Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Utbildning och arbetsliv i förändring: Jens Wedin
I denna artikelserie berättar några av Berghs kursansvariga om hur coronaviruset har påverkat dem i arbetslivet och i deras lärarroll. De delar även med sig av erfarenheter och lärdomar. Här har vi pratat med Jens Wedin, kursansvarig för Design Leadership.
Hej Jens! Vilka lärdomar har du fått under denna coronatid?
– Direkt tänker jag på tre lärdomar från denna tid:
- Människor och det sociala är centralt
Kanske inte en överraskning men många av oss är sociala och får energi av möten och människor. Jag tappar, eller får inte samma energi som förut när jag var mer runt människor. Jag är egentligen introvert och klarar det bra att vara hemma en hel dag, men många dagar utan att träffa andra än sin familj gör livet lite tråkigare helt enkelt. - Coacha människor, team och förändring är svårt
Det är svårare att coacha och hjälpa människor och team när man inte träffas och är på plats. Som design coach behöver jag vara nära teamen för att se vad som händer, hur man arbetar och varför man gör på vissa sätt. Det är svårt när man sitter framför Zoom och har möten eller workshops. Allt blir lite mer filtrerat och jag får höra olikas perspektiv mer än att se det själv. Jag är även inne i en organisation där vi förändrar mycket, det är väldigt svårt att jobba med dessa frågor när jag inte ser hur det påverkar i stort Jag kan uppleva att man tittar in i organisationen genom ett titthål, där man inte kan se helheten. - Allt är möjligt
Jag har sett så många bra saker sprungit ur denna kris. En drivkraft till förändring brukar vara att det finns en riktig kris. Helt plötsligt är allt möjligt. Jag har sett stora organisationer som varit ganska sömniga helt plötsligt får fart och energi. Så ur kriser kommer det massor av bra saker.
Vad har fungerat bra?
– Det som fungerat bäst för mig är att livspusslet blivit enklare. Nu krävs det inte 10 timmar i veckan av restid och trängsel. Så fort jag har jobbat klart så är jag hemma och kan sätta igång med mat eller vara med familjen. Jag tycker också att det blivit enklare att vara med på event och konferenser när de är digitala. Jag kanske inte får alla bra delar av en fysisk konferens men tycker att det fungerat bra. T.ex var jag med på konferens med flera tusen medverkande och med talare från olika delar över världen. Lite krångligt med tidszoner men ibland var det något på morgonen och ibland på kvällen. Men jag tycker det har gjort det enklare i överlag att bara hoppa in i en Zoom och höra och lära sig mer kring ett ämne.
Vad har varit den största utmaningen?
– För mig har den största utmaningen varit att hålla hålla energin uppe över tid. I våras gick det bra, då var det lite av panik som höll ångan uppe tror jag. Men nu till hösten när jag kom tilllbaka har det varit svårare. Det är precis som om allt har sjunkit in. Men det som är bra att jag har tre olika uppdrag med olika människor och karaktär, det gör att man tuffar på.
Hur håller du jobbmotivationen uppe i krävande tider som dessa?
– Vad skulle man göra utan animerade giffar. Skämt och sido så upplever jag ibland att det är svårt att hålla igång motivationen, precis som jag skriver ovan. Mina sätt att hålla igång är att:
- Återgå till varför jag gör vissa saker. Fundera på vad som egentligen är viktigt. Jag har nog omprioriterat en del saker sedan allt detta hände.
- Bryta ner arbetet i mindre delar. Ofta är det stora och långa saker jag pysslar med. Jag vill ofta bli klar med saker snabbt. Då är det bra att bryta ner saker till mindre saker så man blir klar och kan gå vidare.
- Ta tid till reflektion. Gör jag rätt saker? Kunde jag ha gjort på ett annat sätt? Varför fungerar det inte? Har jag missat något? Vad vill jag göra? Vem vill jag jobba med? Hur mår jag?
Vilken kurs passar dig?
Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid och på distans.
Välj här!Vad är det bästa du tar med dig från coronadigitaliseringen?
– Det bästa med den är tiden att livspusslet har blivit enklare. Nu hinner jag ta en timmes promenad varje dag innan jobbet i Nackareservatet. Under dagen så hinner man ibland preppa middag. Eftersom min fru också är hemma så hinner vi träffas mer, ta luncher tillsammans och göra saker som vi inte hann innan. Barnen kommer också hem tidigt så vi hinner träffas mer än förut. Vi har helt enkelt möjlighet att vara mer tillsammans, vilket är skönt.
Hur har du förändrat ditt sätt att jobba under pandemin?
– På ett sätt har inget förändras, på ett annat har det ändrats fundamentalt. Eftersom jag jobbar som design coach och hjälper människor, team och företag att bli starkare på design så jobbar jag mycket med förändring av processer, metoder och förhållningssätt. Förut så jobbade jag ofta nära människor i vardagen och kunde lättare fånga upp vad som fungerar och inte. Nu är det mycket svårare när man inte träffas på samma sätt. Jag har fått formalisera mycket mer, jobbat mer med workshopformatet och dokumentation för att skapa nya sätt att arbeta.
Har du behövt utbilda dig inom nya områden under coronapandemin?
– Jag har lagt lite tid och lär mig mer hur jag jag kan spela in poddar och video så att det blir bättre kvalitet. Jag har länge haft en idé om att göra låååånga intervjuer med personer som jobbar professionellt med design. Jag är inspirerad av ”Inside the Actors Studio" med James Lipton. Jag skulle vilja göra något som går på djupet och inte är bara är det normala 20-45 min utan längre. Så för att få till det har jag lagt tid på att fördjupa mig i intervjuteknik, ljudkvalitet, ljussättning och att kunna göra detta, även om vi inte sitter i samma rum.
Här hittar du fler artiklar i denna artikelserie och svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs hos oss.
Foto: Unsplash
Relaterade artiklar
Kursen Design Leadership blev en produktiv frizon
Sanna Grannas bor i Sundsvall, jobbar på en digital byrå och läste kursen Design Leadership på Berghs hösten 2019.
7 tips till dig som funderar på att byta jobb!
Har du tröttnat på din nuvarande jobbsituation och drömmer om något annat?
Eva-Katrine lärde sig att stärka arbetsgivarvarumärket
Eva-Katrine Persson, marknadsansvarig på Infozone berättar om kursen Employer Branding som hon gick under hösten 2024.