Content Marketing
- Kundresa och contentstrategi
- Storytelling och Storyfeeling
- Värdeskapande innehåll
Att bygga ett starkt varumärke med hjälp av trovärdigt innehåll i sin kommunikation är nästan ett måste idag, när allt högre krav ställs på genuinitet och personlighet. Här får du som redan har goda skrivkunskaper lära dig grunderna inom storytelling och Content Marketing. Dessutom går vi igenom olika metoder som effektivt skapar ett varumärke som håller i längden.
16 apr - 11 jun 2024
Start online 16/4 kl 13.00-15.00.
Avslut online 11/6 kl 13.00-16.00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarlett Zoommöte 21 maj 13.00-14.00.
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Om kursen
Engagerande och värdeskapande innehåll är ett kraftfullt verktyg för att nå och kommunicera med din målgrupp, öka försäljning och skapa långsiktiga relationer.
Kursen ger grundläggande kunskaper i hur Content Marketing kan användas för att bygga upp, vårda och stärka varumärken, organisationer, tjänster och produkter. Med case, metoder, egna övningar och analytiska modeller visar kursen hur innehåll som ger något form av värde för mottagaren kan skapas, distribueras och utvärderas.
Kursens mål är att ge viktiga nycklar till hur man kan tänka kring content marketing och vår tids globala kommunikativa spelplan. Centrala begrepp som undersöks, teoretiskt och praktiskt, är bland annat värde, kundresa, community, strategi, affärsnytta, transparens och förankring.
Vem är kursen för?
Oavsett om du sitter på en marknadsavdelning, byrå eller är frilans så är uppdraget detsamma – skapa intressant innehåll som engagerar målgruppen i rätt kanal. Kursen vänder sig till dig som vill veta mer om, och bli vassare på, den viktiga roll som content marketing kan spela i företags kommunikationsarbete.
Det ingår vissa skrivuppgifter och vi övar på bra copy, men främst kommer utmaningarna ligga i idéarbete och förståelse för content marketing som arbetssätt och kommunikationsform
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.
Kursansvariga

Niklas Eriksson
Content Strategist på Academic Work

Carin Roeraade
Kreativ strateg på Story Relations.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. Vissa av kursuppgifterna är av kreativ art och kräver bra skrivkunskaper.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor
Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Övrig information
För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.
Det här får du
- Content marketings grundkoncept
- Koll på värdeskapande innehåll
- Kundresa och contentstrategi
- Storytelling och Storyfeeling
- Kunskaper om: Newsjacking, databaserat content och syftesdrivet content
- Smarta sätt att skapa content marketing utan en enorm budget
- Ekosystem: Content marketings plats i ett vidare kommunikationsperspektiv
- Omvärldsanalys och trender
- Utvärdering av content
Att läsa en distanskurs på Berghs
- Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
- De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
- Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
- Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
- Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
- Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Kontakta oss om du har några frågor!

Tidigare kursdeltagare
"Kursen gav mig massor av ny kunskap inom Content marketing, det gav mig också massor med inspiration och energi i mitt vardagliga arbete."
