Starta onlinelektion i Zoom

Här får du som är gästföreläsare, eller kursansvarig på Berghs information om hur du kommer igång med din onlinelektion.

Här är en checklista för dig som ska ha en onlinelektion för första gången, eller en repetition för dig som haft det tidigare men behöver påminnelse. 

Tänk på! Kursdeltagarna/studenterna har många olika föreläsare i sin kurs och vi vill säkra ett bra flow. Sätt fokus på ditt ämne/din lektion och börja helst inte med att prata om att “det här nytt för dig”, samt undvik att gå in i resonemang kring Covid19 då det kan bli återupprepning för många.

FÖRBEREDELSER INFÖR LEKTION OM DU LEDER EN KURS/LEKTION INOM BERGHS KURSVERKSAMHET

  1. Varje kurs på Berghs har ett dedikerat Zoom konto med ett unikt ID som gör att deltagarna alltid hittar till rätt kurs på rätt tid. Det gäller även dig som lärare. 
  2. I början av varje lektion måste du som lärare ansluta till Zoom en kvart innan kursstart.
  3. Har du aldrig tidigare använt Zoom kommer du att bli ombedd att ladda ner appen.
  4. Välj en lugn plats, inte i kontorslandskap eller cafe, tänk på att undvika att sitta i motljus, stå gärna mot en lugn bakgrund (vägg, miljö), använd gärna headset
  5. När du anslutit till mötet kommer du att få hjälp av en koordinator, eller serviceperson från Berghs, som kommer att ge dig värdskapet (host) för denna zoom session.
  6. Som värd kan du skapa break-out rum och tysta (muta) deltagarnas mikrofoner med mera.
  7. Observera att när du är klar med lektionen ska du välja alternativ - Leave meeting - och INTE End meeting for all. Då kan alla kursdeltagarna vara kvar i Zoom vilket är viktigt.

FÖRBEREDELSER OM DU HAR UPPDRAG FÖR BERGHS HELTIDSPROGRAM:

  1. Är du gästföreläsare har du fått en länk till Zoomlektionen genom Canvas eller så får du länken i ett mail. 
  2. Har du eget Zoomkonto skapar du mötet själv och delar länken. Så här gör du!
  3. Har du inte använt Zoom tidigare så laddar du ner applikationen vilket tar ca 10 sekunder. Det gör du genom den länk du fått, du klickar på applikationen som hämtats och zoom startas sedan automatiskt. 
  4. Välj en lugn plats, inte i kontorslandskap eller cafe, tänk på att undvika att sitta i motljus, stå gärna mot en lugn bakgrund (vägg, miljö), använd gärna headset
  5. Här finns en film (7 min) med Mats, Berghs It-ansvarige som visar hur du kommer igång. Där förklarar han exempelvis hur du skapar en Zoomlektion och hur du kopierar Zoomlänken som deltagarna behöver osv.

15 MIN INNAN LEKTIONEN STARTAR:

  1. Gå in 10-15 min innan lektionen startar
  2. Under din första lektion finns en supportperson från Berghs med första 10 min (om en deltagare har upprepade problem kan de logga ut och prova länken igen)
  3. Kolla ditt ljud och att kameran är på 
  4. Starta upp din presentation (keynote eller PP) på skrivbordet inför snabb skärmdelning
  5. Starta igång din chatt

FÅ IGÅNG ALLA!

  1. När alla börjar komma in i klassrummet - säg hej och kolla att mikrofon och kamera är på (nere till vänster i baren).
  2. Säg till alla att starta chatten (ikon i mitten av baren) - det går bra att ställa frågor den vägen
  3. Be alla att muta mikrofonen när man inte pratar
  4. Vid olika tillfällen under lektionen be alla att ha på mikrofonen för att prata, dela, fråga

SPELA IN LEKTION OCH DELA

  1. Om du ska spela in lektionen, tryck på Record 
  2. Välj spela in i Cloud (på menyn kan du välja mellan att spela in på din dator eller i Cloud, välj Cloud)
  3. Fråga alla om det är OK att spela in.
  4. Du kan pausa inspelningen under dina pauser eller gruppövningar, och starta när du kör igång igen. 
  5. När du är klar och avslutar inspelningen skickar Zoom en länk till dig via mail. (obs tar ett tag) 
  6. Dela den publika länken i Canvas (eller maila den till kursens utbildningskoordinator).

UNDER LEKTIONEN:

  1. Säg hej och välkommen till “lektionens namn” och vad du heter
  2. Var tydlig med hur du lagt upp lektionen* 
  3. Interagera med deltagare om du kör live (check-in - check-out),  Låt dem prata i grupp (ta lite extra tid - småprat är bra)
  4. Ta regelbundna pauser, en kort break efter 30-40 minuter (Muta ljudet när du tar paus så att inte alla hör vad du säger)
  5. Innan lektionen är slut, tänk på att spara chatten. Den sparas då i “Documents” på din dator. (allt som man postar i chatten, länkar osv, försvinner när zoom mötet avslutas)

* “Först vill jag dela en video med er, eller gå igenom en keynote presentation. Skriv gärna frågor löpande på chatten, och jag svarar på slutet. Därefter går vi igenom en övning. Ni blir indelade i olika chatt rum, sk “break-out rooms” för övningen och därefter delar alla sina reflektioner med varandra. Vi avslutar med att…”

Olika funktioner:

  • Dela en presentation: Välj ikonen “share” i nedre kanten. I fönstret kan du välja vilken applikation du vill dela, välj din  presentation och kör på presentationsläge. Glöm ej att trycka “avsluta presentation”, knappen högst upp mitt i för att komma tillbaka till mötet.
    Vill du se presentationsanteckningar i Keynote eller Powerpoint i Zoom om du inte har två skärmar - se hur du gör här.
  • Jobba med “break-out rooms”: Välj ikonen för breakout rooms, bestäm hur många rum du önskar, välj automatisk fördelning, och be dem prata. Låt dem vara där minst 10 min och sen är det du som återkallar dem till huvudrummet. Där delar ni med varandra.
    Här hittar du mer information om Break-out Rooms.
  • Visa YouTube-filmer - lägg länk i chatt och ta en paus när de tittar

Lycka till! 

Du kommer att ha en 15 min genomgång i Zoom med en person från Berghs eller den kursansvariga om det är första gången du ska köra en onlinelektion. 

Boka tid här: https://www.berghs.se/support

Läs våra tips för en bra onlinelektion