Content Marketing
- —Kundresa och contentstrategi
- —Storytelling och Storyfeeling
- —Värdeskapande innehåll
Att bygga ett starkt varumärke med hjälp av trovärdigt innehåll i sin kommunikation är nästan ett måste idag, när allt högre krav ställs på genuinitet och personlighet. Här får du som redan har goda skrivkunskaper lära dig grunderna inom storytelling och Content Marketing. Dessutom går vi igenom olika metoder som effektivt skapar ett varumärke som håller i längden.
- Format
- Distans
- Plats
- Distans
- Pris
- 35 000 SEK (inkl. moms)28 000 SEK (exkl. moms)
- Ansök innan
- Tisdag 8 oktober
- Start
- Tisdag 15 oktober
- Slut
- Tisdag 10 december
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Engagerande och värdeskapande innehåll är ett kraftfullt verktyg för att nå och kommunicera med din målgrupp, öka försäljning och skapa långsiktiga relationer.
Kursen ger grundläggande kunskaper i hur Content Marketing kan användas för att bygga upp, vårda och stärka varumärken, organisationer, tjänster och produkter. Med case, metoder, egna övningar och analytiska modeller visar kursen hur innehåll som ger något form av värde för mottagaren kan skapas, distribueras och utvärderas.
Kursens mål är att ge viktiga nycklar till hur man kan tänka kring content marketing och vår tids globala kommunikativa spelplan. Centrala begrepp som undersöks, teoretiskt och praktiskt, är bland annat värde, kundresa, community, strategi, affärsnytta, transparens och förankring.
Det här får du
- Content marketings grundkoncept
- Koll på värdeskapande innehåll
- Kundresa och contentstrategi
- Storytelling och Storyfeeling
- Kunskaper om: Newsjacking, databaserat content och syftesdrivet content
- Smarta sätt att skapa content marketing utan en enorm budget
- Ekosystem: Content marketings plats i ett vidare kommunikationsperspektiv
- Omvärldsanalys och trender
- Generativ AI och contentprocessen
- Utvärdering av content
Oavsett om du sitter på en marknadsavdelning, byrå eller är frilans så är uppdraget detsamma – skapa intressant innehåll som engagerar målgruppen i rätt kanal. Kursen vänder sig till dig som vill veta mer om, och bli vassare på, den viktiga roll som content marketing kan spela i företags kommunikationsarbete.
Det ingår vissa skrivuppgifter och vi övar på bra copy, men främst kommer utmaningarna ligga i idéarbete och förståelse för content marketing som arbetssätt och kommunikationsform
- Ämne
- Kommunikation
- Nivå
- Professional
- Format
- Distans
- Språk
- Svenska
- Plats
- Distans
- Pris
- 35 000 SEK (inkl. moms)28 000 SEK (exkl. moms)
- Ansök innan
- Tisdag 8 oktober
- Start
- Tisdag 15 oktober
- Slut
- Tisdag 10 december
- Egenstudier
- 12 timmar per vecka
- Kursdatum
Start online 15/10 kl 13.00-15.00.
Avslut online 10/12 kl 13.00-16.00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarlett Zoommöte 21 maj 13.00-14.00.
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. Vissa av kursuppgifterna är av kreativ art och kräver bra skrivkunskaper.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor
Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor
Övrig information
För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.
- Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
- Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
- Kurserna har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns).
- Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
- De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
- Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
- Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.
Kursansvariga
Niklas Eriksson
Content Strategist på Academic Work
Carin Roeraade
Kreativ strateg på Story Relations.
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
Kursen Content Marketing gav Niklas massor av nya idéer
“Jag har fått en mycket bredare förståelse för hur många olika sorters content det faktiskt finns", säger Niklas Thornblad.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Karriärtips från Berghs kursansvariga
Våra lärare delar gärna med sig av sin kunskap. Här hittar du karriärtips från några av dem.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!