Sista ansökningsdag är 23 augusti

Kriskommunikation

Distans
Professional
  • Identifiera potentiella kriser
  • Intern- och externkommunikation
  • Informationspåverkan

När en kris bryter ut, är tid en bristvara. Många olika delar behöver snabbt komma på plats och samordnas, som att löpande analysera läget och kommunicera med en lång rad målgrupper, både internt och externt. Med rätt kunskaper och verktyg kan du fokusera på rätt saker och bibehålla förtroendet genom stormen.

5 okt - 7 dec

Sista ansökningsdag är 23 augusti
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
31 250 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start online den 5/10 kl 13:00-16:00. Avslut online den7/12 kl 13:00-16:00
Egna studietimmar:
ca 10 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Kriser kan vara små eller stora och drabba en enskild verksamhet, delar av eller hela samhället. När krisen slår till sätts du och dina kollegor på prov. Med en senfärdig, otydlig eller rent av felaktig kommunikation kan förtroendet för er och er verksamhet störtdyka. Med god, precis och insiktsfull kommunikation finns tvärtom en möjlighet att stärka anseendet och komma ur krisen i en bättre position än innan.

I den här kursen går vi igenom de delar som skapar en stabil och trygg helhet i arbetet med kriskommunikation. Du kommer att få verktyg, insikter och arbetssätt som hjälper sig att strukturera arbetet och skapa god kommunikation när det behövs som allra mest.

Målsättningen är att du efter genomgången kurs ska kunna agera med självförtroende i kris och lotsa din organisation till andra sidan stormen, med bibehållet eller stärkt förtroende för verksamheten du företräder eller arbetar inom.

Vem är kursen för?

Du jobbar redan idag som senior kommunikatör, kanske som press- eller kommunikationsansvarig. Du vill stärka din förmåga att arbeta metodiskt och analytiskt i kris och kunna involvera fler personer i din organisation i krisarbetet. Alternativt är du någon som ofta agerar talesperson inom ett specifikt ämnesområde (t ex VD/politiker/forskare) och vill stärka din förmåga att förstå kontexten du verkar inom, nå igenom med dina budskap och kommunicera med stärkt förtroende i särskilt svåra och krävande lägen.

Kursansvarig

Helena.SöderblomHelena Söderblom har bred erfarenhet av kriskommunikation och media, bland annat via roller som ledarskribent vid Göteborgs-Posten, pressekreterare i Stockholms stadshus och presschef vid SOS Alarm. Idag arbetar hon som specialist inom kriskommunikation vid det branschledande krisberedskaps- och säkerhetsföretaget 4C Strategies.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att kunna tillgodogöra dig kursen på ett bra sätt behöver du mycket goda kunskaper i svenska språket och ett starkt samhällsintresse, eftersom det är viktigt att förstå sammanhang och den större kontexten som du verkar i, inom din yrkesroll. Vidare bör du ha haft kontakt med media, eller på annat sätt en fördjupad förståelse för medias uppdrag och arbetssätt. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilket du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten. Länka gärna till din LinkedIn-sida.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
31 250 kronor

Studieavgift exkl. moms
25 000 kronor

Tillkommande kostnader

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens.  Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

5 okt - 7 dec

Sista ansökningsdag är 23 augusti
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
31 250 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start online den 5/10 kl 13:00-16:00. Avslut online den7/12 kl 13:00-16:00
Egna studietimmar:
ca 10 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.

Det här får du

  • Att identifiera potentiella kriser
  • Att göra och analysera lägesbilder under pågående kris
  • Gränssnittet mellan krishantering och kriskommunikation
  • Kontakterna med media och medieträning
  • Samverkan mellan intern- och externkommunikation
  • Kanaler och målgrupper
  • Informationspåverkan
  • Proaktiv kommunikation inför nästa kris

Att läsa på distans

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och kursavslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.