5 buzzwords vi redan är trötta på men ändå behöver kunna

Få branscher är så besatta av buzzwords som kommunikationsbranschen. Varje år kommer det en hel drös nya som vi alltid till en början känner stor skräck inför, eftersom vi inte vill erkänna att vi inte har full koll på hur vi ska använda dem. Kort därefter lär vi oss orden och omsätter dem genast i både diskussioner och presentationer. Här har vi listat fem som skavt i våra öron det senaste året.

Facilitering

Har du också fått frågan om att vara facilitator i en workshop eller har du fått i uppdrag att facilitera ett event? Tänkte väl det. Här har vi ett ord som är off the charts på buzzword-listan. Så pass trendigt att det till och med finns en kurs i hur du blir duktig på just facilitering. Så vad är facilitering då? Att facilitera är att använda ett medvetet ledarskap och en involverande kommunikation för att få en grupp på ett effektivt sätt att nå sitt syfte och sina mål. Facilitering betyder ”att underlätta” och den som faciliterar behöver alltså själv inte vara expert inom ämnet, utan är istället kunnig på att designa och leda den process som leder fram till utmaningens lösning.

Disruptiv

Under senare år hör man allt oftare folk som pratar om disruptiv innovation, agera disruptivt och disruptiva förändringar. Men vad betyder disruptiv egentligen? Ordet kommer från engelskan disruptive och betyder kort och gott ”avbrytande” eller ”störande”. Disruptiv innovation handlar till exempel om att tänka bort alla sanningar som vi idag lutar oss mot för att skapa idéer som omkullkastar den rådande sanningen, eller det sätt saker och ting görs på inom en viss bransch. Två tydliga exempel på disruptiv innovation är Airbnb och Uber, som båda är varumärken och idéer som förändrat sina branscher.

Wannapreneur

Här har vi listans bubblare! Antingen har du hört uttrycket förut, eller så är det första gången du ser det. En wannapreneur är helt enkelt en entreprenör utan handlingsförmåga. En wannabe-entreprenör utan risktagande eller handlingskraft, såklart full av idéer och vilja, men som inte vågar gå den sista milen. Känner du igen dig i den här beskrivningen? Då kan vi tipsa om den här artikeln, där du får bra tips på hur du går från wannapreneur till entreprenör i fyra steg (ledtråd: Att misslyckas är inget farligt).

Innovation

Innovera mera! Det finns inte många businessevent idag som inte involverar det här ordet. Ändå är det många som är rädda för att ta det i sin mun, så nu vill vi reda ut begreppet. Anledningen till osäkerheten kring uttrycket är att det är ett brett begrepp som kan ha olika innebörd. I vissa fall talar vi om innovation i fråga om att komma på fullständigt nya och revolutionerande idéer som kan komma att förändra samhället eller hur man utför en viss uppgift i grunden. Men innovation kan ske på mer subtila nivåer – ibland genom att man försöker hitta en lösning på ett problem och ibland uppstår innovationer av en ren tillfällighet. Sådär, känns det bättre nu?

Ideation

Är det verkligen ett buzzword om det inte är ett engelskt ord? Det kan diskuteras. Precis som begreppet Ideation. Ideation är kort förklarat det steg i den kreativa processen som handlar om att generera nya idéer. Historiskt sätt har vi refererat till den här processen som ”brainstorming”, men på senare tid är det ett mer aktuellt uttryck som inte minst används inom Design Thinking. Ideation är alltså ett samlingsbegrepp för allt nämnt ovan. Kristallklart.

Taggar: