Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Content marketing fick en ny innebörd i New York
Vi har bekantat oss med begreppet "content marketing" nu i ett par år. Många har fascinerats av fenomenet medan andra menar att det inte alls är något nytt under solen. Efter en intensiv dag på #thinkcontent Summit 2016 i New York har vi fått en viktig insikt. Content marketing är inte längre content marketing. I alla fall inte om man ska tro amerikanerna.
Klicka här för att läsa mer om våra kurser i Content marketing
De flesta stora konferenser har ett längre inledande tal. Ofta roligt. Ibland för långt. #thinkcontent Summit 2016 kickstartade med ett tungt statement direkt. Vi fick lära oss att det vi kallar kundresan eller som jänkarna säger customer journey, egentligen är en omskrivning för content marketing. Det måste anses som årets hostile takeover inom vår värld.
Just kundresan har blivit ett uttryck som alla tävlat om att använda flest gånger på en timme det senaste året och nu vill content marketingfalangen lägga beslag på det. Förklaringen som ges är att alla resor måste ha ett innehåll för att ha ett mål och när det gäller kundresan visar statistiken att kunderna i snitt konsumerar 11,4 olika innehåll på sin kundresa. Om det behövs så mycket innehåll får man kanske hålla med om att kundresan till stor del består av innehåll som ska guida kunden på sin resa.
Men det är en annan insikt som blir den bestående från konferensen och det är att företag inte längre ska eftersträva att bli publicister. Företag ska marknadsföra sina tjänster och produkter med innehåll. Det finns inget självändamål att producera ett innehåll förvillande likt det redaktionella. Syftet med content marketing är att driva företagets försäljning. Flera av talarna från företag som AirBnb, Uber, Instagram, Google, Unilever och en knippe strateger var eniga om det.
Idag fick content marketing en ny innebörd och den raka översättningen är: Content marketing är marknadsföring försäljning. Inte var för sig. Inte både och. Utan båda utan särskrivning.
2016-06-02
Johan Svensson från #thinkcontent Summit 2016, New York
Relaterade artiklar
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Karriärtips från Berghs kursansvariga
Våra lärare delar gärna med sig av sin kunskap. Här hittar du karriärtips från några av dem.
Berghs experter delar misstag och lärdomar
Ibland blir saker inte riktigt som det var tänkt. Här berättar Berghs kursansvariga om tabbar de har råkat göra på jobbet och vad de lärde sig.