Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Calle Peyron: Att dela med sig och lära sig av varandra är den bästa formen av inlärning

berghs fotograf robert nygren

Calle Peyron ansvarar för Berghs kvällskurs i Marknads­kommunikation. ”Det är en gåva och ett privilegium att få se andra inspireras och utvecklas av det jag kan erbjuda”, säger Calle.

September 19, 2012

Hej Calle, berätta lite om din tid som kursansvarig för Berghs kvällskurs i Marknadskommunikation!

Den här kursen har varit en fantastisk resa. Jag har träffat så många energigivande och kloka deltagare på kursen. Som ger av sig själva, sina erfarenheter och tankar. Som bjuder på sig själva. Och det är en klar sidoeffekt, kanske t.o.m en huvudeffekt – att deltagarna delar med sig och lär av varandra. Bästa formen av inlärning.

Kan du berätta lite om kursens innehåll? Vad lär man sig?

Vi jobbar mycket med problembaserad undervisning. Det låter trist. Men det är i själva verket en källa till brett engagemang. Vi utgår ifrån riktiga företag, men omvandlar dem till ”praktikfall”. Deltagarna granskar dem under lupp och ger sina egna förslag till bättre kommunikation och marknadsföringsåtgärder.

Mycket arbete i grupp alltså. Men även stora delar av gemensam dialog tillsammans. Som bränsle för analysen kommer gästföreläsare från näringslivet in och berättar om sina utmaningar. Senaste hade vi marknads- och varumärkeschefer från Apoteket, Comviq och bemanningsföretag där.

Förutom du själv, som är kursansvarig, vilka lärare undervisar på kursen?

Lärarna och föreläsarna har en bredd och djup med sig in i lektionssalen: Vi har nog Sveriges vassaste senior advisor inom market research, Peter Callius. Vi har den mycket omtyckta Sigge Birkenfalk, doktor i ekonomi vid handelshögskolan i Helsingfors, som lär oss allt om mellanmänsklig påverkan. Och flera andra fantastiska gästföreläsare.

Vi som handleder grupperna, Pär Owen och jag arbetar dagligen med att hjälpa uppdragsgivare att vårda och utveckla sina varumärken och få kommunikationen att vara ett strategiskt nav i verksamheten. Vi delar med oss av lärdomarna och ger konkreta tips om hur deltagarna kan planera och utveckla sin marknads­kommunikation. Det är en gåva och ett privilegium att få se andra att inspireras och utvecklas av det jag kan erbjuda.

Vem passar den här kursen för?

De som valt att gå kursen har ofta arbetat några år med marknadsföring, försäljning eller kommunikation. Oftast individer med en viss personlig mognad. Oavsett om man är 25 eller 55. Så därför har det blivit spännande höjd i diskussionerna. Och alla har tillfört sin syn och tankar kring ämnet. En vanlig bakgrund för många kursdeltagare är marknadsassistent, produktchef, marknadskoordinator, kommunikatör, projektledare, säljare, m.fl. men även en och annan jurist, egenföretagare, designer, kommunikations­chef, brand manager eller politiker. En brokig härlig mångfald med de gemensamt att de är nyfikna, vill utvecklas och gå vidare. Precis som jag.

På tal om dig, var hittar du själv inspiration?

Själv hämtar jag kraft från de sedvanliga men oumbärliga källorna, DN, Svd; Di, Dagens Media, Twitter, Linkedins grupper, Stumbleupon och andra nyhetskällor som RSS-flöden och sökningar ger. Några omistliga att rekommendera: Micco.se, Ronnestam.com, fastcompany.com, brandchannel.com, brandfreak.com, alltop.com, Slideshare.com, TED.com  m.fl. Missa heller inte att då och då "vänstra" lite genom att kika in i ett branschmagasin t ex Inköp och Logistik, Chef,  Ridå, Byggindustrin eller Modern Psykologi, Entreprenör, eller varför inte Råd och Rön. Man vet aldrig vad man hittar.

Berghs kvällskurs i marknads­kommunikation löper över en kväll i veckan i tio veckor varje vår och höst. För nästa kursstart, vänligen besök kurssidan