Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

3 tips på hur dina möten blir bättre!

Karin Hedén, kursansvarig för Leda kreativa möten på Berghs har ett mål: att rädda Sverige från dåliga möten. Alldeles för långa möten som ingen egentligen vill gå på och som allt oftare endast resulterar i att det bokas in nya möten för att diskutera vad som beslutades på det förra mötet.

Har du också funderat på att köpa en kaffemugg med texten ”I survived another meeting that should have been an email?” – du är inte ensam! Karin Hedén har tillsammans med Fredrik Bauer från Mötesutveckling skrivit boken ”Mötesräddaren – 21 konkreta metoder för att skapa möten med glädje, engagemang och delaktighet” om konkreta mötesmetoder. Hon är också kursansvarig för Berghs intensivkurs ”Leda kreativa möten”. Hon bjuder här på tre av sina bästa tips som räddar dig och ditt företag från att fastna i det ineffektiva mötesträsket.

1. Ifrågasätt om du ska vara med på mötet

Många personer bjuds in på rutin till möten utan att någon funderar på om alla behövs för att diskutera den aktuella frågan. Fråga den som bjuder in dig till ett möte varför hen vill ha med dig, vilka frågor som ska diskuteras och vilka förväntningar som finns på dig. Antalet möten i din kalender blir färre och du vet vad som gäller för de möten du deltar på. Behöver ett möte verkligen vara 60 minuter långt för att behandla de aktuella frågorna?

2. Säkerställ att det finns en gemensam agenda

Olika personer vill ofta diskutera olika saker på ett och samma möte. Börja mötet med att bestämma vilka punkter som ska diskuteras under mötet. Gör en första bedömning om mötestiden räcker till allt eller inte och om alla frågor passar för det här mötet med tanke på vilka som deltar. Skriv upp agendan på en tavla så att alla ser den, är överens om vad ni ska prata om och kan bocka av under tiden. På det sättet har alla ett gemensamt ansvar för mötet och du kan enkelt avbryta den som börjar prata om fel saker.

3. Avsluta mötet med att gå igenom vem som gör vad och när

Tiden springer på och ofta avslutas ett möte med att någon måste gå och ingen summerar slutsatserna. Avsluta med att gå igenom vad ni kommit fram till och fördela ansvaret. Det är lätt att tro att alla är överens om vad som har bestämts men oftast finns det lika många uppfattningar som mötesdeltagare. Om ni summerar och dokumenterar tillsammans vet alla vad som förväntas och det blir lätt att följa upp på nästa möte.

Vill du lära dig mer om att leda kreativa möten?

Då kan du anmäla dig till Berghs intensivkurs ”Leda kreativa möten”. Anmäl dig här.