Artiklar

Berghs Digital Design & Strategy-studenter i samarbete med Cancerfonden Rosa Bandet och Beckmans designhögskola

Idag lanseras Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj i Sverige. I ett spännande samarbete med Cancerfonden och Beckmans designhögskola har Berghs Digital Design & Strategy-studenter arbetat med att hitta innovativa lösningar för insamling och kreativt återbruk av de fysiska banden. Igår presenterades lösningarna på Cancerfondens huvudkontor i Stockholm.

Skrivet av Respina Gholinia
September 23, 2022

I årets första ämneskurs har studenterna i programmet Digital Design & Strategy arbetat med Cancerfondens Rosa Bandet som kund. Under tre veckor, i kursen Human-centered Design, har de arbetat fram lösningar för insamling av band från privatpersoner såväl som osålda kvantiteter från partners. Målsättningen med att samla in band och armband är att hitta kreativa idéer för återbruk och att förlänga livstiden för banden. Den delen av projektet som rör återbruk kommer att göras i samarbete med modestudenter på Beckmans designhögskola, som efter Rosa Bandet-kampanjens slut kommer att använda materialet och skapa nya kreationer som sedan ska auktioneras ut till förmån för cancerforskningen. Men innan något kan skapas eller återanvändas måste banden samlas in, och hur detta ska göras på ett smidigt och kostnadseffektivt sätt har varit upp till Berghs studenter att lösa. 

Det här tycker Berghs studenter om samarbetet:

– Det känns jätteroligt och ärofullt. Att få jobba med en kund som arbetar med något så viktigt som cancerforskning känns väldigt fint, men också väldigt utmanande. Det gäller att inte stressa upp sig och förvänta sig en lösning direkt. Vi fick testa våra olika idéer och sedan börja om flera gånger innan vi kom fram till vår slutgiltiga produkt, säger Mika Rydman, student på Berghs.

– En faktor som kändes utmanande för oss är det tydliga köpmönstret som varje kund har som köper band varje år. Varje oktober köper man bandet, bär det på sin jacka och visar sitt stöd och sen tar man av det. För oss studenter var det verkligen utmanade att bryta det mönstret och vägleda köparen till en annat slut, säger Linnea Håkansson, student på Berghs.

– Självklart fanns en press att leverera något väldigt bra, men den pressen blev bränsle för att faktiskt skapa förändring. Att vi faktiskt får göra något som i framtiden kan bidra till mer pengar för cancerforskningen känns otroligt, säger David Paripovic, student på Berghs.

Igår, dagen innan Rosa Bandets kampanjlansering var hela klassen Digital Design & Strategy på plats på Cancerfondens högkvarter i centrala Stockholm och presenterade sina lösningar för teamet som jobbar med kampanjen, samt kursansvarig Emil Jonsson och programansvarig Paula Ponzer. 

– Jag är enormt imponerad och rörd över resultatet studenterna lyckades prestera på bara 3 veckors intensivt jobb, säger Michaela Setterwall, projektledare för Rosa Bandet-kampanjen. 

Idag presenterades årets Rosa Bandet-design i Morgonsoffan i TV4 av designern Emma Örtlund, känd från bland annat filmen Catwalk - Från Glada Hudik till New York. 

Samarbetet är resultatet av flera månaders planering, menar Paula Ponzer:

– Vi på Berghs eftersträvar att samarbeta med företag som på ett eller annat sätt gör världen lite bättre, och därför kändes det självklart att tacka ja när vi blev kontaktade av Cancerfonden i våras. Både jag och Michaela, som är vår kontaktperson på Cancerfonden i det här projektet, tänkte tidigt att det skulle vara spännande att göra ett samarbete med ytterligare en skola, så vi är så glada att Beckmans nappade. Det ska bli så spännande att följa projektet nu när bollen kastas vidare till studenterna på Beckmans, säger Paula Ponzer, programansvarig för Digital Design & Strategy.