5 tips för att lyckas med UX-design

Axel Nathorst-Böös är en erfaren designledare och kursansvarig för distanskursen Gränssnittsdesign/UX på Berghs. Här berättar Axel om hur han upptäckte UX och produktdesign – och ger tips kring hur man bäst lyckas som designer.
Axels väg in i designvärlden började på Berghs, när han 2011 läste heltidsprogrammet Interactive Communication (numera Digital Design & Strategy). Han hade planer på att jobba med digital kommunikation och marknadsföring, men efter att ha blivit introducerad till UX och service design under utbildningen hade en ny tanke börjat gro.
Efter praktik på Doberman som interaktionsdesigner blev det ännu tydligare att det var design som gällde. Axel har sen dess jobbat med design och produktutveckling på olika sätt, bl.a. på digitalbyrån River, Avanza – och på Alf, en startup inom Länsförsäkringar. De senaste åren har Axel jobbat som designledare, med fokus på att bygga starka team och designförmåga i organisationer.
– Som UX-designer bygger man upp en väldigt bred verktygslåda och ett mindset som går att applicera på allt möjligt i yrkeslivet. Att vrida och vända på ett problem för att få fram den faktiska utmaningen, att snabbt förstå målgruppen och mottagarens behov och drivkrafter, att facilitera och inkludera andra sitt arbete – och att konceptualisera och visualisera komplexa grejer på ett enkelt och förståeligt sätt. Allt det här är egenskaper som man som designer behöver träna på dagligen och som skapar ett ganska unikt förhållningssätt, som jag är väldigt glad att få ha med mig i allt jag gör.
5 TIPS FÖR att lyckas med UX-design
Ha ett öppet sinne
Som människor har vi väldigt lätt att bli kära i våra egna idéer. Faktum är att de allra flesta produktidéer är dömda att misslyckas redan från början – oftast för att man överskattar intresset hos de potentiella användarna, eller underskattar investeringen och tålamodet som krävs för att komma fram till värdet. Det enda botemedlet är att försöka ha ett öppet sinne och ett utforskande förhållningssätt, där du och ditt team tränar på att tänka i antaganden snarare än sanningar.
Involvering
Bra design skapas tillsammans. Både tillsammans med ditt team och dina intressenter, men också tillsammans med användarna. Därför är det viktigt att utmana sig själv hela tiden att dela och visa upp sin design, även om du inte är nöjd än eller ”klar”. Det känns läskigt i början, men man vänjer sig snabbt. Ha som mål att prata med användarna av din produkt en gång i veckan och visa upp och diskutera lösningar ni jobbar på.. Det kommer dels göra att du kan iterera snabbare och skapa bättre lösningar – men jobbet blir också mycket roligare när du börjar känna att du nästan ”samskapar” produkten tillsammans med användarna.
Ha med dig affären
Bra design är förstås grundad i ett starkt behov eller problem hos användaren. Men det är också väldigt viktigt att förstå hur det du designar bidrar till företagets affär. Förvånansvärt ofta är det här inte så tydligt definierat och då kan ni behöva fundera över det tillsammans i teamet. Men för att du som designer ska kunna ta fram rätt lösning – och för att kunna följa upp och se hur det gick – är det viktigt att det är tydligt definierat vilken effekt ni vill åt och hur ni definierar framgång på ett mätbart sätt.
Strukturera dina tankar
En utmaning med att jobba med design är att alla kan ha en åsikt om vad som är bra och dåligt, och rätt eller fel. Bra design skapas som sagt tillsammans och du behöver kunna ta in andras åsikter, men det är viktigt att du inte blir överkörd. Därför är det bra att träna på att dokumentera och visualisera hur du har kommit fram till dina lösningar, så att du enkelt kan gå tillbaka till det och förklara på ett strukturerat sätt när någon kommer med känslomässiga åsikter och argument. Det här är också ett bra sätt att hitta luckor i sitt eget resonemang.
Bygg på din verktygslåda
Det är lätt att tänka att du ska nischa dig och bli expert inom ett specifikt område inom design. Men när du är ny i karriären är det bra att testa många olika saker och bygga på en bred verktygslåda. Om du dras till research så ska du självklart göra mycket av det, men försök att varva det med att träna på t.ex. din visuella förmåga. Och tvärtom. Att jobba med din bredd kommer göra dig till en bättre designer – och det finns tid för att specialisera sig senare.
Foto: Mikael Vemmenby
Läs mer om Axel Nathorst-Böös och kursen Gränssnittsdesign/UX.
Relaterade artiklar

Vad gör en UX/UI-designer?
Vad sysslar en UX/UI-designer med om dagarna? Skillnaden mellan UX och UI design? Varför är behovet av UX/UI-designers på arbetsmarknaden så stor?

Så hittar du stipendier för kompetensutveckling!
Det finns mängder av stipendier att söka som studerande, men det finns även en del att söka för dig som jobbar.

UX-kursen hjälpte Nadja att bli en vinnare
Nadja Moufid gick distanskursen Gränssnittsdesign/UX och vann sedan Blings entreprenörskapstävling med en lösning som förenklar kalasplanering.