Art Direction

Berghs Professional

  • Distans
Art Direction

Det här är kursen för dig som redan har grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning och vill utvecklas strategiskt, konceptuellt och idémässigt. Under den här kursen använder du dina kreativa talanger till att skapa, visualisera och argumentera för att skapa effektiv kommunikation!

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 4 jan 2021

Datum: 26 feb 2021 – 11 jun 2021

Sista ansökningsdag: 4 jan 2021

Hur: Distans

Egna studietimmar: ca 10 timmar per vecka

Kursdatum: Start online 26/2 kl 12.00-16.00 Avslut på Berghs 11/6 kl 12.00-17.00

Plats: Den här kursen hålls på distans

Om kursen

Kursen är uppbyggd kring ett uppdrag där du arbetar med ett nystartat (fiktivt) företag med en specifik affärsidé, där kommunikation hjälper din kund att uppnå företagets vision och mission. Din roll blir att att konkretisera och visualisera detta varumärke genom att skapa en strategisk grund och berättelse som varumärket kan kommunicera.

Genom att skapa en strategisk och konceptuell plattform får du möjlighet att med kreativt idéarbete och visualisering arbeta med varumärket i flera reklamkampanjer i olika kanaler. Du får utforska möjligheterna att arbeta digitalt, analogt, rörligt och ljudligt och öva dig i att sälja in och argumentera för ditt arbete.

Under terminen har du hela tiden möjligheter att diskutera ditt arbete och din personliga utveckling med kursansvarig lärare. Återkopplingen på inlämnade arbeten ges i form av inspelade filmer där kursansvarig lärare fokuserar på din utveckling och ditt inlämnade arbete. Alla kursdeltagares inlämnade arbeten och återkoppling finns tillgängliga för samtliga på kursen att ta del av och lära ifrån.

Vem är kursen för?

Den här kursen vänder sig till dig som redan har grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning och vill utveckla en strategisk och idégenererande metod för att skapa, dramatisera, visualisera och sälja in effektiv kommunikation.

Idag kanske du studerar eller arbetar som kommunikatör, informatör, originalare, grafisk formgivare, illustratör eller liknande, då är den här kursen bra för dig om du vill ta kliv mot rollen som art director.

Vanligaste frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Kursansvarig

Jan Tillberg, Art Director, Episodform

26 feb 2021 – 11 jun 2021

Sista ansökningsdag är 4 jan 2021

Hur: Distans
Egna studietimmar: ca 10 timmar per vecka
Kursdatum: Start online 26/2 kl 12.00-16.00 Avslut på Berghs 11/6 kl 12.00-17.00
Plats:

Den här kursen hålls på distans

Ansök nu Sista ansökningsdag är 4 jan 2021

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Övrig information

I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen med kursplan, schema och information om kurslitteratur. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.

Det här får du

Kursen ger dig fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper inom:

  • Grafisk kommunikation
  • Corporate Identity
  • Branding
  • Strategi
  • Planering och genomförande av reklamkampanjer
  • Kreativa processer
  • Presentation och införsäljning av reklamkampanjer

Att läsa på distans

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och kursavslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen med kursplan, schema och information om kurslitteratur. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.

Kursen ger dig fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper inom:

  • Grafisk kommunikation
  • Corporate Identity
  • Branding
  • Strategi
  • Planering och genomförande av reklamkampanjer
  • Kreativa processer
  • Presentation och införsäljning av reklamkampanjer

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och kursavslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Lisa Johansson

"Alla som brinner för kreativt skapande och vill leda den kreativa processen har här en klockren möjlighet lära sig om just det!"

Lisa Johansson

Jag gick distanskursen Art Direction för att lära mig om professionen i sin helhet och göra mig själv attraktivare på arbetsmarknaden. Vi fick skapa allt från grafiska identiteter för fiktiva företag till gerillamarknadsföring och samtidigt lära oss av varandra genom att lyssna på värdefull feedback och ta del av varandras slutprodukter. Att jag dessutom kunde bestämma över min egen studietid gjorde det möjligt för mig att kombinera kursen med andra heltidsstudier.

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande och grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning/art direction. Du behöver också ha tillgång till internet och till datorprogram där du kan skapa pdf-, eps- eller jpeg-filer.

Vill du lära dig grunderna i verktygen Photoshop, InDesign och Illustrator så läs mer om vår kurs Design Basics här.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
33 750 kronor

Studieavgift exkl. moms
27 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande och grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning/art direction. Du behöver också ha tillgång till internet och till datorprogram där du kan skapa pdf-, eps- eller jpeg-filer.

Vill du lära dig grunderna i verktygen Photoshop, InDesign och Illustrator så läs mer om vår kurs Design Basics här.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

33 750 kronor

Studieavgift exkl. moms

27 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

"Alla som brinner för kreativt skapande och vill leda den kreativa processen har här en klockren möjlighet lära sig om just det!"

Lisa Johansson

Lisa Johansson

Jag gick distanskursen Art Direction för att lära mig om professionen i sin helhet och göra mig själv attraktivare på arbetsmarknaden. Vi fick skapa allt från grafiska identiteter för fiktiva företag till gerillamarknadsföring och samtidigt lära oss av varandra genom att lyssna på värdefull feedback och ta del av varandras slutprodukter. Att jag dessutom kunde bestämma över min egen studietid gjorde det möjligt för mig att kombinera kursen med andra heltidsstudier.