Sista ansökningsdag är 1 december

Art Direction

Distans
Professional
  • Grafisk kommunikation
  • Corporate Identity
  • Branding

Det här är kursen för dig som redan har grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning och vill utvecklas strategiskt, konceptuellt och idémässigt. Under den här kursen använder du dina kreativa talanger till att skapa, visualisera och argumentera för att skapa effektiv kommunikation!

24 feb - 9 jun 2023

Sista ansökningsdag är 1 december
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
34 375 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start på Berghs, Bobergsgatan 48 den 24/2 kl 12:00-17.00 Avslut på Berghs, Bobergsgatan 48 den 9/6 kl 12:00-17:00. Obs! Detta är inte återkommande lektionstider på kursen. Läs längre ned på kurssidan om att "Läsa en distanskurs på Berghs".
Egna studietimmar:
ca 10 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Kursen är uppbyggd kring ett uppdrag där du arbetar med ett nystartat (fiktivt) företag med en specifik affärsidé, där kommunikation hjälper din kund att uppnå företagets vision och mission. Din roll blir att att konkretisera och visualisera detta varumärke genom att skapa en strategisk grund och berättelse som varumärket kan kommunicera.

Genom att skapa en strategisk och konceptuell plattform får du möjlighet att med kreativt idéarbete och visualisering arbeta med varumärket i flera reklamkampanjer i olika kanaler. Du får utforska möjligheterna att arbeta digitalt, analogt, rörligt och ljudligt och öva dig i att sälja in och argumentera för ditt arbete.

Under terminen har du hela tiden möjligheter att diskutera ditt arbete och din personliga utveckling med kursansvarig lärare. Återkopplingen på inlämnade arbeten ges i form av inspelade filmer där kursansvarig lärare fokuserar på din utveckling och ditt inlämnade arbete. Alla kursdeltagares inlämnade arbeten och återkoppling finns tillgängliga för samtliga på kursen att ta del av och lära ifrån.

Vem är kursen för?

Den här kursen vänder sig till dig som redan har grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning och vill utveckla en strategisk och idégenererande metod för att skapa, dramatisera, visualisera och sälja in effektiv kommunikation.

Idag kanske du studerar eller arbetar som kommunikatör, informatör, originalare, grafisk formgivare, illustratör eller liknande, då är den här kursen bra för dig om du vill ta kliv mot rollen som art director.

Kursansvarig

Jan.TillbergJan Tillberg, Art Director, Episodform

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande och grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning/art direction. Du behöver också ha tillgång till internet och till datorprogram där du kan skapa pdf-, eps- eller jpeg-filer.

Vill du lära dig grunderna i verktygen Photoshop, InDesign och Illustrator så läs mer om vår kurs Design Basics här.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
34 375 kronor

Studieavgift exkl. moms
27 500 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Övrig information

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform Canvas, där kursplan och schema finns. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom.

24 feb - 9 jun 2023

Sista ansökningsdag är 1 december
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
34 375 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start på Berghs, Bobergsgatan 48 den 24/2 kl 12:00-17.00 Avslut på Berghs, Bobergsgatan 48 den 9/6 kl 12:00-17:00. Obs! Detta är inte återkommande lektionstider på kursen. Läs längre ned på kurssidan om att "Läsa en distanskurs på Berghs".
Egna studietimmar:
ca 10 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Det här får du

Kursen ger dig fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper inom:

  • Grafisk kommunikation
  • Corporate Identity
  • Branding
  • Strategi
  • Planering och genomförande av reklamkampanjer
  • Kreativa processer
  • Presentation och införsäljning av reklamkampanjer

 

Att läsa en distanskurs på Berghs

• Kursen har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.

• Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter och sker live i videoplattformen Zoom. Gäller dock vanligtvis inte 15-veckors kurser samt ARU. Se alltid på kurssidan exakt vad som gäller för just din kurs.

• Du får personlig feedback på varje veckouppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.

• Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).

• Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

• Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.

• Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.

*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Vanligaste frågor

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs. Lästips! Längst ned på denna kurssida finns det relaterade artiklar – ett bra sätt att få veta mer. Fler frågor? Chatta gärna med oss!

Tidigare kursdeltagare

"Alla som brinner för kreativt skapande och vill leda den kreativa processen har här en klockren möjlighet lära sig om just det!"
Lisa Johansson
Jag gick distanskursen Art Direction för att lära mig om professionen i sin helhet och göra mig själv attraktivare på arbetsmarknaden. Vi fick skapa allt från grafiska identiteter för fiktiva företag till gerillamarknadsföring och samtidigt lära oss av varandra genom att lyssna på värdefull feedback och ta del av varandras slutprodukter. Att jag dessutom kunde bestämma över min egen studietid gjorde det möjligt för mig att kombinera kursen med andra heltidsstudier.