Kursansvariga

Åsa Myrdal Bratt

asa-myrdal-bratt-berghs

Gör?

Konsult inom varumärkesutveckling och kommunikation på Myrdal Bratt Partners. Jobbar med fokus på hållbart framgångsrika varumärken och triple bottom line: Profit, People & Planet.

Bakgrund

Jag började läsa på Handelshögskolan med en lös idé om att bli diplomat. Istället blev det bred inriktning på affärsutveckling och kommunikation. 15 år på Kreab, några år i reklamvärlden och ett par på Electrolux kring 2000-talet. Där var uppdraget att vara med och sätta en ny strategi för koncernens alla varumärken och i slutändan ett helt nytt tankesätt med kundinsikter, innovation och kommunikation som utgångspunkt för verksamheten. Det tände en passion för varumärkestänkande som fortfarande brinner starkt hos mig. Sedan dess har jag arbetat med att hjälpa företag och olika typer av organisationer att formulera deras önskade framtida varumärke som en gemensam målbild, och att anpassa alla strategier och hela verksamheten till det. Det låter enkelt men kräver ofta ett mått av skicklig diplomati, så kanske är cirkeln sluten.

Vad inspireras du av?

Kloka människor med energi och genuin vilja att förbättra verksamheter och världen, om än bara i det lilla. Konst och design, böcker, resor. Glada barn och vuxna.

Har du nån hobby/vad gör du på fritiden?

Jag är väldigt fysisk och gillar att röra på mig. Är också lätt nördig och kastar mig över det ena området efter det andra med full fokus – mat, mode, inredning, foto, yoga, trädgård, hjärnforskning…

Har du någon förebild?

Ja, många och varierande vid olika tider i livet, och både män och kvinnor. Just nu inspireras jag av Angela Ahrends, retailchef på Apple och tidigare vd på Burberry. Hon har gjort en toppkarriär och är samtidigt väldigt mycket sig själv, och fortfarande väldigt kvinnlig. Det är alltid modigt. När hon tog jobbet på Burberry, som var på dekis, var det för att hon ville ta chansen att skapa ett företag hon själv ville jobba på har hon sagt. Bra tänkt, tycker jag.

Sen lyckades hon verkligen utveckla varumärket med ett dedikerat team och vännen och designern Christopher Bailey vid sin sida. Förutom en helt ny modegrad och relevans för dagens modeköpare var de först ute med att digitalisera den konservativa modevärlden. Resten är historia.. Även på Apple har hon bidragit med till synes drastiska drag, som t ex den nya retailstrategin där Apple vänt på relationen upplevelse-shopping från 80 % shopping till 80% upplevelse och 20 % shopping. Dessutom verkar hon mänsklig och trevlig och delar generöst med sig av sitt liv på olika sätt. En annan Angela jag inspireras av är f ö Angela Merkel, för hennes styrka, mod och förmåga att fatta kloka beslut med en stark moralisk kompass i botten.

Berätta om ett roligt minne från Berghs!

Även här finns det många.. En speciellt rolig kväll var det år när jag var handledare till den studentgrupp som vann tävlingen om bästa examensprojekt (med Gävle Tryouts) och samtidigt kund/uppdragsgivare till den grupp som kom 3:a genom min roll som styrelseledamot i Interflora. Två riktigt bra projekt och fantastiskt härliga studentgrupper! 2 av 3 på pallen händer inte varje dag..

Har du något bra karriärtips som du vill dela med dig av?

Jobba med din egen inre kompass och förmåga att vara medveten och närvarande. Det är lika viktigt som formell kunskap och kommer att hjälpa dig enormt att hitta rätt både i karriären och i livet. Behåll din nyfikenhet och välj att jobba med sånt som du genuint tycker är kul. Då brukar det bli bra.

Vad är det roligaste med att föreläsa på Berghs?

Att få dela med mig av det jag brinner för och mina erfarenheter och att inspireras av alla kursdeltagare med sina erfarenheter och personligheter.

Dold talang

Kan vända pannkakor i luften och blir allt bättre på att tända brasor (sker oftast på Gotland).

 

 

asa-myrdal-bratt-berghsÅsa Myrdal Bratt

Kursansvarig för distanskursen Varumärkes-och affärsstrategi på Berghs.