Program
Sista ansökningsdag är 10 april

Digital Design & Strategy

Ser du en framtid inom det digitala och har ett stort intresse för människors beteende? Då kanske rollen som UX/UI-designer skulle passa dig. På programmet Digital Design & Strategy hårdtränas du under ett år i användarcentrerad design och lär dig skapa effektiv kommunikation för produkter och tjänster som når fram genom dagens digitala brus.

Ansök senast
10 april
Start
12 augusti
Slut
30 maj 2025
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
169 000 kronor Finansiera med CSN
Tillkommande kostnader
Studiematerial om ca 5 000 kronor inkl. moms

Ladda ner arbetsprover

Fyll i din e-post för att ladda ner arbetsprover

Ansök nu

Om utbildningen

Utbildningen är för dig som vill jobba inom det digitala, med ett fokus på UX- och UI design. Under året jobbar du med riktiga kunder i skarpa case, där du lär dig lösa verkliga utmaningar för kunden, och sedan pitcha dina förslag. Du lär dig om användarcentrerad design och olika innovationsprocesser, skapar strategier för marknadsföring och webboptimering och utforskar din roll i takt med den tekniska utvecklingen.

Under några av läsårets veckor arbetar du i grupp med studenter från skolans andra program i gemensamma större projekt, även då för riktiga kunder. Där får du möjlighet att utforska din roll i relation till andra yrkesroller.

Under året formas du för morgondagens arbetsmarknad. Efter din examen kan du söka dig till företag, organisationer, start-ups och byråer, i roller som exempelvis UX/UI designer eller digital strateg. 

Studenterna får en bra förståelse för design som metodik och mindset, men också hands-on erfarenhet i att designa allt från wireframes och UI till prototyper – färdigheter som är högt eftertraktade hos byråer, startups och inhouse-avdelningar.
Emil Jonsson
Nordic Head of Design
EY Doberman

Programmet innehåller

  • Human-centered Design
  • UX-Design
  • UI-Design
  • Digital Marknadsföring
  • Innovation
  • Pitch- och presentationsteknik
  • Lärande i Arbete (fem veckors praktikperiod)
  • Samverkansprojekt med studenter från andra program på skolan

Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande (reell kompetens)
2. CV
3. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner

Vad kostar programmet?

Studieavgift
169 000 kronor

Utbildningen är momsbefriad.

Finansiera med CSN

Tillkommande kostnader

Studiematerial om ca 5 000 kronor inkl. moms

Vad kan man jobba med efter examen?

Digital design är som klistret mellan teknik och människan, och det finns många olika roller som digital designer, men de flesta grundar i att skapa efter användarbehov. Du kan till exempel jobba som UX designer, service designer, UI designer.

Som digital strateg arbetar du ofta med kvantitativ och kvalitativ data i kombination med marknadsföring och affärsutveckling för att anpassa kommunikationen till dagens digitala och globala verklighet. Rollerna här är också många; digital strateg, business designer, UX researcher är några exempel.

Detta program väver ihop dessa områden, för att ge dig de bästa verktygen och kunskaperna för att navigera det aktuella digital landskapet specifikt genom samarbetet mellan design och strategi.

Vem borde söka?

Du är en problemlösare som tänker digitalt. Begrepp som digitalisering, UX, webbanalys och innovation triggar dig snarare än skrämmer dig. Och möjligtvis har du ett digitalt förflutet, kanske från tidigare jobb inom branschen på en marknadsavdelning, startup eller designbyrå. Eller så har du ingen tidigare erfarenhet alls. Men din nyfikenhet växer med ny kunskap – du vill bara lära dig mer och mer och mer. Ditt arbetsprov behandlas anonymt under första steget i ansökningsprocessen.

Programansvarig

Paula Ponzer är programansvarig för heltidsprogrammen Digital Design & Strategy och Growth Marketing. Hon har jobbat inom digital marknadsföring och kommunikation i snart 15 år, främst i mode- och musikbranschen - både i Sverige och i Sydkorea, där hon bodde under flera år. Paula har även en bakgrund inom hållbar företagsutveckling och har startat och drivit flera idéella initiativ inom området.

Så ansöker du till Berghs heltidsprogram

Läs mer
  1. 1. 
    Ladda ner ditt arbetsprov
  2. 2. 
    Paketera din ansökan
  3. 3. 
    Skicka in
  4. 4. 
    Din ansökan behandlas
  5. 5. 
    Antagningsbesked

Frågor om programmet?

Inga frågor är dumma frågor! Välkommen att fråga oss i chatten här nedan eller sök ditt svar i vår FAQ.