Artiklar

Vad gör en Art Director?

Vad sysslar egentligen en Art Director med på dagarna? Vem kan bli en duktig Art Director och hur blir man det? Vi besvarar de vanligaste frågorna vi får om yrkesrollen Art Director!

Som Art Director arbetar du med de visuella uttrycken i kommunikationen och rollens kreativa orientering kombineras med strategi och analys. Oftast jobbar en Art Director i team med en Copywriter för att ta fram slagkraftigt innehåll med ett attraktivt visuellt språk.

Vad innebär det att vara en Art Director?

Som Art Director har du ett givande jobb med varierande arbetsuppgifter. Förutom att ta fram idéer ansvarar en Art Director, eller AD, för utformandet av de visuella delarna i exempelvis en reklamkampanj eller ett kommunikationskoncept. Art Directors arbetar traditionellt sett på reklambyråer men kan idag även arbeta på mediaföretag, förlag och inom TV- och filmbranschen. På en byrå jobbar en Art Director ofta i en grupp tillsammans med en projektledare, Creative Director och Copywriter. Du gör allt ifrån förslag på TikTok-content, TV-reklam och större billboards på stan.

Vad gör en Art Director om dagarna?

En Art Director tar oftast fram lösningar för reklam- och kommunikationsutmaningar. Men ibland handlar det även om ren produkt- eller affärsutveckling. Art Directorn använder ofta penna och papper men även sin dator för att skissa under stora delar av sin arbetstid. Du hittar även hen på till exempel fotograferingar, filminspelningar, eller på ett möte med en illustratör där Art Directorn samarbetar med andra för att ta fram den bästa versionen av ett projekt.

Läs till Art Director på Berghs!

På vår tvååriga heltidsutbildning Art director/Copywriter kommer du att bli en mångfacetterad kreatör som är expert på strategi, idé- och konceptutveckling. Du får jobba med allt mellan bokstäver och bild, tonalitet och typografi, former och formuleringar! Kolla in programmet här.

Till programmet

Vad är skillnaden på en Art Director och en Copywriter?

Både Art Director och Copywriter kallas gemensamt för kreatörer. Det som skiljer yrkesrollerna åt är egentligen bara själva hantverket. Tänk så här: båda har en penna som arbetsredskap, en Art Director ritar med sin penna medan en Copywriter skriver med sin. Det är den stora skillnaden. Som AD eller Copywriter är kreativiteten och hantverket dina främsta verktyg. Med två olika perspektiv, tekniker och talanger når varje projekt sin yttersta potential när dessa kompetenser kombineras.

Vem passar som Art Director? 

Egentligen vem som helst som tycker det är spännande att lösa problem och hitta på nya idéer. Du är också nyfiken på hur saker ser ut och hur man kan jobba med foto, design, typografi och andra visuella uttryck för att skapa en helhet.

Vad är det roligaste med att vara Art Director? 

Det kan variera. Vissa tycker kanske att själva hantverket är roligast, medan andra kanske blir lyckligast av att komma på en bra idé. Oavsett var din drivkraft ligger så lär du dig nya saker i ett intensivt jobb som sällan blir tråkigt eftersom att uppdragen ofta skiljer sig åt på flera plan.
Läs mer om alla Berghs heltidsprogram här.