällsfunktioner operativt under krisen, så motivationen har verkligen inte varit något problem. Men annars är mitt bästa tips att hålla en stegtävling med kollegorna, gärna i lag så att man kan peppa varandra. Det ger en extra push att komma ut och röra på sig ordentligt på dagarna och det ger verkligen extra energi. Alla möten där man inte behöver anteckna eller presentera är perfekta att ta gående.
Vilken kurs passar dig?
Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid och på distans.
5 tips för att hitta rätt kursHur har du förändrat ditt sätt att jobba under pandemin?
– Jag jobbar hemifrån i princip hela tiden, istället för på kontoret i city och det gör så klart stor skillnad. Generellt har jag blivit effektivare. Jag älskar att kunna sitta fokuserat i ett tyst rum och skriva eller knåpa ihop en utbildning. Vardagspusslet blir enklare vilket är en stor bonus, men jag längtar verkligen efter att komma ut och träffa mina kunder på plats. Det ger en enorm energi att samlas kring en utbildning eller krisövning och se hur polletterna rasslar ner hos deltagarna undan för undan.
Vad är det bästa du tar med dig från digitaliseringen som skett nu i och med Corona?
– Att det har gått så himla mycket bättre att jobba på distans än alla trodde. När smittan klingar av i samhället tror jag att vi kommer att börja och fortsätta mixa distans och fysisk närvaro efter vad som är lämpligast och för att skapa ökad flexibilitet.
Läs mer om kursen Kriskommunikation, som Helena är kursansvarig för. Här hittar du fler artiklar i denna artikelserie.
Foto: Unsplash
Relaterade artiklar
Eva-Katrine lärde sig att stärka arbetsgivarvarumärket
Eva-Katrine Persson, marknadsansvarig på Infozone berättar om kursen Employer Branding som hon gick under hösten 2024.
Vad gör en strateg/planner?
Vad sysslar egentligen en strateg med om dagarna?
Intensivkursen i hållbarhetskommunikation gav Clara nya insikter
Clara Grabe är Senior Brand Manager och PR-ansvarig på Provinum Vinhandel. Här berättar Clara om sitt roliga jobb och de givande dagarna på Berghs.