The Boardroom Collection vann guld i Young Ones

I New York vann under maj 2017 Berghs studenter Clara Uddman, Sofia Nordström, Anna Salonen och Ida Jonsson en guldpenna i den prestigefyllda reklamtävlingen One Shows studentkategori Young Ones.

Av 1800 inskickade bidrag vann totalt 7 guldpennor. Ett av de vinnande bidragen skapades av Clara Uddman, Sofia Nordström, Anna Salonen och Ida Jonsson, studenterna bakom The Boardroom Collection. I lösningen presenterades ett samarbete mellan IKEA och AllBright, en organisation som arbetar för jämställda styrelserum.

Hej! Kan ni beskriva er lösning och varför ni valde just IKEA? 

Hej! Uppgiften var att föra samman två parter och på så vis skapa fred. Vi insåg att en jämställd ledning är en viktig faktor när det kommer till att fatta fredliga beslut.

IKEA har idag 50/50 kvinnliga och manliga chefer, men deras kontorsstolar som står i styrelserum världen över bär bara manliga namn. Därför lanserar IKEA tillsammans med AllBright The Boardroom Collection – en kollektion av nya stolar döpta efter kvinnliga svenska pionjärer. En stol döps t.ex. efter Lena Wennberg, Sveriges första kvinnliga VD för ett börsnoterat företag och en annan efter centerpartisten Karin Söder, Sveriges första kvinnliga partiledare. Den sjätte stolen däremot lämnas utan namn, fritt för alla att nominera kompetenta och inspirerande kvinnor.

Hur kändes det när ni fick veta att ni var nominerade till en penna – var det väntat?

Stort! Såklart vi hoppades på en penna när vi skickade in bidraget men vågade inte ropa hej före vi tagit oss över atlanten.

Beskriv upplevelsen på plats!

Dagarna före och efter var händelserika, nervösa och förstås väldigt kul. Utöver att vi fick vara i New York i en vecka befann vi oss i reklamvärldens absoluta nav. Att känna av pulsen och få se de största namnen plocka hem pris efter pris på den professionella galan var en mäktig upplevelse. Många av oss fick möjlighet att prata med byråer och komma i närkontakt med branschen på andra sidan atlanten. Utöver det träffade vi gamla Berghs-elever som fått jobb i skyskraporna på Manhattan.

Varför tror ni att juryn gillade just ert bidrag så mycket att ni kammade hem guld?

Vi var ett team på fyra kvinnor som arbetade med jämställdhet. Det är nog väldigt viktigt att jobba med något som ligger nära hjärtat och som man kan relatera till för att skapa relevanta lösningar. Utöver det fick vi rådet att lägga tid på detaljerna. Juryn kollar igenom flera tusen bidrag på några få dagar, då är det är kanske inte värt att kamouflera en bra idé med en burkig voice-over från Fiverr eller Youtube-klipp i 320p. Därför vill vi också ge ett stort tack till Elisabeth Guest och Red Pipe som hjälpte oss med voice-over och till Mickel Yu och Christina Knight som peppat oss under processen.

Har ni fått några kommentarer från de företag ni involverade i er lösning? Vad har de i så fall sagt?

Ja! Vi har haft en del kontakt med AllBright som såg caset och blev sjukt glada över att vi valt just deras organisation till vår lösning. IKEA får gärna höra av sig omgående om att lansera The Boardroom Collection på riktigt innan vår hybris lagt sig!

Nu är ni tillbaka i Sverige. Vad händer för er härnäst?

Clara och Sofia avslutar sina två år i reklamklassen på Berghs den här veckan medan Anna och Ida gör klart sin praktik på DDB och sedan blir redo för sommarjobb på byrå. Clara kommer gå vidare från Berghs till ett jobb som AD på DDB. Sofia letar just nu efter en grym byrå att jobba på som AD, anställ henne så länge ni har möjligheten, hon är toppen!

Utöver det tar vi med oss The Boardroom Collection som ett case vi stolt visar upp i vår portfolio.

Taggar:

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.