Digital Design & Strategy
UX, SEO eller CRO? På programmet Digital Design & Strategy lär du dig att behärska den digitala världens språk – oavsett om du vill jobba med design eller strategi. Under ett år hårdtränas du i att skapa effektiv kommunikation för produkter och tjänster som når fram genom dagens digitala brus.
Programinformation
Ladda ner arbetsprover
Fyll i din e-post för att ladda ner arbetsprover
Utbildningen är för dig som vill jobba inom det digitala. Du lär dig om användarcentrerad design och olika innovationsprocesser, skapar strategier för marknadsföring och webboptimering, utforskar din roll i takt med den tekniska utvecklingen, och övar pitch och presentationsteknik.
Oavsett vilka ämnen som lockar dig, så formas du för morgondagens arbetsmarknad. Efter ditt år på programmet kan du söka dig till företag, organisationer, start-ups och självklart de digitala och traditionella byråerna
”Digitala strateger går ut i en bransch som skriker efter deras kompetens."

Programmet innehåller
- Human-centered Design
- Innovation
- Digital Marknadsföring
- UX-Design
- Webbanalys & Konvertering
- UI-Design
Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.
Skicka med
1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner.
Vad kostar programmet?
Studieavgift
155 000 kronor
Utbildningen är momsbefriad.
Tillkommande kostnader
Litteratur om max 5 000 kronor inkl. moms
Programinformation
Ladda ner arbetsprover
Fyll i din e-post för att ladda ner arbetsprover
Vad kan man jobba med efter examen?
Digital design är som klistret mellan teknik och människan, och det finns många olika roller som digital designer, men de flesta grundar i att skapa efter användarbehov. Du kan till exempel jobba som UX designer, service designer, UI designer, produktdesigner eller grafisk designer.
Som digital strateg arbetar du ofta med kvantitativ och kvalitativ data i kombination med marknadsföring och affärsutveckling för att anpassa kommunikationen till dagens digitala och globala verklighet. Rollerna här är också många; digital strateg, business designer, webbanalytiker, konverteringsspecialist, UX researcher är några exempel.
Detta program väver ihop dessa områden, för att ge dig de bästa verktygen och kunskaperna för att navigera det aktuella digital landskapet specifikt genom samarbetet mellan design och strategi.
Vem borde söka?
Du är en problemlösare som tänker digitalt. Begrepp som digitalisering, UX, webbanalys och innovation triggar dig snarare än skrämmer dig. Och möjligtvis har du ett digitalt förflutet, kanske från tidigare jobb inom branschen på en marknadsavdelning, startup eller designbyrå. Eller så har du ingen tidigare erfarenhet alls. Men din nyfikenhet växer med ny kunskap – du vill bara lära dig mer och mer och mer. Ditt arbetsprov behandlas anonymt under första steget i ansökningsprocessen.
Programansvarig
Jenny Theolin, programansvarig för digital design and strategy, är en senior designer och utbildare som skapar lärandeupplevelser för individer, skolor och företag inom områden som teknik, designtänkande, kreativitet, innovation, kultur och entreprenörskap. Med nästan 2 decenniers erfarenhet inom designbranschen fokuserar Jenny framförallt att facilitera förändring genom event, upplevelser och program, och har på senaste tiden jobbat med H&M Foundation, WaterAid, Hyper Island, Halebop och Paulig Food.
Frågor om programmet?
”Digital strateg gav mig kompetensen att arbeta datadrivet med marknadsföring”

Så ansöker du till Berghs heltidsprogram
-
1.Ladda ner ditt arbetsprov
-
2.Paketera din ansökan
-
3.Skicka in
-
4.Din ansökan behandlas
-
5.Antagningsbesked