Viktor, Matilda & Teo vann Young Glory - fick pitcha på C2 i Montréal
Young Glory är en världsomspännande tävling för både professionella och studenter. Tävlingen består av åtta briefer under åtta månader. Det lag med högst poäng i slutet vinner. Vinnarna år 2019 är Berghsstudenterna Viktor Einarsson, Teodor Fjäll och Matilda Blomqvist. Här berättar de om tävlingen om sitt besök på C2-festivalen i Montréal.
Hur känns det?
Det känns jättekul! Vi har jobbat hårt under hela året, så det är skönt att det gick hela vägen till vinst. De som har blivit Student World Champions i tävlingen tidigare år är alla väldigt duktiga, så känns lite surrealistiskt också!
Vad har varit svårast med tävlingen?
Svårast har nog varit att leverera idéer med kreativ höjd under så pass lång tid. Vi ville liksom överträffa oss själva efter varje brief, men det kan också vara svårt. När vi började med tävlingen i september var vi fulla av energi, i april var vi betydligt tröttare.
Vad har varit det bästa med tävlingen?
Att vi har lärt oss otroligt mycket och kommit i kontakt med många spännande personer som jobbar internationellt i branschen. Det har till och med lett till att vi fått chansen att frilansa för byråer utomlands. Brieferna har alla kommit från branschledare och hållit en väldigt hög kvalité.
Som vinnare av Young Glory är det tradition att åka och pitcha inför en stor publik i Montréal. Vad pitchade ni?
Jag och Teo åkte till Montréal och det visade sig att C2-festivalen som vi skulle pitcha på redan hade valt ett av våra case, säger Viktor Einarsson. Idén vi pitchade heter ”Calculate Your Plate”, som också vunnit guld. Briefen var att få fler människor att välja alternativ till kött. Vår insikt var att folk ofta tar kort på sin mat med mobilen. Idén blev att använda Google Lens för att människor enkelt ska kunna räkna ut olika maträtters koldioxidutsläpp.
https://vimeo.com/333452683
Hur var det att pitcha inför en så stor publik?
Väldigt nervöst såklart. Vi landade med flyget dagen innan pitchen och satt uppe hela kvällen och övade. Vi hade bestämt oss för att lära oss hela presentationen utantill, vilket vi också hann som tur var. Det är alltid lite svårare att presentera på engelska. Men när vi väl kom upp på sen så försvann all nervositet och då var det bara roligt. Efter två år på Berghs så har man lärt sig hantera nervositeten kring att stå inför publik, även om man är jet-laggad och i ett främmande land.
Viktor & Teo på scen i Montréal.
Relaterat
Art Director/Copywriter
Art Director/Copywriter är ett tvåårigt program inom reklam och kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem.
Berghs Intro
- —Kommunikation enligt Berghs
- —Strategi, PR och copywriting
- —Visuell kommunikation och processledning
Relaterade artiklar
Berghsstudenter bäst i Young Ones 2019
Storvinst i årets One Show för Berghs studenter som kammar hem inte mindre än 17 priser i tävlingen Young Ones.
Både guld och silver för Berghsstudenter i Gulltaggen
När den prestigefyllda nordiska konferensen och tävlingen Gulltaggen offentliggjorde vinnarna av Gulltaggen Awards tog fyra Berghsstudenter hem både guld och silver.
Berghsduon Fanny & Erik bakom kampanjen "En barnförbjuden annons"
Erik Nyström och Fanny Klefelt går andra året på heltidsprogrammet Art Director/Copywriter och har sedan sin praktik i höstas jobbat deltid för reklambyrån INGO.