Berghs studenter pitchar för SAS

I slutet av 2017 presenterade studenterna sitt fiktiva case där de utmanade flygbolaget SAS att med kreativa sätt minska sin klimatpåverkan och behålla sina nöjda kunder. Lösningen inspirerade så mycket att gruppen två månader senare bjöds in till SAS huvudkontor för att presentera sin idé. Vi ville förstås höra mer.

Under samverkansprojektet Berghs Explore arbetar alla Berghs studenter i mixade team under två veckor med att lösa frågor kring hur företag och näringsliv kan bidra till en mer hållbar livsstil för konsumenter, utan att tappa vare sig konsumentnytta eller lönsamhet. De 20 grupperna blev tilldelade kategorier som leisure, housing, food, mobility eller consumer goods (Läs mer om Berghs Explore här!) för att i respektive kategori välja ut ett företag att arbeta i fiktiva case mot. Som uppdragsgivare både 2017 och 2016 stod Stockholm Environment Institute (SEI). En av grupperna valde SAS som fiktiv uppdragsgivare och lösningen som gruppen presenterade i slutet av projektet imponerade så starkt på flygbolaget att de valde att bjuda in gruppen till sitt huvudkontor. Vi ville förstås veta hur det gick till!

Hej SAS-gruppen! Kan ni inte berätta lite om ert arbete under Berghs Explore, hur bestämde ni er för att arbeta just mot SAS?

När vår grupp tilldelades temat “leisure” etablerade vi ganska snabbt att det finns en sak majoriteten älskar att göra – nämligen att resa. Vi insåg också att även fast vi är väl medvetna om flygets negativa miljöpåverkan så kommer vi inte sluta flyga inom den närmsta framtiden. Så om vi inte kan få människor att sluta flyga, hur kan vi istället göra själva flygningarna mer miljövänliga? Att vi valde arbeta med just SAS var dels för att det är ett välkänt skandinaviskt flygbolag, men också för att SAS redan arbetar med hållbarhets- och miljöfrågor. Det kändes som att uppgiften passade SAS varumärke.

Ni landade i en idé som tog er hela vägen till SAS huvudkontor, berätta om idén!

Det började egentligen med att en i vår grupp berättade hur hon packat med sig en tjocktröja till Mallorca. Där någonstans kom vi också in på hur ofta man packar med sig onödiga saker på resan. Löparskor fast man egentligen vet att man antagligen inte kommer träna, ett par uppsättningar extra kläder eller kanske den där boken man aldrig kommer läsa. Efter att vi hade gjort research och kontaktat personer som jobbade inom flygbranschen stod det klart för oss att dessa onödiga saker adderar vikt som i sin tur leder till mer koldioxidutsläpp.

Idag tar SAS mer betalt av de som packar övervikt. Vår idé är att SAS nu även ska belöna de som packar under maxvikten på 23 kilo. När en resenär vid incheckning har packat under 23 kilo kommer denna att belönas med “packpoints” som är knutet till SAS redan befintliga EuroBonus Program. Ju färre kilo, desto fler “packpoints”. Resenären uppmuntras till att packa mindre samtidigt som den kan känna att den är med och bidrar till en bättre miljö. Utsläppen blir mindre, SAS får lägre bränslekostnader och samtidigt som de visar att de tar ställning i miljöfrågan. Helt enkelt något alla vinner på.

Kan ni beskriva dagen då ni presenterade era lösningar för resten av skolan och SEI – vilken feedback fick ni?

Vi fick väldigt bra feedback och positiva reaktioner, både från SEI och resten av skolan. Dels var det många som sa att de inte tänkt på alls hur deras packning leder till mer utsläpp och att de kommer börja tänka på hur de packar i framtiden. Dels var det också många som menade att vår idé kändes så självklar och simpel att de inte förstod varför ingen gjort detta än eller tänkt på det.

Hur gick det till när SAS ville träffa er på sitt huvudkontor?

Vi kontaktade SAS och berättade om vår idé varpå de bjöd in oss till ett möte på deras huvudkontor för att höra mer om projektet.

Berätta om mötet! Känslan under, före, efter?

Att få pitcha på SAS huvudkontor kändes självklart nervöst men också otroligt spännande. Vi blev väl bemötta och det blev ett väldigt nära möte. De gillade idén och var imponerade över att vi hade fått ihop allt på så kort tid. Något de uppskattade var att vi inte la över allt ansvar på passagerarna utan något som SAS och passagerarna gjorde tillsammans. De menade också att SAS kommer bli tvungna att göra något i den här stilen inom snar framtid – just för att flyg har ett sådant miljöavtryck och någonstans måste det ske en förändring. Vi fick frågor om hur vi tror framtidens kommunikation kommer behöva se ut och var intresserade av våra tankar och åsikter. Känslan efteråt var bra, det hela kändes positivt.

Om ni ska nämna en viktig insikt eller lärdom ni fått under processen med just Explore – vilken är det?

Främst tror/hoppas vi att alla som tar del av vår lösning kommer att packa mindre på nästa resa. Något annat vi tar med oss är att vi kommer tänka på hur vi kan jobba mer med shared value och hur viktigt det är. Sist men inte minst lärde vi oss mycket av varandras kompetenser och vårt samarbete, lärdomar och kunskaper vi tar med oss i framtiden.

Gruppens namn och klass:

Julia Samson, Strategisk kommunikation

Max Brennan, PR

Maria Bergström, Strategisk kommunikation

Daga Simonsson, Copy

Sabina Beldelius, Digital Kreatör

Christoffer Norsander, Produktionsledare

Maja Nylund, Communication Design

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.