Artiklar

7 tips till dig som funderar på att byta jobb!

tjej_blå.dörr_röd.dörr

Har du tröttnat på din nuvarande jobbsituation och drömmer om något annat? Trivs du inte med dina nuvarande arbetsuppgifter? Vanliga orsaker till att vilja byta jobb är brist på utvecklingsmöjligheter, missnöje med lönen eller en dålig relation med chefen. Är det dags för en förändring?

Här är 7 tips till dig som funderar på att byta jobb:

1. Gör en nulägesanalys

Vad är det du trivs/inte trivs med? Om du hade samma jobb men i en annan miljö, hade du trivts då? Ta dig tid till att fundera på varför du inte trivs. Föreställ dig själv på en arbetsplats där du verkligen vill vara. Vad ser du framför dig? Är det nya arbetsuppgifter, en annan plats, nya kollegor eller en ny chef – eller en kombination? Fundera över vad som är viktigt för just dig. Värderingar? Ledarskap? Utvecklingsmöjligheter? Hög lön? Mindre restid? Om det är tydligt att det är kollegorna eller chefen, inte arbetsuppgifterna, som är problemet är det förmodligen dags för en ny arbetsplats, snarare än en ny karriär.

2. Lista företag, organisationer, tjänster och varumärken du gillar

Söker någon av dem personal? Toppen! Ingen tjänst som passar? Låt det inte stoppa dig, varför inte skicka iväg en spontanansökan? Har de konkurrenter som kan vara värda att kolla upp? Gör research – Google är din bästa vän.

3. Inventera vad du kan och vad som behöver fyllas på

Vad är det du saknar för att kunna knipa det där drömjobbet? Läs jobbannonser och kolla vilka kompetenser som krävs. Sikta inte in dig på en smal yrkesroll utan var öppen för olika karriärmöjligheter.

4. Uppdatera LinkedIn

En bra och optimerad LinkedIn-profil är viktigt i ditt jobbsökande. När du använder LinkedIn på rätt sätt så kommer nätverket att börja arbeta för dig. Välj en professionell profilbild, håll dig uppdaterad inom den bransch du är intresserad av och testa att skriva en artikel. På nätet finns det mängder av tips och tricks på hur du bäst blir synlig för rekryterare, hittar nya kontakter och får jobbtips via LinkedIn. Registrera dig idag – om du inte redan är igång!

5. Prata med chefen

Vänta inte till nästa utvecklingssamtal, be om ett möte redan nu. Kanske kan du ändra arbetsuppgifter eller få lov att gå en kurs? Ingen vet vad du vill om du inte berättar – det gäller även din chef. Osäker på om du vågar säga upp dig? Då kanske tjänstledighet kan vara en lösning.

6. Öka din kunskap

Kompetensutveckling är viktigt för alla! Du ökar dina chanser att hitta ett nytt jobb, utvecklas där du är – eller ta nästa steg i karriären. En utbildning, exempelvis hos oss på Berghs, ger dig verktyg och kanske även den där extra pushen du behöver! Här är 5 tips för att hitta rätt kurs.

7. Nätverka

Använd dig av ditt befintliga kontaktnät och bredda det. Tycker du också att nätverkande kan kännas lite krystat eller till och med jobbigt? Du är inte ensam! Och ändå är det så viktigt att bygga nätverk idag, både för karriären men också för din personliga utveckling. Så här kommer du igång!

Foto: Unsplash