Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Berghs-student designar godispåsar åt Malaco

vinnande bidrag malaco
I våras fick Berghs studenter inom Grafisk Design en riktigt söt brief av Malaco: re-designa förpackningarna till åtta av företagets mest kända produkter. I höst landar det vinnande bidraget, skapat av Berghs-studenten Catalina Aguilera, i hyllorna på landets butiker.

Skrivet av Berghs School of Communication
September 7, 2012

Malaco har länge haft ett brett sortiment av godispåsar vars förpackningsdesign etsat sig fast i mångas minnen genom åren som gått. Produkterna har en lång historik där PimPim och Brio är äldst och varit med sedan 1932. Under årens gång har sortimentet vuxit och idag består det av 8 produkter: Zoo, Djungelvrål, Fruxo, Brio Grädd, Brio Frukt, Kanolds Gräddkola, Mini Bubblizz och PimPim. Några stora ändringar har inte skett sedan lanseringarna.

I en kategori där Malaco slåss om konsumenternas uppmärksamhet i hyllan bland en uppsjö av nya och gamla produkter blir det allt viktigare att skapa intresse och en positiv känsla för konceptet. Malaco ville ge sina småpåsar en ny design som både tilltalar yngre konsumenter och stärker intresset bland befintliga köpare. Ungefär där kom Berghs School of Communication in i bilden.

Briefen som delades ut till förstaårsstudenterna inom Grafisk Design i våras gick ut på att via nya designer skapa ett sortiment med en tydlig samhörighet men också att stärka personligheten hos de individuella produkterna. Redan starka designer, som Zoo och Djungelvrål, skulle moderniseras och övriga produkter få nya karaktärer som kunde förmedla samma positiva känsla som de flesta har för Zoo och Djungelvrål. Bland de tävlande bidragen belönades tre, varav en students arbete i veckan ser dagens ljus och landar i butiker över hela Sverige.

Carl-Johan Ingvarsson, Brand manager Malaco, kommenterar det vinnande bidraget, som skapades av Catalina Aguilera:

”Det vinnande bidraget är det förslag som bäst tagit till vara de existerande styrkorna i de ikoniska designerna hos Zoo, Djungelvrål och PimPim och gett dem en ännu tydligare karaktär. Dessutom lyckades Catalina ge de andra produkterna i sortimentet egna personligheter genom figurer som utstrålar värme och glädje och som kan bli lika omtyckta som Zoo och Djungelvrål. Tillsammans med ett genomtänkt färgval gör detta att produkterna kommer att sticka ut i hyllan bland alla andra designer och få konsumenterna att få upp ögonen för dessa produkter igen.”

Catalina Aguilera, som skapat det vinnande bidraget, är mycket glad över vinsten och att nu kunna se sitt verk i svenska godishyllor.

”För mig som älskar att rita illustrationer och karaktärer var den här tävlingen verkligen ett drömuppdrag från första början! Jag började arbetet med en lång period av researcharbete och såg till att ha idéerna och koncepten klara innan jag började arbeta vid datorn. Min designstil i grunden är att ofta göra väldigt färgglada och glada karaktärer vilket i det här fallet passade perfekt med varumärket så flödet av att ta fram rätt typ av karaktärer gick rätt bra redan från starten. Jag kände att det klickade till redan vid första delredovisningen vi hade vilket gav mig extra motivation att bara köra på. Jag tror även att just det förarbetet jag gjorde i början syntes i mina designs och att det är något Malaco verkligen uppskattade under arbetets gång.” 

532