Berghsstudenter vinnare i Summit Creative Awards

Summit Creative Awards är ett internationellt pris för kreativitet, marknadsföring och reklam för byråer runt om i hela världen. I studentkategorin tog några av Berghs nyligen examinerade studenter chansen att tävla och tog hem flera priser.

Summit Creative Awards har funnits i över 25 år och i år har det mottagits 4500 bidrag från 27 st länder. Studentkategorin är också öppen för studenter från hela världen – där Maja Stampe, Daga Simonsson och Sofia Gustafsson från Art Director/Copywriter-klassen på Berghs skickade in case producerade under sin skoltid på Berghs. Med två case, ”From One Bud to Another” och ”Dove Men + Career” vann dom guld. Daga och Sofia fick även ett silver med print-enheten ”This week’s non specials” tillsammans med Joakim Engström och Erik Nyström.

 

 

 

 

 

 

 

 

From One Bud to Another (Guld)

Utmaning: Budweiser har tappat mycket marknadsandelar till mikrobryggerier på den amerikanska marknaden.

Insikt: Efter lite research hittade vi en rolig artikel som visade på problematiken med att så många mikrobryggerier ständigt poppar upp – nämligen att namnen håller på att ta slut. Mikrobryggerier stämmer varandra till höger och vänster för att namnen är så ”unika” att de blir generiska.

Lösning: From One to Another – En integrerad kampanj med fokus på en ölnamnsgenerator, som visar att Budweiser är stora nog att bry sig om sina konkurrenter. 

Dove Men + Career (Guld)

Utmaning: Få folk i USA att prata om pappaledighet och att signera Doves redan pågående namninsamling ”Take the pledge” – för att göra betald pappaledighet till den nya standarden.

Insikt: Vi läste att pappor i USA som jobbar på arbetsplatser som erbjuder betald pappaledighet ändå inte tar ut den, på grund av stigmat runt det, och att man uppfattas som att man inte är dedikerad sin karriär.

Lösning: Därför skapade vi Dove Men+Career för att visa på att det inte handlar om att ge upp en karriär – utan att ta sig an en ny – faderskapet. 

This week’s non-specials (silver)

Utmaning: Skapa en printenhet för Whole Foods. 

Lösning: En take på det klassiska veckobladet där veckans varor normalt visas. Istället valde vi att visa sånt Whole Foods aldrig skulle sälja – men som andra butiker gör.

Taggar: