Sarah Larsson Bernhardt

Gör?

Head of social SKF Corporate communication. Tidigare Digital pr- och sociala mediestrateg på Knowit Experience, ett av Sveriges största it-konsultbolag. Är andra delen av konceptet Social by default, med Deeped Niclas Strandh.

Bakgrund

Har en bakgrund som formgivare och AD, och arbetade i reklambranschen i 10 år innan jag bytte sida från det tryckta till det digitala. Startade min utbildning på Lunds universitet där jag läste marknadsföring, men insåg snabbt att kommunikation var det som lockade, och att andra var bättre på debit och credit än vad jag någonsin skulle bli. Började i stället studera på konstskola och parallellt med det läste jag reklamkurser på distans på just Berghs.

Vad inspireras du av?

Utan att låta klyschig så inspireras jag av folk som brinner för något. Passion och nyfikenhet är en stor drivkraft för mig och jag ser upp till människor som aldrig slutar att lära sig och som vågar ta plats. Väldigt många gånger då jag har stått vid vägskäl i livet är det just starka människor som imponerat på mig som fått mig välja riktning.

Har du någon hobby/vad gör du på fritiden?

Med två barn så är det snarare deras hobbies som fyller min fritid. Annars är träning min stora passion och då framförallt löpning och cykling. Får jag inte träna blir jag kantig och svår att umgås med.

Vad är det roligaste med att föreläsa på Berghs?

Att få möjlighet att träffa människor med utifrån så många olika bakgrunder och branscher, men som brinner för samma sak – digital kommunikation och varumärkesbyggande. Att dessutom få göra det i lokaler som har kreativitet och skaparglädje i sitt dna är en ynnest.

Har du någon förebild?

Det är svårt att nämna en förebild. Jag inspireras av personer som brinner för saker. Som passionerat verkligen går in för att leva och dela med sig av saker de är intresserade av och arbetar med. Och att man vågar ta plats och göra sin röst hörd, samtidigt som man behåller sin ödmjukhet inför andras kunskap eller meningsskillnader. Inom min genre finns det många. Joakim Jardenberg, Deeped Niclas Strandh, Kajsa Dahlberg Gardiner, Kring Zingmark, Darja Isaksson för att nämna några. De är alla kunniga, passionerade, drivande, ödmjuka och närvarande.

Berätta om ett roligt minne från Berghs!

Ge aldrig upp dina drömmar. När jag var 20 år och utbildande mig till AD så var min högsta önskan och dröm att få gå på Berghs. Sökte skolan ett par gånger men kom aldrig in på de heltidsutbildningar som fanns då. I stället fick jag satsa på att gå en lite annan väg och komplettera med Berghs distansutbildningar. Men drömmen om skolan har följt med mig genom åren. Häromdagen avslutade jag min och Deepeds 27:e kurs i Bygga varumärke i sociala medier. En snabb huvudräkning resulterar i att vi har tillbringat 81 dagar med att undervisa på skolan och undervisat strax över 300 kursdeltagare. Kontentan … Ge aldrig upp. Det kanske inte blir precis som du föreställt dig. Utan ibland kanske till och med ännu bättre än vad du vågat drömma om.

Har du fått något bra karriärtips som du vill dela med dig av?

Nätverka, nätverka, nätverka och läs på….och gör det i sociala medier. Följ företag du vill arbeta på och interagera med dem online. Följ personer du vill arbeta med eller som är influencers/experter inom ditt område. Ha en stor portion ödmjukhet inför att de är seniorer, har arbetat länge och besitter erfarenheter en skola eller utbildning aldrig kan lära ut. Om du är kallad på möte eller ber om ett möte…investera tiden väl. De du vill möta gör plats i sitt schema för dig. Då ska man komma i tid, vara påläst och ha en tydlig agenda. Det kan låta som självklarheter…men tyvärr är motsatsen vanligare. Du får ofta bara en chans att göra intryck. Se till att vårda den möjligheten väl.

Vad vet vi inte om dig?

Växte upp i en gymnastikhall där jag tillbringade 20h/vecka i flera år. Har tävlat ett antal landskamper och representerat Sverige i juniorlandslaget.

Dold talang?

Antagligen så dold att jag inte vet om den själv.

 

Sarah.Larsson-Bernhardt

Sarah Larsson Bernhardt

Ansvarig för kursen Bygga varumärke i sociala medier på Berghs, tillsammans med Deeped Niclas Strandh.