Kurser

Content Marketing

  • Kundresa och contentstrategi
  • Storytelling och Storyfeeling
  • Värdeskapande innehåll

Att bygga ett starkt varumärke med hjälp av trovärdigt innehåll i sin kommunikation är nästan ett måste idag, när allt högre krav ställs på genuinitet och personlighet. Här får du som redan har goda skrivkunskaper lära dig grunderna inom storytelling och Content Marketing. Dessutom går vi igenom olika metoder som effektivt skapar ett varumärke som håller i längden.

Format
Distans
Plats
Distans
Pris
35 000 SEK (inkl. moms)
28 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Tisdag 8 oktober
Start
Tisdag 15 oktober
Slut
Tisdag 10 december

Se mer info om tider och datum

Få platser kvar
Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Engagerande och värdeskapande innehåll är ett kraftfullt verktyg för att nå och kommunicera med din målgrupp, öka försäljning och skapa långsiktiga relationer.
Kursen ger grundläggande kunskaper i hur Content Marketing kan användas för att bygga upp, vårda och stärka varumärken, organisationer, tjänster och produkter. Med case, metoder, egna övningar och analytiska modeller visar kursen hur innehåll som ger något form av värde för mottagaren kan skapas, distribueras och utvärderas.

Kursens mål är att ge viktiga nycklar till hur man kan tänka kring content marketing och vår tids globala kommunikativa spelplan. Centrala begrepp som undersöks, teoretiskt och praktiskt, är bland annat värde, kundresa, community, strategi, affärsnytta, transparens och förankring.

Det här får du

  • Content marketings grundkoncept
  • Koll på värdeskapande innehåll
  • Kundresa och contentstrategi
  • Storytelling och Storyfeeling
  • Kunskaper om: Newsjacking, databaserat content och syftesdrivet content
  • Smarta sätt att skapa content marketing utan en enorm budget
  • Ekosystem: Content marketings plats i ett vidare kommunikationsperspektiv
  • Omvärldsanalys och trender
  • Generativ AI och contentprocessen
  • Utvärdering av content

Oavsett om du sitter på en marknadsavdelning, byrå eller är frilans så är uppdraget detsamma – skapa intressant innehåll som engagerar målgruppen i rätt kanal. Kursen vänder sig till dig som vill veta mer om, och bli vassare på, den viktiga roll som content marketing kan spela i företags kommunikationsarbete.
Det ingår vissa skrivuppgifter och vi övar på bra copy, men främst kommer utmaningarna ligga i idéarbete och förståelse för content marketing som arbetssätt och kommunikationsform

Ämne
Kommunikation
Nivå
Professional
Format
Distans
Språk
Svenska
Plats
Distans
Pris
35 000 SEK (inkl. moms)
28 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Tisdag 8 oktober
Start
Tisdag 15 oktober
Slut
Tisdag 10 december
Egenstudier
12 timmar per vecka
Kursdatum

Start online 15/10 kl 13.00-15.00.
Avslut online 10/12 kl 13.00-16.00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarlett Zoommöte 21 maj 13.00-14.00.

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. Vissa av kursuppgifterna är av kreativ art och kräver bra skrivkunskaper.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor

Övrig information

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Kurserna har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns).
  • Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Kursansvariga

Niklas.Eriksson

Niklas Eriksson

Content Strategist på Academic Work

Carin.Roeraade

Carin Roeraade

Kreativ strateg på Story Relations.

Tidigare kursdeltagare

Kursen gav mig massor av ny kunskap inom Content marketing, det gav mig också massor med inspiration och energi i mitt vardagliga arbete.

Att både lära och praktiskt få jobba med content marketing kring ett case under kursen var mycket stimulerande och utmanande. Att läsa på distans passade mig perfekt och det var otroligt vilket bra utbyte vi i klassen fick av varandra ändå. Det gjorde att jag fick ut mycket av både kursens innehåll och deltagare.

Josefine Fors
Marknadskommunikatör
Kursen har gett mig såväl kunskap som inspiration och en övertygelse om att Content marketing är precis det jag vill jobba med.
My Liberman
Copywriter
Hollies Kommunikation

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Kristiina Müllersdorf