Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Vill du också ha bättre möten?
Jenny Widén är kommunikatör på Linköpings universitet. I somras läste hon intensivkursen Leda kreativa möten och fick massor av nya idéer och verktyg. Här berättar hon om sina dagar på Berghs och delar med sig av hur hon har använt kursen.
Hej Jenny! Vem är du och vad jobbar du med?
Jag heter Jenny Widén, tog examen 2012 från kandidatprogrammet Grafisk design och kommunikation vid Linköpings universitet och fick ganska kort därpå en tjänst som kommunikatör på Kommunikations- och marknadsavdelningen på samma lärosäte. Nu har det gått några år, och jag har fått prova på ganska mycket – allt från att skriva nyhetsbrev till studenterna till att implementera en ny varumärkesstrategi för hela universitetet.
Vad var det som fick dig att söka till kursen Leda kreativa möten?
Under en utbytestermin i Tyskland läste jag kursen Innovation Management som fick mig att inse magin med workshops och kreativa och strukturerade idégenereringsmetoder. I arbetslivet har jag anordnat en del workshops, framför allt i utbildningssyfte, men kände att jag ville ha mer. Framför allt mer verktyg och kunskaper får att få till mer givande workshops. Detta matchades sedan bra med verksamhetens behov av att bli bättre på att vara kreativa tillsammans och av att nyttja fler kompetenser vid projektstarter.
Vad har du fått med dig från kursen?
Jag har i första hand fått med mig en rad olika verktyg för idégenerering, feedback, mötesuppstarter, hur man kan hantera olika typer av mötesdeltagare. Men det viktigaste jag har fått med mig är lärdomarna kring hur man som mötesledare på ett effektivt sätt kan styra ett möte för att nå mötesmålen och hur man kan få mötestiden att bli så välutnyttjad som möjligt. Vi behöver inte fler möten, vi behöver bättre möten!
Motsvarade kursen dina förväntningar?
Ja, absolut! Det märks att kursledaren har lång erfarenhet av att anordna och hålla möten. Hon är väldigt självsäker och bekväm i situationen. Och eftersom hela kursen var som ett långt kreativt möte i sig, så använde hon såklart metoderna med oss under kursens gång så att vi fick lära oss verktygen på ett meta-vis som vi sedan fick analysera. Smart och pedagogiskt!
Var det något av lektionstillfällena som kändes extra givande?
Under dag två fick vi i uppgift att planera och skriva körschema för ett riktigt möte som vi skulle ha på våra respektive arbetsplatser. Jag hade ett inplanerat möte och det gav väldigt mycket att få börja förberedelserna där och då, och att kunna få hjälp från kurskamraterna och läraren.
Har du idag kontakt med någon av dina kurskamrater?
På kursen upptäckte jag snart att där fanns ännu en universitetskommunikatör. Vi fann varandra ganska snabbt då vi hade många beröringspunkter. Vi har haft lite kontakt över LinkedIn och jag hoppas att vi fortsätter hålla kontakten.
Vad tycker du var roligast på kursen?
Feedbackövningarna var väldigt roliga, både att lära sig, men framför allt att själv delta i. Det gav mycket pepp och motivation! Sedan värdesätter jag verkligen alla de små praktiska tipsen vi fick, som vilka pennor som är bäst för blädderblock och hur man på ett starkt, men inte för störigt sätt, kan påkalla mötesdeltagarnas uppmärksamhet med ljud. Sådana saker är guld för en detaljnörd som mig.
Hur har du fått användning av det du lärde dig?
Jag anordnade en kreativ workshop med min avdelning ganska snart efter att jag kommit hem från kursen, med syfte att förbättra vårt interna kommunikativa klimat. Jag påbörjade planeringen redan under kursens gång, och oj så bra det gick! Jag använde mig av många av verktygen och metoderna, planerade noggrant och kände mig självsäker när det väl var dags. Sedan dess har jag fått fler nya workshop-uppdrag vilket känns jättekul.
Berätta hur en dag på ditt jobb kan se ut.
En vanlig dag på jobbet kan börja med ett avstämningsmöte, därefter kanske jag jobbar med att skriva klart en brief på ett uppdrag till vår produktionsbyrå, sedan har jag kanske ett möte med vår bildredaktion där vi går igenom kommande fotobeställningar och pratar normkreativitet. Efter lunch är det möjligt att jag har ett möte med några kollegor om vilka profilprodukter vi ska ha i den kommande webbshoppen. Därefter skapar jag lite skisser på nya utomhusskyltar på campus, påbörjar redigeringen av en film som ska visas på studentrekryteringsmässor, och därefter är arbetsdagen slut.
Vilken kurs passar dig?
Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.
Välj här!Berätta gärna om något bra minne från Berghs!
I slutet av ena dagen så spelade Sverige i fotbolls-VM och matchen visades på storskärm för alla Berghs-eleverna. Det blev ett trevligt avslut på dagen och vi fick chansen att mingla utanför klassrummet.
Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?
Än så länge har jag inte varit i behov av det, jag har varit så nöjd med det jag fått på kursen. Men vi fick med oss en bok som Karin själv har varit med och skrivit (Mötesräddaren), och jag har varit inne och läst lite på hennes blogg och fått fördjupande kunskaper.
Foto: Peter Modin
Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.
Relaterade artiklar
3 tips på hur dina möten blir bättre!
Karin Hedén, kursansvarig för Leda kreativa möten på Berghs har ett mål: att rädda Sverige från dåliga möten.
Petra lärde sig hela projektprocessen
Petra Dahlgren från Bravida berättar om sitt jobb och vad hon lärde sig på Berghs intensivkurs i projektledning.
Intensivkursen gav Pontus nya verktyg och kontakter
Pontus Ivarsson är produktionsledare på Publicis Creative. Här berättar han om sitt jobb och Berghs kurs i projektledning.