Viktor, Matilda & Teo vann Young Glory – fick pitcha på C2 i Montréal

Young Glory är en världsomspännande tävling för både professionella och studenter. Tävlingen består av åtta briefer under åtta månader. Det lag med högst poäng i slutet vinner. Vinnarna år 2019 är Berghsstudenterna Viktor Einarsson, Teodor Fjäll och Matilda Blomqvist. Här berättar de om tävlingen om sitt besök på C2-festivalen i Montréal.
Skrivet av
David Lindh
Juni 11, 2019
Hur känns det?
Det känns jättekul! Vi har jobbat hårt under hela året, så det är skönt att det gick hela vägen till vinst. De som har blivit Student World Champions i tävlingen tidigare år är alla väldigt duktiga, så känns lite surrealistiskt också!
Vad har varit svårast med tävlingen?
Svårast har nog varit att leverera idéer med kreativ höjd under så pass lång tid. Vi ville liksom överträffa oss själva efter varje brief, men det kan också vara svårt. När vi började med tävlingen i september var vi fulla av energi, i april var vi betydligt tröttare.
Vad har varit det bästa med tävlingen?
Att vi har lärt oss otroligt mycket och kommit i kontakt med många spännande personer som jobbar internationellt i branschen. Det har till och med lett till att vi fått chansen att frilansa för byråer utomlands. Brieferna har alla kommit från branschledare och hållit en väldigt hög kvalité.
Som vinnare av Young Glory är det tradition att åka och pitcha inför en stor publik i Montréal. Vad pitchade ni?
Jag och Teo åkte till Montréal och det visade sig att C2-festivalen som vi skulle pitcha på redan hade valt ett av våra case, säger Viktor Einarsson. Idén vi pitchade heter ”Calculate Your Plate”, som också vunnit guld. Briefen var att få fler människor att välja alternativ till kött. Vår insikt var att folk ofta tar kort på sin mat med mobilen. Idén blev att använda Google Lens för att människor enkelt ska kunna räkna ut olika maträtters koldioxidutsläpp.
https://vimeo.com/333452683
Hur var det att pitcha inför en så stor publik?
Väldigt nervöst såklart. Vi landade med flyget dagen innan pitchen och satt uppe hela kvällen och övade. Vi hade bestämt oss för att lära oss hela presentationen utantill, vilket vi också hann som tur var. Det är alltid lite svårare att presentera på engelska. Men när vi väl kom upp på sen så försvann all nervositet och då var det bara roligt. Efter två år på Berghs så har man lärt sig hantera nervositeten kring att stå inför publik, även om man är jet-laggad och i ett främmande land.
Viktor & Teo på scen i Montréal.
Se hela resultatlistan för Young Glory.
Relaterat
Art Director / Copywriter
Art Director/Copywriter är ett tvåårigt hantverksinriktat program inom Reklam och Kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem. Utbildningen är till för dig som gillar att utmanas tillsammans med andra i grupp och vill lära dig mer om strategi, idé- och konceptutveckling. Genom att välja en av inriktningarna – Copywriter eller Art Director – specialiserar du dig inom ett hantverksområde som antingen fokuserar på text eller visuellt uttryck.
Berghs Intro
Är du nyfiken på kommunikationsbranschen? Har du ett intresse för att tänka kreativt och idébaserat men vill få en bild över vilka möjligheter som finns inom studier och yrkesval i kommunikationsbranschen? Då är Berghs Intro kursen för dig.