
Varumärkes- och affärsstrategi
- Fokus på framtida varumärket
- Vision och varumärkeslöfte
- Plan som omfattar hela verksamheten
Tycker du att det är svårt att få gehör för att alla i din organisation behöver tänka varumärke idag och se till helheten och inte bara sin del av affären? Eller vill du snabbt göra en förflyttning av varumärket för att kunna möta nya behov och beteenden men vet inte riktigt hur? Då är det här en kurs för dig!
Kursinformation
Om kursen
Kursen har utvecklats för att gå igenom grunderna i modern varumärkesutveckling. Målet är att ge dig insikter och färdigheter att gå vidare på egen hand med ert eget varumärke eller som en bättre beställare av större varumärkesarbeten.
Kursen omfattar åtta veckor och följer de steg som krävs för att göra ett gediget varumärkesarbete idag. Fokus är på det önskade framtida varumärket och hur det behöver samordna och styra verksamhetens strategier för att lyckas i en snabbrörlig och komplex verklighet. Vi varvar teori med eget arbete i case genom hela utbildningen och har stark betoning på vad som krävs för att få praktiskt genomslag i verkligheten.
Målsättningen är att göra varumärkesarbeten som är så enkla som möjligt – men inte enklare. Då tappar de sin styrkraft.
Vem är kursen för?
Kursen passar för dig som vill lära dig mer om varumärkesutveckling och hur det hänger ihop med företagets övergripande strategiska ramverk. Du kan vara en kommunikatör i ledande befattning eller en senior kommunikatör som vill bidra till att skapa ännu mer värde i företaget. Du kan också komma från HR eller ett helt annat håll i verksamheten och vill lära dig mer om modernt varumärkesbyggande.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.
Lästips! Ofta finns det längst ner på en kurssida relaterade artiklar om just den kursen – ett bra sätt att få veta mer.
Kursansvarig
Åsa Myrdal Bratt, fristående varumärkeskonsult på Myrdal Bratt Partners. Åsa har lång erfarenhet av att hjälpa olika typer av företag och organisationer med att utveckla sina varumärken och har bland annat varit ansvarig för en uppmärksammad varumärkesskola i Dagens Industri. Bland uppdragsgivare som Åsa har arbetat fram varumärkeslöften och integrerade varumärkesplaner för finns Electrolux, JM, Interflora, East Capital, Bemz, Telia Mobile, Stockholm- the Capital of Scandinavia, Socialdemokraterna, DN, Naturskyddsföreningen, Svenska Institutet i Paris, Öresundståg och Svensk Form.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du har minst fem års erfarenhet av arbete med affärs- och marknadsstrategiska frågor. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
36 875 kronor
Studieavgift exkl. moms
29 500 kronor
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera, mikrofon och möjlighet att använda Zoom) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
Arbetet med case görs i mindre grupper.
Det här får du
- Insikter om hur varumärken fungerar och ett ramverk för varumärkestänkande som tydliggör kopplingen till affärsstrategin
- Tillgång till en beprövad arbetsprocess för varumärkesutveckling
- Arbeta med nulägesanalys och förstå vad som behöver finnas med i en sådan och hur mycket – eller lite – nulägesanalys som krävs i olika situationer och sammanhang
- Ta fram en vision som ger riktning och ett tydligt syfte för varumärket och som är början på berättelsen om vad varumärket är och vart det är på väg
- Kunskap om centrala beståndsdelar i ett varumärkeslöfte och möjlighet att arbeta genom och diskutera ett case och få feedback på det
- Arbeta fram en enkel integrerad varumärkesplan för genomförande i hela verksamheten inklusive t ex produkt-och tjänsteutveckling, HR och i hela kundresan. Insikter om vad som krävs för att lyckas ta fram en bra sådan plan
- Diskutera olika sätt att engagera organisationen och få gehör och genomslag för varumärkestänkande i verksamheten
Att läsa en distanskurs på Berghs
- Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
- De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
- Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
- Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
- Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
- Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Kontakta oss om du har några frågor!

Tidigare kursdeltagare
”Jag ångrar inte en sekund att jag gick kursen Varumärkes- och affärsstrategi”

"Det har varit en väldigt rolig, inspirerande och mycket givande kurs"
