Kursansvariga

Niklas Eriksson

Niklas.Eriksson

Gör?

Head of Strategy, Nano Agency

Bakgrund

Jag har i 20 år rört mig mellan redaktioner, tv, content, UX, digital utveckling, varumärke och strategi – och samlat på mig ett ovanligt tvärsnitt av språk, människor och processer. Jag har lång erfarenhet från byråsidan med bland annat åtta år på contentbyrån Make Your Mark och har även suttit in-house i globala organisationer med komplexa produkter på marknader med olika förutsättningar och behov.
Idag hjälper jag snabbväxande bolag att formulera en tydlig berättelse om vilka de är, varför de finns och vart de är på väg. Min ledstjärna är ofta brutal enkelhet. När affär, produkt, varumärke och försäljning börjar dra åt samma håll, när man hittar ett självklart gemensamt språk, då händer något. Både internt i teamet och externt mot publiken.
Ofta handlar mitt arbete om att åtgärda en slags marknadsföringsskuld. Den uppstår när fokus tidigt läggs på att bygga produkt, säkra kapital och generera leads, ofta på bekostnad av den berättelse som skapar emotionell förankring och möjliggör långsiktig tillväxt. Det är där jag kommer in. Här på Berghs försöker jag visa hur man med strategi, språk och kreativitet kan bygga varumärken som människor faktiskt bryr sig om.

Vad inspireras du av?

Naturen, roliga Youtube-videor och folk som gör gott även när ingen ser på.

Har du någon hobby/vad gör du på fritiden?

När jag inte jobbar försöker jag lyssna på musik, titta på havet, umgås med folk jag gillar och lyssna på poddar som inte enbart handlar om geopolitisk undergång.

Varför valde du att bli kursansvarig på Berghs?

Hur mycket respekt jag än har för folk som har gjort fina och viktiga saker inom vår bransch (dvs gamlingar), så är det ändå nästa generation man verkligen vill se vad de ska hitta på. Vilken lyx att få en sneak peek av det!

Har du någon förebild?

David Sedaris, Stevie Nicks, Johan Rockström, Flora Lichtman, min farmor. Och många fler.

Har du något bra karriärtips som du vill dela med dig av?

Omge dig med nyfikna och bjussiga människor. Sådana som får dig att må bra, kan saker du inte kan och som gillar att dela med sig. Och i en tid där AI allt mer löser specialistuppgifter: se till att du inte fastnar i ett hörn. Lär dig röra dig mellan rum, förstå fler språk och bli en generalist med spets. De är svåra att ersätta.

Dold talang?

Jag är oväntat vass på flipper och schack. Dock inte samtidigt.

Niklas Eriksson

Ansvarig för distanskursen Content Marketing och kursen Product Marketing.