Berghs besöker Mellanösterns startup-centrum

Otaliga platser har kallats startup-världens Mekka, men i Mellanöstern får du förflytta dig lite lite västerut för att hitta den definitiva smältdegen för regionen. I Kairo arrangeras RiseUp Summit för fjärde året i rad. Tobias Lundqvist är på plats för att ta pulsen på en av de mest underskattade marknaderna för digitala entreprenörer.

Program Director

Med föreläsare som Dave McClure (500 Startups), Sara El Sayed (Microsoft), Björn von Sivers (Vostok New Venture) och Pierre-Dimitri Gore-Coty (Uber) har RiseUp Summit etablerat sig som en av de viktigaste mötesplatserna för entreprenörer och investerare i regionen. Tobias Lundqvist, programansvarig för Digital Strateg / Digital Kreatör på Berghs, var en av de svenska deltagarna som tillsammans med Svenska Institutet, Business Sweden och Svenska Ambassaden besökte konferensen.

Hur är stämningen på RiseUp Summit i år?

Hoppfull och ambitiös. Egyptens startup-scen har lidit av politisk instabilitet, sjunkande valutakurser och bristande infrastruktur, men det som framförallt slår en på RiseUp är hur bestämda alla entreprenörer är att överbrygga dessa problem. Optimismen är minst lika stor här som på västerländska motsvarigheter och talangen finns definitivt för att lyckas med det, även om investerarna fortfarande är alldeles för få. I dag står riskkapital för endast 0,03 % av Egyptens BNP. Motsvarande siffra i USA är tio gånger högre.

Kairo_berghs

Hur kommer det sig att så få investerare har intresserat sig för Mellanöstern?

Jag tror intresset finns, men att riskerna fortfarande är för stora för att många ska våga gå in. Det finns några undantag, såsom svenska Vostok, men för de flesta är marknaden fortfarande för instabil. Istället reser sig regionen tack vare gräsrotsrörelsen och i takt med att ekosystemet byggs ut kommer vi se mer pengar komma in.

Vad är de starkaste trenderna på RiseUp?

Vi ser många startups som försöker lösa de infrastrukturella problemen som finns i landet, såsom transport. Egypten är t.ex. Ubers snabbast växande marknad. E-handel och matleveranser har också en stark närvaro.

Något annat som slår en är hur många kvinnor som är involverade i startup-scenen. Jag träffar fler kvinnor här och lyssnare på fler kvinnliga föreläsare än vad jag gör på svenska konferenser.

Kario2_berghs

Vad kommer du själv göra på RiseUp, förutom att nätverka?

Jag lärde känna RiseUps grundare Abdelhameed Sharara när han besökte Sverige och han har bett mig föreläsa om hur startups kan bygga ett starkt varumärke från grunden. Vanligtvis föreläser jag för etablerade företag om hur de kan använda samma metoder som Silicon Valleys startups för att växa. Nu blir det motsatta perspektivet, vilket kommer bli väldigt kul.

Se videon från Tobias besök på RiseUp Summit här:

Bloggare/Influencer

Tobias Lundqvist

Program Director

Tobias är ansvarig för Berghs digitala utbildningar. Han är en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom digital kommunikation. Tobias har arbetat med kunder såsom Ray-Ban, Max Factor, WWF, Adlibris, Unilever och Proctor & Gamble.

Se alla inlägg