Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Vilka är snackisarna i Cannes 2015?

Artificiell intelligens. En falnande glöd mellan byråer och möjligheter inom sociala medier. Känslodriven kommunikation. Kändisar. Kvinnor. Berghs omvärldsanalytiker Joakim Thulin är på plats i Cannes och bjuder på en spaning från stormens öga.

Juni 25, 2015

Har du någon gång tappat greppet om din arbetsdag? Kanske ett missat flyg eller möte, och längtat desperat efter att ”någon” skulle ta tag i saker, boka om resten av dagen, byta restider, vänligt men bestämt avboka mindre viktiga saker och få dig hem till dina kära i utsatt tid trots allt. Nu är längtan snart över. En förväntan spreds bland Cannes Lions samlade skara i takt med fler och fler tankar kring vad Artificiella Intelligenser (AI) kan göra för att serva människan i framtiden. Det råder föga tvivel om att det är smarta datorer och en virtuell värld utan gränser bortom dagens begräsningar som just nu är det absolut hetaste för världens marknadsförare, kreatörer och varumärken att förstå. Och varför inte gå direkt till den nya källan? Pepper – blir den första roboten som håller sin egen föreläsning i Cannes idag men följs upp av en annan AI redan senare i veckan.

 

På de olika scenerna i Cannes har också en ny sjukdom fått mycket utrymme. The ”look at me bug”.  Kanske är det bara ett stänk av rivalitet och avund från vad som ändå får tänkas vara en av världens mest uppmärksamhetssökande branscher. Men vad det går ut på är helt enkelt att romansen mellan byråerna och möjligheterna inom social media har börjat falna . Nu är inte allt vackert längre. Social media har börjat gå på toaletten och lägga sina kläder på fel ställen. När Peter Kim, Chief Digital Officer för Cheil Worldwide ser framåt mot 2025 konstaterar han och många andra att ”social media as we know it will be gone”. Varför? Av många skäl är den kanske starkaste faktorn mänskligt beteende. I takt med att vi får smartare system som sätter superkrafter på våra naturliga beteenden kommer behovet av stora kollektiva lösningar att försvinna. Vårt virtuella alterego kommer att leva ett parallellt liv i mindre ”tribes” underordnat enbart molnet. För marknadsförare är utvecklingen en än starkare signal om behovet av att utveckla en stark identitet och arbeta i dialogform. Ingen nyhet men snart börjar det bli bråttom att få insikten att bli vardag.

 

Känslor, kändisar och kvinnor är andra starka inslag i Cannes. Årets tema för Berghs examensprojekt var just ”Emotions” och det något som hela den kreativa världen diskuterar. Motivet är enkelt. Känslor är grunden till handling. Här delar världens främsta forskare inom kognition och underhållare som Pharrell Williams samma perspektiv. Ingen känsla – ingen effekt. Och Pharrell var inte ensam, den långa raden av kändisar från musik, film, teater och tv delar samma perspektiv. ”Intention is everything”. Och de stående ovationerna till trots kan man ana att det är här skon klämmer ibland. Är det verkligen en fundamentalt god intention som kommuniceras eller finns det en starkare bakomliggande tanke om något annat? Ingen är enligt många bättre att döma sanningshalten i ett budskap än världens omtalade millenials. En mytomspunnen generation vars inbyggda lögndetektor klär av allt fler kejsare. Talande nog valde en av branschens största namn att konstatera att det största hotet mot ett varumärkes kommunikation idag är en 14-åring med en laptop. Nja. Eller kanske inte. Här kommer att krävas en stor omställning i perspektiv i ledningsrummen för världens största byråer.

 

Och kvinnorna då? The Glass Lion är festivalens senaste kategori och detta första år belönades sju kampanjer från olika delar av världen för kommunikation som bryter traditionella fördomar kopplade till kön. ”Like a girl” fick inte oväntat ta emot ett Grand Prix, den högsta utmärkelsen för sin effekt. Den kampanj som vann flest hjärtan och ovationer på plats var dock ”Touch the Pickle” som fokuserar på de många väldigt udda tabun kvinnor i Indien får utstå under sin menstruation. Tisdagskvällens viktigaste ord sitter dock säkert kvar bland deltagarna från Cindy Gallop, ordförande i juryn för the Glass Lion, ”Would we award our own industry with a Glass Lion”? Det förlägna skrattet bland de tusentals församlade gav ett smärtsamt svar på den frågan.

 

Cannes Lions 2015 bjöd på mycket mer trender och hyperintressanta cases som du som vanligt kommer att kunna ta del av i årets upplaga av ”According to Berghs” under hösten. 

 

Missa inte Berghs nya kurs The Future of Marketing där Joakim Thulin är kursansvarig. Där får du möjlighet att djupdyka raka vägen in i framtidens marknads­kommunikation, får en uppdaterad bild av var vi befinner oss idag och utöka ditt nätverk.

 

Varmt välkommen till oss!