Artiklar

Berghsalumnerna Erik och Rikard vinner reklamvärldens finaste pris i Cannes 

Kreatörerna Erik Nyström och Rikard Köhler fann varandra på McCann efter examen 2019. En av de allra första brieferna de fick var att göra en kampanj för Livsmedelsföretagen som lyfter hållbarhet och svensk mat. Igår belönades kampanjen, ”Eat a Swede”, med reklamvärldens högsta utmärkelse – en Grand Prix i Cannes Lions.

Berghs når Erik och Rikard dagen efter den stora kvällen. 

– Alltsammans är rätt overkligt just nu. Efter att ha haft en otrolig produktion med dolda kameran-scener i New York, märkliga labb i Södertälje och oceaner av tid i olika klipprum parkerades projektet när pandemin kom, så att det ens lanserades en kampanj i höstas var en slags superkul bonus. Men ja, det var uppenbarligen värt väntan, säger Erik och Rikard.

Kampanjen släpptes globalt i november genom en 18 minuter lång film, ”Eat a Swede”, där tittaren får följa den fiktiva karaktären Erik Karlsson, en forskare och entreprenör som drivs av en vision om att producera och sälja kött framodlat på celler från svenskar. I en av scenerna försöker Erik övertyga Alexander Skarsgård att donera celler för odling. I slutet av filmen hänvisas tittaren till sajten eataswede.com med information om hur den svenska livsmedelsindustrin arbetar för att ställa om till hållbar produktion.

Cannes Lions är världens mest prestigefyllda reklamtävling. Juryordföranden Maria Garrido berättade under presskonferensen i Cannes att juryn i sitt arbete la extra värde vid tre områden: värde för kunden, värde för mottagarna och kreativ excellens. Tre områden där ”Eat a Swede” enligt juryn levererade till fullo och därmed belönades med den högsta utmärkelsen, Grand Prix.

– Kampanjen kommer inte från den typ av bolag som traditionellt producerar prisbelönad reklam. Det är inte Coca-Cola, Nike eller Burger King. Det är branschorganisationen för de svenska livsmedelsproducenterna. Det är ett bevis på att alla, så länge de vågar, kan göra kommunikation av absolut världsklass, säger Maria Garrido.

Idag jobbar Erik på BBDO i New York och Rikard på Media.Monks i Stockholm. 

– Vi vill också lägga till att en sådan här kampanj aldrig hade hänt utan en smart och modig kund. Hur Jimmy Sandell och gänget på Livsmedelsföretagen lyckades övertala hela sin styrelse att göra detta är fortfarande ett slags mysterium för oss. Och utan Daniel Hallberg hade filmen såklart inte blivit det den är idag. Att filmen prisats i sju internationella filmfestivaler är även det helt fantastiskt, säger Erik och Rikard.