UX som verktyg för bättre webbinnehåll

Idag råder hård konkurrens om kundernas uppmärksamhet på webben. De som saknar insikt om hur kunderna vill ha innehållet presenterat slås snabbt ut och ägnar sina dagar åt att massproducera texter som inte ger någon effekt. ”Att jobba med digital kommunikation idag innebär att sätta kundens behov i centrum” säger Anna Lantz, kursansvarig för dagkursen Digital innehållsstrategi på Berghs.

Anna Lantz arbetar som innehållsstrateg och UX-designer på Valtech och har hållit ett flertal utbildningar inom innehållsstrategi, webbpublicering och storytelling. Efter 15 års arbete med att utforma webbplatser utifrån användarnas behov tyckte hon det var dags att sätta ihop en kurs som tydligare kopplar ihop UX med innehållstrategi. Här förklarar hon vad det handlar om och varför det är så viktigt att tänka användningscentrerat i dagens digitala värld.

Vad lär man sig på kursen?

Digital innehållstrategi handlar om att hitta sina digitala diamanter och putsa dem till perfektion, att fånga upp sina användares drivkrafter och behov och att skaffa sig rätt verktyg för att förstärka organisationen runt innehållsarbetet. Kursen är uppdelad på fem pass och varje pass har en touch av UX över sig.

Vad menas egentligen med UX?

Ordagrant översatt betyder UX, User Experience, användarupplevelse. Det handlar om att innehållet och webbplatsen som helhet ska gå att använda och ge rätt upplevelse för den som använder det. Webbplatser som utgår från bra användarupplevelser brukar också vara de som ger mest effekt för verksamheten. ”Jag brukar be mina kursdeltagare att sätta på sig UX-glasögonen för att granska sitt innehåll utifrån istället för inifrån den egna verksamheten.”

Vad är en bra användarupplevelse?

En bra användarupplevelse leder till lägre belastning på andra kanaler för verksamheten, nöjda kunder som återkommer och lättade redaktörer som har förutsättningar att jobba på rätt sätt med att skapa och publicera innehåll.

Kan du nämna tre saker som är viktiga att tänka då man arbetar med UX?

1. Ta reda på vad användarna frågar efter på webben och se till att vara världsbäst på att leverera svaret lättillgängligt och direkt i rubriken och ingressen.

2. Kontinuerlig feedback genom kvantitativa och kvalitativa metoder som webbanalys och användningstester. Lär dig hur användarna beter sig på din webbplats och varför de gör som de gör, dvs hur ser deras mentala modell ut av det du levererar på webben.

3. Var ärlig och lös verkliga problem! Genom att satsa på att hjälpa användarna ökar du både ditt företags trovärdighet och får högre effekt av din webbsatsning.

Tycker du det här låter intressant och vill lära dig mer om digital innehållsstrategi och UX?

Läs mer om Annas kurs på Berghs här!