Varumärkes- och affärsstrategi

Berghs Professional

  • Distans_Piktogram Distans

Tycker du att det är svårt att få gehör för att alla i din organisation behöver tänka varumärke idag och se till helheten och inte bara sin del av affären? Eller vill du snabbt göra en förflyttning av varumärket för att kunna möta nya behov och beteenden men vet inte riktigt hur? Då är det här en kurs för dig!

Sammanfattning Nyhet

Ansök nu Sista ansökningsdag är 10 feb 2020

Datum: 9 mar 2020 – 4 maj 2020

Sista ansökningsdag: 10 feb 2020

Hur: Distans

Egna studietimmar: ca 10 timmar per vecka

Kursdatum: Start måndag den 9/3 kl 13-15, avslut måndag den 4/5 kl 13-15

Plats: Den här kursen hålls på distans

Om kursen

Kursen har utvecklats för att gå igenom grunderna i modern varumärkesutveckling. Målet är att ge dig insikter och färdigheter att gå vidare på egen hand med ert eget varumärke eller som en bättre beställare av större varumärkesarbeten.

Kursen omfattar åtta veckor och följer de steg som krävs för att göra ett gediget varumärkesarbete idag. Fokus är på det önskade framtida varumärket och hur det behöver samordna och styra verksamhetens strategier för att lyckas i en snabbrörlig och komplex verklighet. Vi varvar teori med eget arbete i case genom hela utbildningen och har stark betoning på vad som krävs för att få praktiskt genomslag i verkligheten.

Målsättningen är att göra varumärkesarbeten som är så enkla som möjligt – men inte enklare. Då tappar de sin styrkraft.

Vem är kursen för?

Kursen passar för dig som vill lära dig mer om varumärkesutveckling och hur det hänger ihop med företagets övergripande strategiska ramverk. Du kan vara en kommunikatör i ledande befattning eller en senior kommunikatör som vill bidra till att skapa ännu mer värde i företaget. Du kan också komma från HR eller ett helt annat håll i verksamheten och vill lära dig mer om modernt varumärkesbyggande.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Kursansvarig

asa-myrdal-bratt-berghsÅsa Myrdal Bratt, fristående varumärkeskonsult på Myrdal Bratt Partners. Åsa har lång erfarenhet av att hjälpa olika typer av företag och organisationer med att utveckla sina varumärken och har bland annat varit ansvarig för en uppmärksammad varumärkesskola i Dagens Industri. Bland uppdragsgivare som Åsa har arbetat fram varumärkeslöften och integrerade varumärkesplaner för finns Electrolux, JM, Interflora, East Capital, Bemz, Telia Mobile, Stockholm- the Capital of Scandinavia, Socialdemokraterna, DN, Naturskyddsföreningen, Svenska Institutet i Paris, Öresundståg och Svensk Form.

9 mar 2020 – 4 maj 2020 Nyhet

Sista ansökningsdag är 10 feb 2020

Hur: Distans
Egna studietimmar: ca 10 timmar per vecka
Kursdatum: Start måndag den 9/3 kl 13-15, avslut måndag den 4/5 kl 13-15
Plats:

Den här kursen hålls på distans

Ansök nu Sista ansökningsdag är 10 feb 2020

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja

Övrig information

I veckan för kursstart kommer du att få inlogg till onlineplattformen med kursplan och schema. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.

Det här får du

  • Insikter om hur varumärken fungerar och ett ramverk för varumärkestänkande som tydliggör kopplingen till affärsstrategin
  • Tillgång till en beprövad arbetsprocess för varumärkesutveckling
  • Arbeta med nulägesanalys och förstå vad som behöver finnas med i en sådan och hur mycket – eller lite – nulägesanalys som krävs i olika situationer och sammanhang
  • Ta fram en vision som ger riktning och ett tydligt syfte för varumärket och som är början på berättelsen om vad varumärket är och vart det är på väg
  • Kunskap om centrala beståndsdelar i ett varumärkeslöfte och möjlighet att arbeta genom och diskutera ett case och få feedback på det
  • Arbeta fram en enkel integrerad varumärkesplan för genomförande i hela verksamheten inklusive t ex produkt-och tjänsteutveckling, HR och i hela kundresan. Insikter om vad som krävs för att lyckas ta fram en bra sådan plan
  • Diskutera olika sätt att engagera organisationen och få gehör och genomslag för varumärkestänkande i verksamheten
  • Grunderna för att resonera kring olika varumärkeshierarkier

Att läsa på distans

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och -avslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och -avslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

I veckan för kursstart kommer du att få inlogg till onlineplattformen med kursplan och schema. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.

  • Insikter om hur varumärken fungerar och ett ramverk för varumärkestänkande som tydliggör kopplingen till affärsstrategin
  • Tillgång till en beprövad arbetsprocess för varumärkesutveckling
  • Arbeta med nulägesanalys och förstå vad som behöver finnas med i en sådan och hur mycket – eller lite – nulägesanalys som krävs i olika situationer och sammanhang
  • Ta fram en vision som ger riktning och ett tydligt syfte för varumärket och som är början på berättelsen om vad varumärket är och vart det är på väg
  • Kunskap om centrala beståndsdelar i ett varumärkeslöfte och möjlighet att arbeta genom och diskutera ett case och få feedback på det
  • Arbeta fram en enkel integrerad varumärkesplan för genomförande i hela verksamheten inklusive t ex produkt-och tjänsteutveckling, HR och i hela kundresan. Insikter om vad som krävs för att lyckas ta fram en bra sådan plan
  • Diskutera olika sätt att engagera organisationen och få gehör och genomslag för varumärkestänkande i verksamheten
  • Grunderna för att resonera kring olika varumärkeshierarkier

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och -avslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och -avslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Behöver jag några förkunskaper?

Du har minst fem års erfarenhet av arbete med affärs- och marknadsstrategiska frågor. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
30 625 kronor

Studieavgift exkl. moms
24 500 kronor

Tillkommande kostnader
Kostnad för kurslitteratur.

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du har minst fem års erfarenhet av arbete med affärs- och marknadsstrategiska frågor. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

30 625 kronor

Studieavgift exkl. moms

24 500 kronor

Tillkommande kostnader

Kostnad för kurslitteratur.

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!