Den här artikeln är inaktuell (eller har något år på nacken).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Christopher Waldekrantz: ”Ibland ska man inte välja första idén som kommer”

När Christopher Waldekrantz i juni 2010 tog examen från Berghs reklamprogram anade han knappast att han bara några år senare skulle återvända till sin skola, den här gången som ämnesansvarig för den utbildning han själv gått. Här berättar Christopher om sin resa, om sin roll på Berghs och hur han förbereder sig inför vårens stora antagningsprocess.

Christopher, beskriv dina två år i ”skolbänken” på Berghs med en mening, hur minns du dem?

Oj, en mening blir svårt. Det var en intensiv tid som utmanade mig och mina klasskompisar ordentligt. Det var liksom första gången jag och alla runt mig var i en miljö som vi alla ville vara i, på riktigt. Det var helt klart bland det roligaste jag gjort!

Hur kom det sig att du sökte Berghs från början? Kan du säga något om det årets arbetsprover? 

Jag hade jobbat på byrå i 4 år, först som ateljéassistent på en byrå som hette Impiric och sen som AD-assistent på en tidningsbyrå. Det var superbra för mig att lära mig grunderna i yrket på det viset. Men jag kom till en punkt när jag kände att jag skulle vilja kunna mer, nå högre och det var då jag sökte Berghs. På den tiden (haha låter som om det var 100 år sedan) var inte arbetsproverna tematiserade som de är nu. Jag skulle göra reklam för fiskpinnar, öka intresset för Örebro genom vykort och få folk att sluta snusa.

När du lämnade Berghs begav du dig under några år bland annat till Droga5  för att jobba med Renault, Unilever, Virgin, och till R/GA för att jobba med bland annat Ray-Ban, Nike och Adlibris men du höll ändå kontakten med skolan och hälsade på för olika typer av gästföreläsarinsatser och pratade vid kick-off:er för stora studentprojekt. Varför tror du att det blev så?

Jag har alltid gillat vad Berghs står för. Den pedagogik som genomsyrar skolan gör att det alltid är spännande att vara på plats. Sen så är jag en junkie på utmaningar och att stå inför 30 och ibland 200 personer och prata är läskigt och superpirrigt. Det jag märkte var också att för att kunna lära ut något så måste man formulera för sig själv det man annars tar för givet, vilket gjorde att jag blev bättre på mitt ”riktiga” jobb genom att vara på Berghs.

Skulle du kunna bjuda på tre insikter från dina år på Droga5 och R/GA?

Hmm, ja kanske det.
1. Att experimentera är det bästa sättet att hitta nya ingångar
2. Släpp prestigen och be om hjälp när du behöver den
3. Stanna upp och le, när det är mycket att göra är det lätt att glömma det fantastiska i vårt yrke, nämligen att vi ena dagen jobbar med att sälja chokladkex och andra dagen med produktutveckla appar för Nike.

Nu är det precis dags för Berghs att släppa årets arbetsprover, alltså de prover som alla sökande ska arbeta med hela våren för att ha möljighet att komma in på det program som du är ämnesansvarig för; Reklam: Art Director/Copywriter. Det är också ditt första år som ämnesansvarig när ansökningarna trillar in. Hur känns det?

Oj, det är en mäktig känsla! Jag gick ju igenom alla prover förra året också och den känslan som är störst är den av ansvar. Jag vet hur det är att jobba med proverna och all den tid man lägger ner på dem, så jag tar mig ordentligt med tid att läsa igenom dem. Det är ju faktiskt det minsta jag kan göra eller hur?

Som ämnesansvarig sitter man på en stor ”makt” när det kommer till vilka som blir antagna och reserver. Kan du dela med dig av hur ni tänker, vad ni söker?

Jag letar efter blivande studenter som förstår vad kommunikation är. Varken jag eller någon av mina ämnesansvarig-kollegor tror eller vill att de som söker ska kunna allt redan, för jag menar ”what’s the point then?”.  Jag vill att lösningarna ska vara genomtänkta och att man som sökande ställer sig frågan ”Skulle jag bry mig om detta?”

Om du skulle ge de sökande i år ett tips att förhålla sig till under våren, vad skulle det vara?

Börja i tid! Jag lovar att det tar längre tid än du tror att lösa uppgifterna. När du har en lösning på en uppgift, utmana då den med en annan/ny idé. Ibland ska man inte välja första idén som kommer…

Vad är dina förhoppningar i relation till årets tema på arbetsproverna?

Att de som söker tar sig en funderare på kraften i kommunikation och möjligheterna som följer.

956

Läs allt om årets arbetsprover under respektive heltidsutbildnings sida. Välkommen att twittra med hashtaggen #berghsarbetsprov för snabba svar i realtid. Lycka till!